נובל אנרג'י הודיעה: קיבלנו אישור ממשלתי להפיק גז מ"תמר"

גלובס tv זאת לאחר ששר התשתיות אישר לחברה את תוכנית הפיתוח של חלופת ים תטיס, כפי שנחשף בתחילת השבוע ב"גלובס"

חברת נובל אנרג'י דיווחה הלילה על קבלת אישור ממשלת ישראל לפיתוח שדה "תמר", זאת לאחר ששר התשתיות עוזי לנדאו אישר לחברה את תוכנית הפיתוח של חלופת ים תטיס, כפי שנחשף בתחילת השבוע ב"גלובס".

מדובר בהעברת הגז מ"תמר" לישראל דרך אסדת הקידוח של ים תטיס מול חופי אשקלון ומתקן קבלה באשדוד (החלופה הדרומית") במקום התכנון המקורי להזרים את הגז למתקן קבלה יבשתי באזור חדרה-חוף דור ("החלופה הצפונית").

נובל אנרג'י מבהירה בהודעתה כי תקים אסדה ימית חדשה לצד האסדה הקיימת של ים תטיס לצורך הזרמת הגז מ"תמר" וכי עלותה הכוללת של תכנית הפיתוח לא תשתנה. על-פי האומדנים שפורסמו בעבר ישקיעו נובל ושותפותיה 2.8 מיליארד דולר בהפקת הגז מ"תמר" והזרמתו לישראל.

החלופה הדרומית הועלתה על-ידי נובל לאחר שרעיון הקמת מתקן הקבלה באזור חוף דור-חדרה עורר התנגדות עזה של תושבי הסביבה שהצליחו להביא לעיכוב התכנית במועצה הארצית לתכנון ובנייה בחודש שעבר.

הגז יופק מ-2012

מנכ"ל נובל צ'רלס דייוידסון אמר כי "החלטת משרד התשתיות פותחת את הדרך לפיתוח פרויקט 'תמר'. למרות שאנחנו מאוכזבים מכך שלא התקבלה החלטה בעיתוי מתאים לגבי מתקן קבלה יבשתי בצפון הארץ אנו מתרגשים מכך שתכנית אלטרנטיבית קיבלה את תמיכתה של ממשלת ישראל. אנו ממשיכים להאמין כי להקמת נקודת קבלה צפונית יש יתרונות משמעותיים ונמשיך לעבוד עם מוסדות התכנון והרשויות בכדי לקדם את תכנון המתקן, שקרוב לודאי נזדקק לו בעתיד".

הודעתה של נובל מאשרת את פרטי הפרסום ב"גלובס" לפיהם המליצו נובל ושותפותיה לשר עוזי לנדאו ולממונה על ענייני הנפט ד"ר יעקב מימרן לאשר להן להשתמש בתשתית הקיימת.

להזרמת גז מקידוח מארי B שמול חופי אשקלון. הקידוח, השייך לקבוצת ים תטיס של נובל (47%) וחברות מקבוצת דלק (53%) מזרים לישראל גז טבעי משנת 2004 אך הוא צפוי להתחיל להתרוקן לקראת סוף 2013. "גלובס" דיווח כי השר לנדאו אישר את החלופה למרות שגורמים מקצועיים במשרדו טענו כי היא בעייתית מבחינה אסטרטגית, כיון שתיאלץ את ישראל להסתפק בנקודת קבלת גז אחת בלבד.

בהודעה מסבירה נובל כי עד לאחרונה תיכננו נובל ושותפותיה להזרים את הגז לתחנת קבלה יבשתית (חלופת "תמר צפון") ואולם הליכי קבלת האישורים לתכנית נקלעו ל"עיכובים משמעותיים". החברה מסבירה כי התחייבה להתחיל בהזרמת הגז לישראל כבר בשנת 2012 בכדי להבטיח רציפות אספקה ללקוחותיה.