נכנסת לתעשיה: קבוצת רד תפעל גם ברצפות ייצור

הקימה חברה בתחום, אותה ינהל אילן ברדה, שחוזר לסיבוב שני בקבוצה: "גילינו התעוררות של תקשורת האת'רנט גם בעולם התעשייתי"

קבוצת רד (RAD) של האחים יהודה וזוהר זיסאפל, היא אחת מאבני הבניין של ההיי-טק המקומי. גם אם לא מדובר בקבוצת חברות שהולידו את הסיסקו הבאה - למרות שזוהר הודה בעבר בראיון שההיסטוריה יכלה להציב את רד במיקום מכובד בהרבה מכפי שהיא כיום - עדיין ללא ספק זו חברה שקבעה הרבה מהסטנדרטים שבהם מתפקד המרחב הטכנולוגי במדינת ישראל כיום.

אחד המאפיינים הבולטים ברוב החברות שהוקמו בקרוב ל-30 שנות קיומה של הקבוצה, הוא העיסוק בפרוטוקול האת'רנט (Ethernet). זהו הפרוטוקול שעליו מבוססת התקשורת המתקדמת שמעבירה פאקטים של מידע דיגיטלי לאורך רשתות התקשורת. את ההשלכות של התפתחות הפרוטוקול לקחו ברד לכיוונים טכנולוגיים ועסקיים שונים לאורך כל קווי המוצרים שיש כיום בעולם התקשורת.

בחיפוש אחר הזדמנויות חדשות, מוצאת החברה שווקים שעד כה לא נגעה בהם, ובהמשך למסורת של הזיסאפלים, גם מקימה חברה שתפעל באותו המרחב ומשקיעה בה. מדובר בחברת RADiflow, שהוקמה לפני כשנה, ותפעל בתחום תקשורת האת'רנט, שמיועדת לשימוש במפעלי תעשיה ורצפות ייצור, מה שנקרא Industrial Ethernet.

זיכרונות מסיברידג'

הדרמה בהקמת החברה לא נעצרת רק בתחום או בהיותה חלק מקבוצת רד, אלא גם במי שעומד בראשה. הזיסאפלים בחרו להחזיר את אילן ברדה, שניהל עד לפני שנה וחצי את הפעילות של נוקיה-סימנס (NSN) בישראל. אז הוא עזב, במקביל לשינוי ארגוני שהחברה ביצעה בישראל, במסגרתו קיצצה את כוח האדם המקומי שלה.

לברדה זהו הסבב השני בקבוצת רד. בתחילת שנות ה-90 הוא היה בין אנשי רד-נט, שעברה גלגולים רבים. החברה הוקמה במקור על-ידי אבי דומושוביצקי, במסגרת קבוצת רד, ב-1997 נמכרה החברה לסימנס ולניו-ברידג' הקנדית בחלקים שווים ושינתה את שמה לסיברידג'. בשנת 2000, רכשה סימנס את הבעלות המלאה בחברה כחלק מהקמת מרכז הפיתוח בישראל.

"נשארתי באת'רנט"

כעת, חוזר ברדה למקורות. "מבחינתי, נשארתי בעולם האת'רנט", הוא אומר. הרעיון של שימוש בפרוטוקול האת'רנט, שמביא איתו כחלק מהיתרונות סטנדרט קבוע, לצורכי חיבור בין מיכון תעשייתי ליחידות בקרה ומחשוב, אינו חדש. "גילינו שיש התעוררות של תקשורת האת'רנט גם בעולם התעשייתי", מתאר ברדה. אגב, את המעסיקה הקודמת, סימנס, יפגוש ברדה גם בשוק אליו הוא פונה, מאחר שלברה הגרמנית יש במסגרת סט הכלים שלה לתעשיה, גם פתרונות של תקשורת את'רנט.

סך ציוד התקשורת בעולם התעשייתי יגיע - כך מעריכה חברת המחקר ARC - לכ-5.6 מיליארד דולר בתוך שנתיים. פחות מחמישית מהסכום תגיע מפתרונות את'רנט.

המעבר לעולם התקשורת החדש לא יהיה פשוט, בעיקר מסיבות טכניות, אבל גם משום שהוא ידרוש השקעה במיכון שקיים, אולם הוא מציע פתרונות יותר פשוטים, מהירים וחיבור כמעט אוטומטי לכל מערכת מחשב.

בנוסף, מתמקדת הפעילות בתחום האת'רנט התעשייתי בדגש נרחב על צד הבטיחות. לדברי ברדה, זה פשוט מה שהלקוחות הפוטנציאליים דורשים. "אתה יודע אילו נזקים אפשר לגרום במפעלים כימיים", הוא מזדעק, "לפחות חצי מהשוק, אלו מפעלים שנושא אבטחת המידע בהם הוא חשוב".

בהתאם, מתרכז מתג התקשורת (Switch) שמציעה RADiflow, בחיזוק יכולות האבטחה לצד אפליקציות נוספות שרלוונטיות לעולם תקשורת האת'רנט, כגון בקרה וניהול חכם של תהליכים.

רוויה בטלקום

הפוטנציאל נראה לברדה מבטיח למדי. לפי ARC, שוק האת'רנט התעשייתי יסתכם השנה בכ-800 מיליון דולר וצפוי לצמוח ב-13% לשנה וב-2014 להסתכם ב-1.3 מיליארד דולר.

להערכתו של ברדה, עולם הטלקום כבר רווי בפתרונות ולכן רואים ירידה בהשקעות ובעניין של ההון סיכון בתחום. לעומת זאת, הוא אומר, הפתרון שמציעה RADiflow מתבסס על מגוון יכולות של קבוצת רד בתחום התקשורת מה שמפחית באופן ממשי את הכספים שיידרשו לצורך הפיתוח. בהקשר זה, כרגע פועלת החברה תחת חממת רד-ביומד של קבוצת רד, ומנסה לגייס 3 מיליון דולר.