החלטה באפלה

מתי חשבה הממשלה שנשים לב לכך ששחטה את אחת הפרות הקדושות ביותר שלנו, הישראלים?

זו הייתה, לכאורה, תוכנית הממשלה: ב-1 בספטמבר, בלי שאיש מאיתנו ידע, ובלי שנרגיש, ייכנס לתוקפו נוהל חדש. על-פי נוהל זה, כל תלמיד ישיבה מגיל 22 יהיה פטור משירות צבאי ויוכל לעשות שירות אזרחי.

מעניין מתי הממשלה חשבה שנשים לב לכך שהיא חיסלה את אחת הפרות הקדושות ביותר של החברה הישראלית - אולי אחרי החגים? אם "גלובס", שפרסם את הסיפור לראשונה, ועמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון, שחשפה את השערורייה, לא היו "מקלקלים" לה את החגיגה, יכול להיות שזה בדיוק מה שהיה קורה.

לשערוריית הפטור יש הרבה מאוד היבטים שנוגעים בנושאים של מוסר, שוויון, אפליה בין דם לדם ואתוס צבא העם. אבל יש לה גם היבט חמור מאוד של חוסר מנהל תקין, שאותו אפשר לכנות הקלות הבלתי נסבלת של חוק ההסדרים. קשה להשתחרר מהרושם שכל פעם שפקידי האוצר נתקלים בקושי, הם עושים את הדבר שהכי קל להם: מעבירים החלטת ממשלה במחשכי חוק ההסדרים.

לשר הביטחון ניתנה סמכות לגייס את בחורי הישיבות או לפטור אותם, בהנחה שהוא יעדיף לגייסם. הממשלה החליטה שמעכשיו הוא מחלק פטורים. מבחינתה, זה לא טעון חקיקה. מבחינתה, אפשר לאשר את זה בלי דיון.

את הזילות הזאת של קבלת החלטות חייבים להפסיק. לא ייתכן שהחלטות שמשנות את פני האומה יתקבלו במחשכים. לא ייתכן שהחלטות שמשפיעות על חיים ומוסר יתקבלו ללא דיון מוקדם וללא פרסום מאוחר.

החלטות בממשלה צריכות להתקבל בירי בודד לא באוטומט, לאחר דיון מעמיק. אם זה יעשה לאוצר חיים קצת יותר קשים - לא נורא. זה עדיף על כך שנגלה יום אחד במסגרת התוכנית הכלכלית, שהאוצר הפריט את הצבא, בלי חקיקה, מטעמי חיסכון כמובן.

בנימין נתניהו אהוד ברק / צילום : טל אביב
 בנימין נתניהו אהוד ברק / צילום : טל אביב