"נמשכת המגמה של הגדלת רכיב הסיכון בתיקי ההשקעות"

אריה טל, מנהל המחקר בבית ההשקעות אלומות ספרינט: "ממשיכים להמליץ על סלקטיביות רבה הן ברמת המגזר והן ברמת המניה תוך התמקדות במניות ערך ומניות דיבידנד"

נמשכת המגמה של הגדלת רכיב הסיכון בתיקי ההשקעות. משקיעים מגדילים את ההחזקה במניות ומסיטים כספים מאגרות חוב בדירוג גבוה לאגרות חוב בדירוגים נמוכים יותר, וזאת על מנת לסחוט כמה שיותר את רמת התשואות בזמן שהאופוריה נמשכת. כך אומר אריה טל, מנהל המחקר בבית ההשקעות אלומות ספרינט, בהתייחסו לעליות בבורסה בשבועות ובימים האחרונים.

מגמות אלה, אומר טל, בעצם נתמכות במספר גורמים. ראשית, נמשכת המדיניות המרחיבה במדינות המפתח והריבית צפויה להיוותר ברמות שפל כאשר בארה"ב הבנק המרכזי צפוי להודיע עוד היום על צעדים מוניטאריים נוספים במסגרת ישיבת הריבית החודשית. שנית, החברות הבורסאיות בארה"ב ובמרבית המדינות, כולל ישראל, ממשיכות לדווח על תוצאות כספיות יחסית טובות. המספרים מעידים על גידול בפעילות בסקטור העסקי והמשך יישום צעדי התייעלות התומכים ברווחיות החברות.

בנוסף, אי אפשר להתעלם מההיבט של האלטרנטיבות הפיננסיות - רמות התשואות לפדיון של אגרות החוב הממשלתיות נמוכות מאד בפרספקטיבה היסטורית ופוטנציאל הרווח מוגבל בהן. בנוסף, מרווחי התשואה שבין אגרות החוב הקונצרניות בדירוג יחסית גבוה (דירוג A ומעלה) ובין אגרות החוב הממשלתיות לממשלתיות נמוכים גם כן, וגורמים למשקיעים לחפש אלטרנטיבות במניות או באגרות חוב בדירוגים נמוכים.

ללא ספק יש אגרות חוב אטרקטיביות בדירוגים נמוכים וגם בקרב חלק מאגרות החוב שאינן מדורגות אך הן זקוקות לבחינה מדוקדקת. לא מומלץ לרכוש אותן רק על סמך שם החברה, רמת התשואה או ביצועיה האחרונים, מציין טל.

למרות ירידות השערים אתמול, המגמה החיובית בשוק המניות עשויה להמשך בזמן הקרוב ולהיתמך בגורמים שהוזכרו. מדד ת"א 25 עלה כבר בכ-9% ב-5 השבועות האחרונים ונסחר כיום בשיא של כ-12 שבועות.

יש לציין כי ע"פ מודלים כלכליים, המדדים המובילים בארה"ב ובישראל נסחרים בדיסקאונט ביחס לשוויים ההוגן תחת הנחות צמיחה שמרניות. הבנקים נסחרים סביב ההון העצמי שלהם, מניות מהשורה השניה והשלישית נסחרות תחת מכפילי EV/Ebitda נמוכים גם כן. "דבר זה מהווה סיבה נוספת למשקיעים להסיט את כספם לטובת מניות, דבר המתבטא גם ביציבות במחזורי המסחר היום ובימים האחרונים".

לגבי הטווח הבינוני, אומר טל, קיימים סימני שאלה רבים יותר. ישנם לא מעט סיכוני צמיחה המתרכזים לא רק בגוש היורו, אלא גם סביב שוק התעסוקה והאשראי האמריקאי והכלכלה הסינית. משרד האוצר והבנק המרכזי בארה"ב לא חוסכים בהצהרות שליליות לגבי מצב התעסוקה ומביעים את חששם לגבי הצמיחה העתידית. בסין אנו רואים המשך מגמה של האטה בצמיחה כאשר היום פורסמו נתוני סחר מאכזבים מעט. "אנו ממשיכים להמליץ על סלקטיביות רבה הן ברמת המגזר והן ברמת המניה תוך התמקדות במניות ערך ומניות דיבידנד של חברות בעלות חוסן פיננסי ותזרים מזומנים יציב".