התמ"ת: עיריית ירושלים מפלה בשכר בין נשים לגברים באותה משרה

לראשונה עושה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד התמ"ת שימוש בסמכותה להגיש תביעה בנוגע לאפליית שכר ■ לטענתה, עובדות בעיריית ירושלים מרוויחות שכר נמוך בכ-20% מגברים במשרה דומה

לראשונה עושה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד התמ"ת שימוש בסמכותה להגיש תביעה בנוגע לאפליית עובדות בשכר ביחס לעובדים.

בתביעה, שהוגשה היום (ד') לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, טוענת הנציבות כי נשים העובדות בעיריית ירושלים מרוויחות שכר נמוך בכ-20% מגברים שעובדים באותה משרה ומבצעים עבודה זהה בעירייה.

באמצעות הנציבה האזורית של ירושלים והדרום, עו"ד אינה דויד-סולטנוביץ', שהגישה את התביעה, דורשת הנציבות מעיריית ירושלים להשוות את שכרן של שתי עובדות במחלקת שכר, באגף התברואה והתחבורה בעיריית ירושלים, שעבדו כאחראיות כוח-אדם, לשני גברים שעובדים באותה מחלקה.

"עניינה של תביעה זו בפערי שכר בוטים בין עובדות נשים לעובדים גברים בעיריית ירושלים, המהווים אפליה על רקע מין בניגוד לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה וחוק שכר שווה לעובדת ולעבודה", נכתב בתביעה.

שכר יסוד ותוספות

הנציבות מפרטת את השתלשלות העניינים שהובילה להגשת התביעה נגד עיריית ירושלים. "בעקבות פנייה של שתיים מעובדות המחלקה, ק' וא', לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה בנוגע לפערי שכר בינן לבין עובדים גברים במחלקה, דרשה הנציבות מהעירייה להעביר אליה את נתוני השכר של כל העובדות והעובדים במחלקה. נתונים אלה הועברו לבדיקה של רואה חשבון מטעם הנציבות. בחוות-דעתו קבע רואה החשבון כי קיימים פערי שכר בלתי מוסברים בין הנשים לבין הגברים במחלקה, הבאים לידי ביטוי בשכר היסוד, במתח הדרגות, בדרגה, ברכיב אחזקת הרכב ובתוספות שכר" .

עוד נכתב בכתב התביעה כי "במהלך הבירור הסתבר כי יש שני מקורות לפערי השכר: הראשון - תוספות שכר שניתנו לגברים עובר למועד הקובע בהסכם שכר מ-1999 וקובעו באמצעותו; השני - הטבות שכר שהוענקו לגברים לאחר ההסכם מ-1999 ושאינם תוצאה מיישומו, באופן שהעמיק לאורך השנים את הפערים בין שכר הנשים לזה של הגברים".

הנציבות מבקשת מבית הדין להוציא צו שיחייב את העירייה להשוות את תנאי שכרן של העובדות לאלוהשל הגברים העובדים עמן במחלקה, ולשלם להן את הפרשי השכר וכל הזכויות הנלוות מהשוואה. זאת, רטרואקטיבית החל מיולי 2007 ואילך.

פערים משמעותיים

למרות שבמקרה זה מדובר בעניינן של שתי עובדות, בחרה הנציבות לערוך, במסגרת התביעה נגד עיריית ירושלים, סקירה נרחבת בנוגע לאפליה בשכרן של עובדות נשים בישראל ביחס לעובדים גברים.

"למרות החקיקה המתקדמת ועל אף ההתקדמות שחלה בשנים האחרונות, עדיין קיימים פערי שכר משמעותיים בין המינים בישראל", נכתב בתביעה. "כך לדוגמה, ב-2008 ההכנסה החודשית הממוצעת של גבר היתה 9,627 שקל לחודש, ושל אישה 6,077 שקל בלבד. כמו כן, נתונים מצביעים על כך שנשים בשירות הציבורי משתכרות בממוצע 24% פחות מגברים בתפקידים דומים וזוכות לייצוג של 30% בלבד במשרות בכירות".

בעקבות הגשת התביעה מסרה נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד התמ"ת, עו"ד ציונה קניג-יאיר, כי הנציבות רואה חשיבות רבה בהגשתה. לדבריה, "התביעה מהווה צעד חשוב בקידום התהליך שמובילה הנציבות להטמעת שוויון הזדמנויות בעבודה ובצמצום פערי השכר בין נשים לגברים בישראל".

העובדות מיוצגות בידי שדולת הנשים בישראל.

מעיריית ירושלים נמסר כי בעירייה לא התקבלה כל תביעה בנושא, וכן כי לעירייה ידוע כי הממונה על השכר באוצר מתנגד לתביעה כזו. עוד נמסר כי "העירייה העבירה, על-פי בקשת הנציבה, את כל המידע שנמצא ברשותה המתייחס לנתוני השכר של העובדים הנדונים, ובעקבות העברת הנתונים נקבעה פגישת עבודה משותפת במשרד המשפטים, כדי לדון בנתונים ולהסביר את פערי השכר, אשר נובעים ממקום עבודה אחר של העובדים ללא כל קשר למינם".