על הכוונת של רשות המסים

הזמרים הים-תיכוניים, וגם המקובלים הספרדיים, נחקרים בגלל שיוכם לסקטור שנבחר השנה כיעד

באחת המגירות באגף מחלקת החקירות של רשות המסים בתל-אביב מונחת תוכנית העבודה שמפרטת את יעדי החקירה לשנת 2010. אחד הסקטורים שזכה להיכלל בה הוא סקטור האמנים. ברשות יכחישו אם יישאלו כי הכוונה לאמנים ים-תיכוניים. זה לא פוליטיקלי קורקט.

אלא שקשה להתכחש לעובדה שהם היעד המרכזי של המבצע. לא במקרה נעצרו לאחרונה שני זמרים ים-תיכוניים, קובי פרץ ומשה פרץ, בחשד להעלמת הכנסות של מיליוני שקלים. רשות המסים מכוונת ישר אליהם ובהחלט מחפשת אותם. רוב המידע והראיות בעניינם נאסף בסיוע אזרחים שומרי חוק.

מספיק שייעצר זמר ים-תיכוני אחד, כדי לגרום למישהו לשים לב שעל חלק מההופעות של אותם זמרים נעשה התשלום ב"כסף שחור", כזה שלא הוצא נגדו חשבוניות מס ולא דווח לרשויות.

ספק אם רשות המסים תשים את ידה על זמר כלשהו רק בגלל סגנונו. הרשות יודעת מזה שנים כי בחתונות ואירועים פרטיים, שהם עיקר התעסוקה של זמרים מזרחיים, נהוג לשלם - או לפחות להציע - תשלום שאינו כולל מע"מ, אבל רק השנה בחרה הרשות לטפל בכך ביתר רצינות. חלק מהאמנים מתפתים להכנסות "פטורות ממס", והם אלה שזומנו ויוזמנו לחקירות.

סקטור נוסף שנמצא על הכוונת של חוקרי הרשות עם שיוך עדתי דומה, הוא המקובלים הספרדיים. לפני כשנה פתחה הרשות במבצע במסגרתו שלחה למאות עוסקים בתחום הרבני דרישות לדיווח על דו"חות כספיים והצהרות הון.

בחלק מהמקרים תתקשה הרשות להוכיח העלמת הכנסות מתרומות שניתנו למקובלים מאחר שמדובר בתחום אפור שלא הוסדר, למרות שהיה צורך להסדירו בטרם יצאה הרשות למבצע.

אם יימצאו עצמם אותם מקובלים מוזמנים לחדרי החקירות של הרשות - זה לא בגלל שיוכם העדתי, בדומה לזמרים הים-תיכוניים, אלא כי זה הסקטור שנבחר השנה כיעד.