מבחן דרכים: טויוטה קורולה - איקאה על גלגלים

קורולה המחודשת היא כדור האספירין השיווקי לו היה זקוק מותג טויוטה בישראל, אחרי "פרשת הקריאה לתיקונים" ■ היא אמנם לא מתבלטת מעל המתחרות, אבל עם ממדים נדיבים מבחוץ, מרווח מספק מבפנים ותמחור מדויק - אין ספק שהיא תמשיך לשמור על מקומה בלב הקונצנזוס

מה הופך עוד דגם של מכונית בשוק למותג-על גלובלי? התשובה היא ההיסטוריה שלו וסטטיסטיקת המכירות. במקרה של טויוטה קורולה מדובר בהיסטוריה שמתחילה ב-1966 ונמשכת ברציפות עד הדור הנוכחי - העשירי במספר. הסטטיסטיקה מלמדת על 37 מיליון מכירות של קורולה עד היום ועל היקף ייצור של קרוב ל-800 אלף יחידות בשנה, שמפוזרות בין לא פחות מ-15 מפעלי ייצור בארבע יבשות.

גם בישראל תופסת המכונית מקום אסטרטגי בשוק, עם כ-140 אלף יחידות שעלו על כבישי הארץ מאז 1992, מתוכן כ-40 אלף יחידות מהדור האחרון שהושק ב-2006. לחלק נכבד מהמכירות הללו אחראים ציי הרכב, אם כי יחסית לדגמים אחרים בפלח זה יש לה גם אחוז גבוה של לקוחות פרטיים נאמנים.

חידוש מתון וזהיר מאוד

השנה הגיעה זמנה של קורולה לעבור "חידוש אמצע-החיים", וחיצונית לפחות תהליך החידוש היה מתון וזהיר מאוד. ההבדלים המרכזיים בין המכונית היוצאת לנכנסת הם: פנסים אחוריים וקדמיים בעיצוב מחודש, זנב שנראה מעט יותר "יוקרתי" הודות לכמה תוספות קוסמטיות ועיצוב מחדש של הגריל והפגושים.

כצפוי, הציבור הישראלי לא מייחס חשיבות גדולה למתיחת הפנים של המכונית. נסיעה בקורולה על כבישי ישראל הייתה ועודנה המקבילה המוטורית של רכישת דירת שיכון בראשון-לציון - מעין הכרזת ויתור פומבית על כל סוג של אינדיבידואליות לטובת התכרבלות בחיק החם והמהביל של הקונצנזוס הישראלי. מנקודת מבטנו האישית, אחרי כמה חודשים של נסיעות מבחן במכוניות בעלות פרופיל ציבורי גבוה, הייתה זו חוויה מנחמת ומרגיעה.

גם תא הנוסעים של קורולה עבר מעט מאוד עדכונים, רובם קוסמטיים. האיכות של מספר משטחים שודרגה, מספר מתגים שינו מקום, וגלגל ההגה זכה לתחתית שטוחה נוסח כלי רכב "ספורטיביים". עמדת הפיקוד המשלבת צגים דיגיטליים ואנלוגיים עדיין נראית עדכנית, כפי שהייתה לפני שלוש שנים, מרחב הרגליים והכתפיים מאחור הולם את הממוצע המקובל בפלח המשפחתי, ואיכות הייצור הטובה מופגנת גם בבידוד המצוין של רעשי החוץ. המושב הקדמי לא ידידותי במיוחד לחוליות הגב בנסיעות ארוכות - אפשר היה להפגין נדיבות רבה יותר בשימוש בחלקי פלסטיק רכים.

הטראומה נשארה מאחור

מאחורי הגריל החדש של קורולה נמצא מנוע 1.6 ליטר המוכר, שמייצר 122 כ"ס. זהו הספק מכובד יחסית לקבוצה, אבל תחושת הביצועים בחיים האמיתיים אינה שונה דרמטית מזו של שאר המתמודדות בפלח, שחלקן מסתפקות ב-10-20 כוחות סוס פחות.

לקורולה יש תגובת דוושה זריזה בהאצה מעמידה, היא צוברת בקצב מכובד ומשייטת ללא קושי ובשלווה יחסית ב-140 קמ"ש פלוס על כבישים בין עירוניים. אבל שיא ההספק של המנוע נמצא ב-6,000 סל"ד לא-נמוכים וגם שיא המומנט ממוקם גבוה במעלה קשת סיבובי המנוע. לפיכך, מי שירצה למצות את היתרון היחסי של הסוסים העודפים החבויים במנוע - בעת האצה בעלייה תלולה למשל - יצטרך לשלוח פקודת "קיק דאון" לתיבת ההילוכים ולהעפיל לתחום הקולני והמחוספס של המנוע.

