חולשה לשקל: הדולר התאושש ועלה ב-0.4% ל-3.775 שקלים

האירו טיפס 0.3% ל-4.98 שקלים ■ בנק הפועלים: השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת; לאומי: השקל ימשיך בתקופה הקרובה להיסחר בטווח צר מול הדולר

השקל נחלש היום (ו') במסחר הבין בנקאי מול הדולר והאירו: הדולר התחזק ב-0.37% לשער יציג של 3.775 שקלים. האירו לא נותר מאחור ועלה ב-0.3% לשער יציג של 4.98 שקלים.

כמו בשאר השווקים היום בעולם, גם בשוקי המט"ח מחכים היום במתח לדו"ח התעסוקה לחודש יולי, אשר יפורסם בארה"ב ב-15:30 שעון ישראל. קונצנזוס האנליסטים מצפה לגריעה של 63 אלף משרות במשק האמריקני בחודש החולף לאחר גריעה של 125 אלף משרות בחודש יוני; שיעור האבטלה צפוי לעלות ב-0.1% ל-9.6%.

בבנק הפועלים מעריכים בסקירתם השבועית כי השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, בהשפעת ההתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות בעולם. כמו כן, יושפע השקל מגורמים מקומיים מנוגדים. מחד, הגורם העיקרי התומך בהיחלשות השקל הוא רכישה אפשרית של דולרים על ידי בנק ישראל. מאידך, בין הגורמים התומכים בהתחזקות השקל ניתן למנות את הכלכלה היציבה בישראל והציפיות להעלאות ריבית נוספות ע"י בנק ישראל (אם כי בקצב מתון) ובעקבותיהן, הרחבת הפער בין הריבית השקלית והדולרית.

בבנק לאומי מעריכים כי השקל ימשיך בתקופה הקרובה להיסחר בטווח צר מול הדולר. בעולם, צפוי הדולר להתנהג הפוך למפלס החששות של המשקיעים: המשך התמתנות החששות והתגברות האופטימיות תפגע בעוצמת המטבע האמריקאי. מנגד, התגברות מחודשת של חששות המשקיעים תחזיר אותם להתבצר מחדש בדולר. בטווח הארוך יותר, מציינים בלאומי, השטר הירוק צפוי להתחזק כתוצאה מהתאוששות הכלכלה האמריקנית.

אתמול פרסם בנק ישראל את דו"ח יתרות המט"ח לחודש יולי. יתרות מטבע החוץ הסתכמו בסוף חודש יולי בכ-64.3 מיליארד דולר, גידול של כ-1.21 מיליארד דולר לעומת סוף החודש הקודם. הגידול ביתרות ביולי נבע בעיקר משערוך יתרות מטבע חוץ בסך כ-1.43 מיליארד דולר. מאידך נרשם קיטון הנובע בעיקר מהעברות הממשלה לחו"ל בסך כ- 204 מיליון דולר.

לאחר שאתמול הותירו הבנקים המרכזיים באירופה ובבריטניה את הריבית כצפוי על כנה בשיעור של 1% ו-0.5%, בהתאמה, נאם נגיד הבנק האירופי, ז'אן קלוד טרישה, וציין כי "מוקדם מדי להכריז על ניצחון על המשבר הכלכלי אך הכלכלה האירופית מתחזקת בקצב מהיר מהצפי וכי שוקי הכספים משתפרים כאשר האיזור מתאושש ממשברי החוב הריבוניים". טרישה אמר עוד כי "המחצית השנייה של שנת 2010 ככל הנראה תהיה הרבה פחות קלילה", אך הוסיף כי המידע הקיים כיום באשר לרבעון השלישי טוב מהציפיות.

ה-ECB מצפה כי הצמיחה תימשך במתינות אך קצב הגידול לא צפוי להיות מאוזן. טרישה סירב להתייחס להערות שנשמעו ביחס להתאוששות שרשם האירו כנגד הדולר ואמר כי "אין לו מסר ספציפי" ביחס לשערי החליפין. נציין כי בחודש האחרון זינק האירו בכ-6%. לדבריו הרמה הנוכחית של הריבית המצויה בשפל עדיין "מתאימה", ובכך רמז על כך שאין לדעתו צורך מיידי לנקוט במדיניות מוניטרית מצמצמת.