שימוע לברק אצל המבקר על העברת "אהוד ברק בע"מ" לבנותיו

עם מינויו, שר הביטחון העביר חברה שהייתה רשומה על שמו ל-3 בנותיו, אלא שהחברה צברה כ-6.5 מיליון שקל גם לאחר מינוי של ברק לשר הביטחון ■ שר רשאי להעביר חברה לבני משפחתו רק אם עבדו בה בשנה שלפני כניסתו לתפקיד הציבורי או אם קיבל היתר מיוחד לכך

שר הביטחון עסוק מאוד בימים אלה, בעיקר במתן עדויות: בשבוע שעבר, רגע לפני שמסר את עדותו בפני ועדת טירקל לחקירת אירועי המשט, התייצב אהוד ברק לשימוע במשרדו של מבקר המדינה במסגרת פרשת העברת חברת "אהוד ברק בע"מ" מידיו לידי שלושת בנותיו.

השימוע נערך טרם פרסום חוות דעת שעורך המבקר, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, לבקשת הכנסת, על חברות שהיו בשליטתו של השר ברק לפני שמונה לתפקידו. טיוטת חוות דעת נשלחה אל ברק טרם השימוע. כיום נודע, כי ברק עצמו יזם את קיום ישיבת השימוע, אליה הגיע כשהוא מלווה בעורכי הדין רם כספי, נבות תל צור ועודד ערן.

כזכור, על-פי תחקיר שערך עיתון "הארץ" ופורסם באוקטובר אשתקד, העביר שר הביטחון אהוד ברק את החברה שהייתה רשומה על שמו ל-3 בנותיו - מיכל, יעל וענת - עם מינויו לתפקיד, אלא שהחברה המשיכה לקבל כספים גם לאחר מינוי של ברק לשר הביטחון, וצברה בתקופה זו כ-6.5 מיליון שקל.

על פי כללי ועדת אשר למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים, אשר המלצותיה אושרו על ידי הממשלה, שר רשאי להעביר חברה לבני משפחתו רק אם עבדו בה בשנה שלפני כניסתו לתפקיד הציבורי או אם קיבל היתר מיוחד לכך. מהפרסומים בעניין, עלה כי לכאורה כללים אלו לא קוימו.

כשבועיים לאחר הפרסום קיימה הוועדה לביקורת המדינה ישיבה בעניין במסגרתה הוחלט, כי החקירה תועבר לידי מבקר המדינה. הבדיקה הנדרשת הוגדרה כבדיקת "הזרמת כספים לחברות לשעבר של ברק". על אף שהוזמן, לא התייצב ברק לישיבה.

בבסיס הבדיקה עמדה חברת "אהוד ברק בע"מ", אותה הקים ברק לאחר שהפסיד בבחירות 2001 לאריאל שרון, ואשר נועדה לניהול עסקי הייעוץ הבינלאומיים בהם עבד. ביוני 2007, בעקבות ניצחונו בפריימריז על ראשות מפלגת העבודה, העביר ברק את מניותיה של החברה לשלוש בנותיו והצטרף לממשלתו של אהוד אולמרט.

חקירת המבקר התמקדה בכספים שהועברו לחברה מאז מינויו של ברק לשר. מהמחצית השנייה שנת 2007 הועברו אל חברת "אהוד ברק בע"מ" כחמישה מיליון שקל מהארץ ומחו"ל, ולחברת הבת שלה, "קרדו-פיתוח עסקים בע"מ", הועברו כ-1.5 מיליון שקל נוספים. עוד נודע, כי בשנת 2007, לאחר שהועברו מניות החברה לבנותיו של ברק אך טרם מינויו לשר, משך ברק מהחברה משכורות בגובה של כ-3 מיליון שקל.

טיוטת חוות הדעת שהועברה אל ברק נסובה בעיקר סביב כשלים טכניים-פורמליים בדרך העברתן של החברות לשליטת בנותיו של ברק, ולא בכשלים מהותיים הנוגעים לטוהר מידות ולגביית כספים שלא כדין. נראה כי מדובר בשאלה של פרשנות של עניינים פורמליים של הכללים ולא ענייני מהות.

ברק העביר למשרד מבקר המדינה מידע ומסמכים בנוגע ללקוחות העבר שלו, אלה שהעבירו כספים לחברות ששליטתן הועברה לבנותיו, וכן אסמכתאות בנוגע לכך שכל הכספים שהגיעו לידיו היו אמורים להגיע אליו בכל מקרה, עבור שירותים שסיפק לאותם לקוחות טרם מינויו לשר.

את השימוע, שארך כשעתיים, פתח ברק. לטענתו, נהג לפי כל הכללים וכל ההכנסות שהופקו מהחברה מתייחסות לגביית חובות עבר. עוד נטען, כי החברות הרלוונטיות שהועברו לבנותיו חדלו מפעילות עם עזיבתו ועסקו אך ורק בגביית תשלומים שהגיעו לו מלקוחותיו. ברק הבהיר עוד, כי אין קשר בין לקוחותיו בחברה בעבר לפעילות הפוליטית שלו, אותם לקוחות אינן קשורים במישרין או בעקיפין עם מערכת הביטחון הישראלית, ולכן אין במתן השירותים שסיפק להם משום ניגוד עניינים או פעילות בנגד לכללים. כשברק סיים את דבריו, טען עורך הדין רם כספי משך כשעה וחצי נוספות.