מי שעדיין סובל מטראומת "הגיר הרובוטי" של קורולה היוצאת יכול להירגע. התיבה האוטומטית של קורולה 2010 אמנם אינה מתוחכמת כמו התיבה הקודמת, אינה כוללת את מגוון אפשרויות השליטה שלה, ומצוידת רק בארבעה הילוכים; אולם היא משודכת היטב למנוע, מחליפה הילוכים בזריזות, ובעיקר - מציעה חוויה נטולת מאמץ של "שלב ושכח", שציבור הלקוחות בארץ כה מעריך. צריכת הדלק הריאלית אינה שונה מהותית מזו של הממוצע המשפחתי ונהגים מתונים יוכלו להשיג כ-10 קילומטר לליטר ללא מאמץ מודע.

טויוטה לא מפרטת רשמית אילו שינויים הנדסיים בוצעו בשלדת הקורולה המעודכנת, אולם נסיעת השוואה קצרה במכונית ממודל 2009 מגלה כי שיפורים לא מבוטלים אכן מסתתרים מאחורי הקלעים. ההיגוי, למשל, מרגיש יותר סלחני לתנועות חדות של הנהג והוא פחות היסטרי מבעבר, בקרת הגוף בפניות הדוקות הדוקה, הבלמים הדרגתיים יותר, וחוויית הנהיגה כולה מעודנת יותר. גם ספיגת הזעזועים במהירויות עירוניות נמוכות טובה יותר, אם כי - כבעבר - פעולת המתלים אינה שקטה במיוחד.

קורולה 2010 המחודשת היא בדיוק כדור האספירין השיווקי שלו היה זקוק מותג טויוטה בישראל, אחרי כאב הראש ושחיקת התדמית שיצרה "פרשת הקריאה לתיקונים". זו מכונית נדיבת ממדים מבחוץ, מרווחת מספיק מבפנים, המציעה את חבילת האבזור המתבקשת בפלח ומבטיחה שמירת ערך יציבה-כסלע לאורך שנים. היא לא מציעה יותר ריגושים ואינדיבידואליות מאלה שאפשר למצוא בקטלוג של "איקאה", ולא מתבלטת משכמה ומעלה מעל המתחרות הישירות; אבל היא גם מתומחרת במדויק על-פי הממוצע. מה גם שהנתונים מלמדים כי טויוטה קורולה אחת נמכרת במקום כלשהו בעולם כל 40 דקות בערך, אז מי אנחנו שנתווכח עם הקונצנזוס.

אינפו: טויוטה קורולה 2010
 אינפו: טויוטה קורולה 2010

מתחרות

התגבור שיגיע בשנה הבאה לזירת משפחתיות הסדאן:

ניסן טידה

ניסן טידה 2011
 ניסן טידה 2011

במחצית השנייה של השנה הבאה צפויה ניסן להשיג את היורשת של TIIDA בת השש. המכונית החדשה תהיה גדלה ומתוחכמת יותר. היא מפותחת כיום במסגרת פרויקט גלובלי של ניסן, שיכלול גרסאות זהות לשוק היפני, האירופי והסיני. היא צפויה לחלוק את מנועיה עם משפחת מגאן, אחותה לקבוצה, וייתכן שהגרה האירופאית תיוצר בקוריאה על-ידי החברה-הבת סמסונג

יונדאי אלנטרה סדאן

יונדאי אלנטרה סדאן 2011
 יונדאי אלנטרה סדאן 2011

ליונדאי לא הייתה בארץ נציגה בפלח משפחתיות הסדאן מזה כשלוש שנים, בשל היעדר דגם מתאים עם תקינה אירופאית. אך את הפער מתוכננת לסגור בשנה הבא אלנטרה סדאן החדשה, שכבר נמכרת בקוריאה מזה מספר חודשים. המכונית החדשה מתאפיינת בעיצוב אתלטי ומתוחכם, מציעה מרחב פנים רציני הודות לבסיס גלגלים נדיב, ותצויד במנוע 1.6 חדש עם הזרקת בנזין ישירה שמייצר כ-130 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות

פורד פוקוס סדאן

פורד פוקוס סדאן
 פורד פוקוס סדאן

במחצית השנייה של השנה הבאה תנחת בארץ פוקוס סדאן החדשה של פורד. המכונית מתאפיינת בעיצוב נועז ודינמי יותר משל המכונית הנוכחית, ובתא נוסעים יוקרתי ומתוחכם שנועד להציב אותה מול הצמרת האירופאית. מתחת לכסות מסתתרים מנועי דור-חדש כמו 1.6 ליטר טורבו חזק ומתוחכם. גרסאות 5 הדלתות שיושקו באירופה כבר השנה ימתינו להשקת הסדאן