מדוע זינקה מניית אפריקה ישראל בכ-15% בבורסה?

מריל לינץ' פרסם אתמול המלצה חיובית על אפי פיתוח - והמניה מזנקת בבורסת לונדון ומושכת גם את אפריקה ■ שלמה מעוז: "שוק הנדל"ן ברוסיה מתאושש; יש גם עלייה במכירות הקמעונאיות ועלייה משמעותית בשכר - וזה טוב לקניונים" ■ יובל בן זאב יצא לרוסיה - יעדכן המלצה למניה?

ביום שחון בבורסת תל אביב, מרכזת מניית אפריקה עניין רב ורושמת עלייה חדה במחזורי מסחר נאים. מספר סיבות גורמות לעניין במניה היום, הן ברמת המיקרו והן ברמת המאקרו.

בראש ובראשונה מרחפת ההמלצה השורית של מריל לינץ' על מניית אפי פיתוח , החברה הבת של אפריקה המרכזת את פעילות הקבוצה ברוסיה. כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", האנליסטים ציינו כי אפי פיתוח נסחרת בדיסקאונט של 55% ובתגובה מזנקת היום המניה בכ-6% בבורסה בלונדון.

ראשית, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים, יובל בן זאב, שוהה בימים אלה ברוסיה. כבר לפני מספר שבועות פורסם ב"גלובס" כי בן זאב יחזור לסקר את אפריקה לאחר שתושג רגיעה במניה, אשר נפלה בחדות לאחר השלמת הסדר החוב. בן זאב נפגש לאחרונה עם מנהלי החברה ויצא לבדוק את הנכסים ברוסיה.

בשוק מקווים כי בן זאב, אשר החזיק בהמלצת "מכירה" עם מחיר יעד של 35 שקל למניית אפריקה, יעדכן את המלצתו בעקבות השיפור בשוק הנדל"ן ברוסיה. נזכיר כי אפריקה עצמה הודיעה לאחרונה על פתיחתו המתוכננת של הקניון במוסקבה עוד השנה.

מלבד זאת, ברוסיה חל שיפור ניכר ברמת המאקרו ועליית מחירי הנפט מעל רמה של 80 דולר לחבית תורמת גם היא לסנטימנט החיובי באפריקה.

"ברוסיה יש כרגע צמיחה טובה", אמר ל"גלובס" שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה. "מחירי הנפט עלו, הכלכלה מתאוששת, יש ייסוף של הרובל ושוק הנדל"ן שם מתאושש. יש גם עלייה במכירות הקמעונאיות ועלייה משמעותית בשכר - וזה טוב לקניונים".

פעילים בשוק עימם שוחחנו מסרו, כי "הביקור של בן זאב ברוסיה בהחלט יכול לתרום למומנטום חיובי במניה, אך חשוב לזכור כי זו מניה חבוטה אשר סוחרים בה מספר רב של ספקולנטים, שמטבע הדברים יכולים לגרום לתנודות חריפות גם בלי סיבה נראית לעין".

באפריקה, אגב, לא מוצאים הסבר לזינוק במניה היום ולא מוכנים להתייחס מעבר לכך.