משחקים של גדולים

פייסבוק הפכה למגרש המשחקים הגדול בעולם, ובזירה זו יתנהל הקרב הלוהט בינה לבין גוגל

מה לעזאזל עושים הילדים שלכם ב"פייסבוק הזה" כל-כך הרבה שעות ביממה? בואו ננסה כמה תשובות:

1. מדברים עם החברים שלהם

2. רואים תמונות וסרטים

3. קוראים סטטוסים

ובכן, קבלו הפתעה. 3 האפשרויות לא נכונות. יש אפשרות רביעית, הם מ-ש-ח-ק-י-ם.

פייסבוק הפכה למגרש המשחקים הכי גדול בעולם. למעשה, כמחצית מהמשתמשים בפייסבוק משחקים שם לא פחות מ-40% מהזמן. את הנתון המפתיע הזה חשפה בשבוע שעבר אחת הדמויות החשובות בעולם הגיימינג בעולם, ג'ון פלזנטס, מנכ"ל מפתחת משחקי הרשת פליידום שנרכשה על-ידי דיסני תמורת סכום צנוע: יותר מ-750 מיליון דולר.

עבור משווקים הנתון המרשים הזה חשוב מכמה בחינות.

ראשית, עכשיו הם צריכים לא רק להגיע אל הצרכן בטלוויזיה שלו בסלון, בשלט החוצות בנסיעה או בבאנרים באינטרנט - הם חייבים לחדור לו לתוך הרגעים שבהם הוא משחק, ולא סתם משחק, אלא משחק עם החברים שלו. אם תרצו, בדימוי מהעולם האמיתי, משהו כמו לשכנע מפרסמים ללכת למגרשים השכונתיים ולרקוד עם שלטי הפרסומת שלהם כשהילדים בסך-הכול באו לשחק קצת כדורגל.

שנית, משווקים צריכים להבין שאם הצעירים משחקים כל-כך הרבה זמן בפייסבוק, הם יצטרכו למצוא דרכים יצירתיות מאוד להפוך לחלק מהמשחק הזה. שלט במגרש הספורט הוא אולי אפקטיבי תדמיתית, אבל באנר בתוך המשחק בפייסבוק, לעומת זאת, יהיה במקרה הטוב חסר ערך - ובמקרה הרע הוא יציק לשחקנים ויגרום להם לפתח טינה אל המפרסם.

שלישית, זה אומר שבניגוד לתפיסה הרווחת, רשתות חברתיות, ובראשן פייסבוק, הן כבר מזמן לא רק רשתות חברתיות. הן פלטפורמת חיים רחבה, שבתוכה מבצע הצעיר שגדל לתוכה כמעט הכול: מדבר עם חברים, כמובן (כמו בבית-הספר), צופה בווידיאו (כמו בטלוויזיה), וגם - שומו שמיים - משחק עם עצמו ועם החברים שלו. המשחק הזה מתרחש לא פעם על חשבון המשחק הפיזי, כמו... אתם יודעים, כמו כשאנחנו היינו ילדים, באמת משחק, עם כדור חבוט ושער מצ'וקמק.

אז אפשר לצקצק בלשון ולומר: לאיפה הלכו הימים של פעם עם הקוקו הסרפן והכדורגל, ואפשר, רגע אחרי הצקצוק, להבין שהמהפכה כאן.

פייסבוק לא מסתפקת בלהיות רשת חברתית, פייסבוק זוממת להיות עמוד השדרה המרכזי של גולשי האינטרנט, הצומת שממנו מתחיל הכול. בדרך למטרה הזו, היא השתלטה על 50 דקות גלישה יומיות (!) ממוצעות לגולש במדינה קטנה ולא חשובה כמו ישראל ובשיעורים מרשימים לא פחות במדינות קצת יותר גדולות מאיתנו. ובדרך לשם, כך על-פי חברת המחקר האמריקנית היטוויז, היא כבר עקפה בסיבוב את גוגל בחודש שעבר בארה"ב מבחינת היקפי השימוש.

ואם אנחנו טרם הבנו את עומק המהפכה, הרי שגוגל הבינה אותה היטב וגם מבוהלת ממנה. בעמק הסיליקון נפוצו לאחרונה שמועות עיקשות, מגובות בכמה רמזים עבים, שענקית החיפוש הבינלאומית נמצאת בעיצומו של תהליך לבניית רשת חברתית שתתחרה בפייסבוק. ומכיוון שגוגל מיטיבה לקרוא מספרים, נראה כי אנשיה הפנימו גם מה הדבר הכי חם ברשתות החברתיות: לא רק החברים עצמם, אלא, נחשו מה? נו טוב, משחקים כמובן.

ומכיוון שכך, ברשימת החברות אליהן פנתה גוגל באחרונה בניסיון להפוך אותן ליצרניות משחקים בפלטפורמה המתגבשת, אפשר לראות למשל את "זינגה", החברה המובילה בעולם למשחקי רשת (יצרנית המשחקים הפופולאריים פארם וויל וטקסס הולד'ם), לצד חברות בולטות אחרות ובהן "פליידום", "אלקטריק ארט" ו"פלייפיש".

המאבק הזה על הגולשים והשחקנים הוא חלק מקרב גדול הרבה יותר: הקרב על שוק החיפוש ועל זמנם הכולל של הגולשים באינטרנט. היתרון של גוגל - הוא יודע מה אתה מחפש, אבל לא בהכרח מי אתה; היתרון של פייסבוק - היא יודעת מי אתה, אבל לא בהכרח מה אתה מחפש.

גוגל התרכזה עד כה בלהיות שער הכניסה של הגולשים לאינטרנט, אבל לפייסבוק יש חלומות גדולים הרבה יותר: פייסבוק רוצה להיות האינטרנט בעצמו.

הכותב הוא מנכ"ל סוכנות המדיה החברתית Refresh