איפה הכי כדאי לקנות היום דירה להשכרה? תשואה של 6.4% על דירות 3 חדרים בחיפה, 6% על 4 חד' בב"ש

מדד גלובס-הומלס: תל אביב בתחתית רשימת התשואות מהשכרה על דירות 3-4 חדרים, עם 3.14% על 3 חדרים ו-3.3% על 4 חדרים ■ בדירות 4 חדרים תקבלו תשואה של 4.9% בקריות ו-4.1% בראשל"צ ■ ובדירות 5 חדרים נרשמו ירידות מחירים במחצית מהאיזורים. הגענו לתקרה?

אין בשורות לזוגות הצעירים, ולכל אותם 'ממתינים על הגדר', בצפייה למימוש הבטחות הפוליטיקאים לירידת מחירי הדירות. מדד גלובס הומלס לחודש יולי, הבוחן את מחירי הדירות המבוקשים באתר, מגלה כי גם בפתיחת המחצית השנייה של 2010 מחירי הדירות במרבית האזורים ובמרבית הסגמנטים המשיכו לעלות.

עם זאת, בעוד שבדירות 4 ו-3 חדרים נרשמה החודש בעיקר מגמה של עליית מחירים, דווקא בדירות הגדולות בנות ה-5 חדרים נרשמו ירידות מחירים בלא מעט אזורים (7 מתוך 14 האזורים שנבדקו). על רקע רמות המחירים אליהן הגיעו הדירות הגדולות במרוצת השנתיים האחרונות לא מן הנמנע שהמוכרים מתקשים למצוא קהל יעד שמסוגל לעמוד באותם מחירים, מה שעשוי לאותת על תקרת מחיר שתגיע בקרוב גם לדירות הקטנות יותר.

נכון להיום, בתל אביב ובירושלים הביקושים הגדולים וההיצע הנמוך ממשיכים להכתיב את המגמה הזוחלת של עליות המחירים. המחירים בבירת גוש דן כבר מזמן אינם בהישג ידם של מרבית אזרחי ישראל וההתעקשות לגור בעיר, בשכירות בעיקר, כבר מכתיבה עלייה משמעותית יותר במחירי השכירות המבוקשים בחודש האחרון בהשוואה לעליות במחירי הדירות עצמן.

לפי שעה, תל אביב עדיין מציגה את שיעור התשואה הנמוך ביותר עבור השכרה - שבאופן חריג ממשיך להיות גבוה יותר בדירות הגדולות מאשר בדירות הקטנות.

בדירת 3 חדרים תתקבל היום תשואה ברוטו של 3.14%, שתעלה ל-3.3% עבור דירת 4 חדרים ול-3.33% לדירת 5 חדרים. קרית אונו, עוד מקום עם ביקוש גבוה - לקנייה או להשכרה - מול היצע נמוך יחסית, "עוקפת" את תל אביב בתשואה הנמוכה יותר עבור דירת 5 חדרים - 3.16% בלבד. מנגד, הפריפריה ממשיכה כמובן להציג את התשואה הגבוהה ביותר למשקיעים.

22
 22

עם זאת, החודש ניתן היה לקבל סימן נוסף לסיכון הגלום ברכישת דירה להשקעה מחוץ לאזורי הביקוש, מלבד המרחק הגיאוגרפי שמקשה על ניהול הנכס והשכרתו השוטפת. בצפון הארץ (קריות, עכו ונהריה) לא ניתן היה לבנות החודש מחיר אמין ומובהק להשכרה של דירות 5 חדרים (וממילא לתשואה הנגזרת ממחיר הרכישה המבוקש) בשל העדר עסקאות, מה שממחיש את הסיכון באזור עם פעילות דלילה יחסית, שגם מייצר תנודתיות גדולה יחסית במחירים מדי חודש.

מי שמחפש תשואה בעיר גדולה ויציבה יחסית צריך להמשיך לבחון את חיפה. בהינתן רמות המחיר המבוקשות היום למכירה ולהשכרה, גוזרת חיפה תשואה של 4%-6.4%, בשוק פעיל יחסית שמציג לא מעט עסקאות מדי חודש.

22
 22