הודות לבג"ץ: המדינה תפתח מחדש "טיפות חלב" שסגרה בנגב

וסים עבאס מארגון רופאים לזכויות אדם: "הודעת משרד הבריאות הינה צעד מבורך, אך חלקי. בכפרים הערבים הבדואים בנגב קיים מחסור אדיר בשירותי רפואה מונעת"

דמיינו לעצמכם שבישוב בו אתם מתגוררים תקבלו הודעה ממשרד הבריאות, שלפיה "בגין אילוצים חיצוניים אובייקטיביים" ובגין "מחסור חמור של כוח אדם במחוז", החליט המשרד לסגור את מרפאת טיפת החלב המקומית לצד שתי מרפאות בשני ישובים נוספים באזור. זה בוודאי לא היה עובר בשקט, אבל הודעה כזו בדיוק נמסרה באוקטובר 2009 בשלושה ישובים בנגב, ישובים בדואים צריך לומר.

בעקבות אותה הודעה הוגשה עתירה לבג"ץ, שאילצה את משרד הבריאות לנמק את המהלך, שמנוגד לכאורה לחוק ביטוח בריאות ממלכתי שאמור להבטיח שוויון במתן שירותי רפואה.

תחילה פירט המשרד את האילוצים השונים וקבע כי סגירת המרפאות נבעה "מחוסר ברירה", בין היתר משום שלא הצליח לגייס מספיק רופאים ואחיות למרפאות האלה. בהמשך עדכן המשרד את בג"ץ בדבר "תוכנית תמריצים" שתשכנע את הצוותים הרפואיים לעבוד במרפאות, ואילו ביום שלישי האחרון הגיעה הבשורה החיובית למחצה: שתיים מתוך שלוש המרפאות שנסגרו יעבדו באופן חלקי אחת שלושה ימים בשבוע והשנייה ביומיים הנותרים. בישוב השלישי, כך על פי תגובת המשרד, לא הצליחו לגייס עדיין כוח אדם מספיק.

את העתירה הגיש עו"ד סאוסן זהר מעדאלה, בשמם של 11 נשים ערביות מהנגב; יו"ר הוועד המקומי בכפר קסר אלסר; עמותת רופאים לזכויות אדם; עמותת יסמין אלנגב לבריאות; ואגודת הגליל. בעתירה נטען כי בעצם סגירת המרפאות נחסמה גישתן של תושבות הכפרים וילדיהן מקבלת שירות רפואי בסיסי וחיוני. בארגון רופאים לזכויות אדם מציינים כי המרפאות נסגרו חרף מצב הבריאות החמור והירוד בכפרים הערבים הבדואים, במיוחד בקרב נשים וילדים: שיעור תמותת תינוקות מהגבוהים בארץ; משקל התינוקות מהנמוכים בארץ; ילדים רבים אינם מחוסנים; תוחלת חיים נמוכה; אחוז מחלות מהגבוהים בארץ ועוד.

"הודעת משרד הבריאות הינה צעד מבורך, אך חלקי", כך מסר וסים עבאס מארגון רופאים לזכויות אדם. "בכפרים הערבים הבדואים בנגב קיים מחסור אדיר בשירותי רפואה מונעת, והדבר עומד בניגוד מוחלט לצרכים הרפואיים הרבים בקרב תושביהם. לכן, אנו מצפים ממשרד הבריאות לא רק לספק שירותים רפואיים שוויוניים מבחינת זמינותם ונגישותם, אלא גם להשקיע משאבים רבים יותר", הוא הוסיף.