יולי עופר: "יש קשיים, אך רואים תקופה חדשה במרכז אירופה"

אינוונטק ושותף מקומי יקימו פרויקט מלונאי המשלב מסחר ומשרדים במרכז הרובע החמישי של בודפשט בהשקעה כוללת של 190 מיליון אירו

"אני מאמין בפרויקט ותמכתי בו מהרגע הראשון. Main Street יעמיד את אינוונטק במקום אחר לגמרי וייתן לה אפשרויות צמיחה ורווחיות יוצאות מן הכלל. כמו-כן, הוא מבטיח תשואה למחזיקי האג"ח", כך אמר יולי עופר על עסקת הנדל"ן הגדולה בבודפשט בה מעורבת אינוונטק שבשליטתו.

ביום שישי נחתם החוזה לרכישת מבנה חמישי בלב בירת הונגריה, בכיכר וורשמרטי, שם מתחיל מדרחוב ואצי המפורסם, שמהווה מוקד משיכה לתיירים ומקומיים. במסגרת המהלך, אינוונטק ושותף מקומי יקימו במשותף פרויקט מלונאי, המשלב מסחר ומשרדים במרכז הרובע החמישי של בודפשט בהשקעה כוללת של 190 מיליון אירו.

מדינה בסנטימנט שלילי

אינוונטק תשקיע 6.9 מיליון אירו בלבד ותחזיק ב-25% מהפרויקט. השותף המקומי הוא פיטר צ'יפאק, שפעיל באמצעות חברת Csipak Aquisition. עופר: "אני מכיר את היזם באופן אישי ואת יכולותיו ובכפוף לקבלת כל הביטחונות שדרשנו, אני חושב שאין פרויקט דומה לזה ומתאים יותר להשקעה היום במרכז עיר ראשית כלשהי באירופה".

הונגריה מצויה במשבר קשה ולכן כולם זהירים: האשראי מהבנקים יינתן בשלבים ומותנה באישורים של העירייה ואינוונטק התנתה את השקעתה בקבלת בטחונות שונים. המחיר הנמוך של העסקה מעיד יותר מכל על הסנטימנט השלילי בכלכלת הונגריה, שסובלת מ-10% אבטלה ועדיין לא ברור אם היא לא תזדקק לסיוע בינלאומי. במדינה 10 מיליון תושבים וההגירה בימים אלו היא שלילית.

אינוונטק היא חברה-בת של סנטראל יורופיאן אסטייטס (CEE), שנמצאת בשליטת יולי עופר. CEE נסחרת בבורסה באמצעות אג"ח בלבד ובשנים האחרונות היא רושמת הפסדים כבדים כתוצאה מפעילות הנדל"ן שלה במזרח אירופה המוכה, ובעיקר בהונגריה.

את הרבעון הראשון סיימה CEE בהפסד של 18 מיליון שקל, לאחר הפסד של 37 מיליון שקל בשנת 2009 כולה ולה גירעון של 16 מיליון שקל בהון העצמי. מצבה הפיננסי הרעוע של החברה מקבל הפניית רואי חשבון בדו"חות הכספיים.

ל-CEE יש כיום ארבעה תחומי פעילות: מגורים (בהונגריה), נכסים מניבים (בהונגריה וסלובקיה), מרכזים מסחריים בשותפות עם חברת ביג (בסרביה) ומלונאות (בהונגריה) באמצעות החברה-בת אינוונטק (66.2%).

תפוסה חלקית

עסקי המלונאות תנודתיים והמשבר הקשה בהונגריה, הדירו את רגליהם של אנשי עסקים מהעיר. ב-2009 התפוסה בשני בתי המלון הפעילים של אינוונטק נעה בטווח ממוצע של 57%-67%. המצב השתפר מעט בחודשים האחרונים, אך רק בדו"חות הקרובים נדע אם החברה עוברת סוף סוף לרווחיות.

במארס 2010 הנפיקה אינוונטק אג"ח בהיקף של 45.5 מיליון שקל. היום היא כבר נסחרת בתשואה של 14% בעוד האג"ח שהנפיקה החברה-האם, CEE, נסחר בתשואת זבל של 25%, כשמדובר ביכולת החזר חוב של אחת המשפחות העשירות בישראל.

לאחרונה מלאו לעופר 86, אבל חשוב לו להבהיר שהוא עומד מאחורי החברה ומעורב בהחלטות. "אני מאמין, כמו שתמיד האמנתי, ב-CEE. נכון שישנם קשיים, אך אנו בהחלט רואים פתיחות והתחלתה של תקופה חדשה במרכז אירופה, במיוחד בהונגריה וסרביה שלאחר המיתון.

"קבוצת CEE קרובה לליבי ואני מאמין בהתפתחותה. כדי להראות את אמוני בהצלחתה, הודעתי לחברה שאני מתכוון בימים אילו להשקיע קרוב ל-7.5 מיליון שקל בחיזוק הון החברה, אשר ישמשו בעיקר לכיסוי התחייבויות לבעלי האג"ח".

הכותב היה אורח החברה בבודפשט