S&P מעלות מזהירה מגל הורדות דירוג של חברות האנרגיה

להערכת חברת הדירוג מרווח זיקוק הנפט צפוי לרדת בהשוואה למחצית הראשונה של 2010, ל-2-2.5 דולר לחבית

האם S&P מעלות מכינה את הקרקע להורדת דירוג לחברות הפועלות בתחום הסחורות? שני אנליסטים של חברת הדירוג, אלעד זלסקו ועופר אמיר, פרסמו היום (ג') סקירה ענפית על המגמות בענף הסחורות תוך התייחסות לתמורות שצפויות לחול בו בתקופה הקרובה. השורה התחתונה: הורדות דירוג סלקטיביות ייתכנו בקרוב.

12 - זהו מספר החברות בתחום הסחורות (נפט, כימיה ומתכות) אשר S&P מעלות מדרגת את החוב שלהן. תחזית האשראי של חברת הדירוג לחברות הללו לשנת 2010 היא מעודדת, אולם התחזיות אינן אחידות לכלל החברות, וקיימים פערים ניכרים בין חברות מקומיות לחברות גלובאליות, בשל סביבת מאקרו שונה בכל מדינה, ותחזית שונה לאופי ולמהירות ההתאוששות בה.

3 - זה מספר החברות להן הורידה S&P מעלות את הדירוג במחצית הראשונה של 2010. מדובר בפז , בז"ן וגדות מיכליות. זאת בהמשך ל-4 הורדות דירוג של חברות בתחום האנרגיה בשנת 2009, בה גם ירד הדירוג לחברת מתכות אחת.

נכון להיום, מתוך 12 החברות שמעלות מדרגת בתחום הסחורות, 8 מהדירוגים הם בתחזית יציבה ו-3 עם תחזית שלילית - אבגול, סקופ וגדות ביוכימה. התחזיות השליליות לסקופ ולגדות משקפות עדיין את אי הוודאות לגבי מהירות ההתאוששות והיכולת לחזור לרווחיות נורמלית. בנוסף, הדירוג של מכתשים אגן נמצא כעת ב-Negative Watch כתוצאה מהסיכונים הכרוכים ברכישת Albuagh תמורת כמיליארד דולר, והרעה אפשרית בפרופיל הפיננסי.

2% - זהו שיעור הגידול בביקוש בעולם לנפט ומוצריו אותו חוזה ארגון האנרגיה הבינלאומי (IEA) בשנת 2010. בשנת 2009 ירד הביקוש לנפט ב-1.5%, לעומת תחזיות מוקדמות וקודרות יותר בתחילת אותה שנה. עם זאת, החולשה בכלכלה האירופאית באה לידי ביטוי בנתון זה, כאשר באירופה הביקושים צפויים להתכווץ בשיעור של 1.3% בשנת 2010, בהמשך לקיטון של כ-5% בשנת 2009.

2-2.5 דולר לחבית - זהו טווח מרווח הזיקוק אשר משמש כנקודת ייחוס לתעשיית הזיקוק המקומית, להערכת מעלות ל-2010-2011. לאחר מרווחי זיקוק חלשים במיוחד במהלך המחצית השנייה של 2009, הציגה התעשייה התאוששות ניכרת במהלך המחצית הראשונה של 2010. העלייה נבעה בעיקר מגידול במרווחי הדיזל, הקשורים יותר מכל לתפוקה התעשייתית.

עם זאת, החל מחודש יולי חזרה השבריריות והתנודתיות למרווחי הזיקוק, ובמעלות מאמינים כי ללא התאוששות של הכלכלה, עלייה בתפוקה התעשייתית ושינוי במבנה השוק באירופה - מרווחי הזיקוק צפויים להישאר ברמות נמוכות ב-2010-2011.

חובות במיליארדים

5.1 מיליארד שקל - זהו היקף ההתחייבויות של חברות הדלקים בישראל בגין תשלומי חכירה עתידיים לבעלי תחנות הדלק. מדובר בעלייה של 18.75% ביחס להיקף ההתחייבויות ב-2008, ו-34.5% ביחס להיקף ההתחייבויות ב-2007.

מרבית תחנות הדלק בישראל מוחכרות לתקופות משתנות כאשר התשלום מבוסס על מנגנונים שונים, וסיום חוזה חכירה מלווה במכרז בין שחקני שיווק הדלקים. החל מ-2009 החלו חברות הדלק להגדיל את הנוכחות ונתח השוק, תוך העלאת המחירים בהליך ההתמחרות. מצב זה הביא לאינפלציה במחירי השכירות, אשר הביאה לגידול בהתחייבויות הפיננסיות העתידיות של החברות.

בניסיון להגביל מגמה זו, החלו החברות להשקיע מאמצים בבניית תחנות דלק חדשות, ובמעלות מאמינים כי מגמה זו עשויה להפחית את רמת המחירים, אך בה בעת לפגוע ברווחיותה של כל תחנה.

5.5 מיליארד שקל - זה היקף האשראי המצרפי שהעמידו חברות הדלקים ללקוחות נכון לסוף שנת 2009. הפעילות בתחום "שיווק דלקים ישיר" (מכירה סיטונאית) מאופיינת בדרישות לרמות גבוהות של הון חוזר, הכוללות מתן אשראי לתקופות של 30-60 יום, כאשר משווק הדלקים מממן את המסים הנלווים במהלך התקופה (מע"מ ובלו).

הירידה במחירי האנרגיה שהחלה בסוף שנת 2008 ונמשכה בתחילת שנת 2009 בשילוב עם ירידה בביקושים, ניהול מדיניות אשראי קשוחה, ומעבר להפעלה עצמית של תחנות, יצרה תזרים מזומנים חיובי מהון חוזר. במעלות מאמינים כי מגמה זו צפויה להתהפך במחצית השנייה של 2010, עם התאוששות הכלכלה והתרה מסוימת של מדיניות האשראי, ורואים בסעיף זה את אחד האתגרים הניהוליים המורכבים של חברות שיווק הדלקים.