יורק יצטרכו להבין את הרמז

האקזיט של יורק עשוי להתפוגג ■ היא תיתקע בלי קונה לפסגות, בטח לא במחיר שאייפקס היתה מוכנה לשלם

בתוכנית העבודה המקורית של זהבית כהן, אייפקס קונה את פסגות ואז הכל הולך נהדר. בחמש השנים הבאות פסגות עולה כפורחת, מתפתחת וצומחת, מקימה קרן פנסיה שתנהל מיליארדים, רוכשת סוכנויות ביטוח ובונה זרוע הפצה חזקה. והנה, הגענו לשנת 2015 ופסגות כבר אינה בית השקעות, היא חברת ביטוח חזקה עם זרוע פיננסית, זרוע פנסיונית וערוצי הפצה.

רק רגע, שואלת זהבית כהן את עצמה, למה אני צריכה לחכות חמש שנים כשעל המדף נמצאת כבר חברת ביטוח שיש לה את כל מה שאני רוצה בפסגות וחסר לי היום? על המדף מחכה לי חברת ביטוח שיום אחד, אחרי שנים של עבודה קשה, פסגות תהיה כמוה. אז אולי עדיף לי לבטל את עסקת פסגות ולרכוש במקומה את כלל ביטוח (ואם כלל ביטוח יקרה מדי, אז אולי את הפניקס)? נכון שזה יעלה לי כפול כמעט, אבל קרן אייפקס חזקה וגדולה ואין בעיית משאבים.

פסגות שעליה התמודדה כהן בסוף 2009 אינה פסגות של קיץ 2010. לא רק מזג האוויר השתנה, והקור של דצמבר התחלף בשרב של אוגוסט. פסגות השתנתה. המותג החזק ביותר בשוק ההון נחלש, ספג חקירת רשות ניירות ערך, איבד גובה וביטחון עצמי. השדרה הניהולית של פסגות, הערך המוסף שבגללו הייתה כהן מוכנה לרכוש את בית ההשקעות לפי שווי מופרז של מעל 3 מיליארד שקל, בבעיה קשה. חלקם ילכו הביתה, חלקם עשויים להיגרר להליכים משפטיים במשך שנים ארוכות.

כהן תשלם על פוטנציאל השבחה

מצד שני נמצאת כלל ביטוח. נכון, המחיר שדורש דנקנר גבוה בעשרות אחוזים ממחיר השוק, ויש הרבה מה לשפר בכלל ביטוח. אבל כהן מאמינה ביכולותיה הניהוליות ובכישרונה להשביח חברות, וכמו שאמרנו, כל מה שכהן רוצה בפסגות כבר נמצא בכלל ביטוח.

מה יכריע את הכף? קודם כל המחיר. ג'רמי בלנק מקרן יורק, בעלת פסגות, קורא עיתונים ומבין את התמונה. אם לא יתגמש, האקזיט של יורק עשוי להתפוגג והיא תיתקע בלי קונה לפסגות, בטח לא במחיר שאייפקס הייתה מוכנה לשלם. כל זאת, כשהזמן פועל לרעתו והשעון מתקתק לסיום חקירת רשת ני"ע.

גם בצד השני יש מחיר. דנקנר לא ממהר לשום מקום. כלל ביטוח כבר שנים על המדף; במארס 2007 חשף "גלובס" את המגעים בין דנקנר לאילן בן דב על מכירתה. אז, כמו היום, דנקנר לא מוכן היה לדון במחיר המשקף שווי נמוך מ-2 מיליארד דולר. כהן לא מפחדת מהמחיר, הניתוח שלה מתמקד בפוטנציאל ההשבחה. אבל ברור שכשמשלמים מחיר גבוה, היכולת להשיג תשואה דו ספרתית יורדת.

יש לכהן עוד כמה שבועות לקבל החלטה, ואם נצטרך להמר - נאמר שכהן יכולה להתכוון ברצינות לרכוש את כלל ביטוח ועושה צעדים ממשיים בכיוון. אבל אם בלנק יבין את הרמז ויתפשר, אז במחיר הנכון כהן תלך על פסגות.