החתמים על הכוונת של רשות ני"ע: נבדק חשד לניגודי עניינים

הרשות דורשת מהחתמים רשימה של הגופים הקשורים אליהם שרכשו סחורה בהנפקות שהובילו ■ הנתונים נדרשו עבור התקופה שמאוגוסט 2008 ועד היום, ועבור כל הגופים כולל חברות קרנות נאמנות וניהול תיקים

רשות ניירות ערך בוחנת האם חברות חיתום הקשורות לגופים מוסדיים פעלו בניגוד עניינים. ל"גלובס" נודע כי מחלקת תאגידים ברשות, בניהולה של עו"ד שיראל גוטמן-עמירה, שלחה לפני כשבוע מכתב לחברות החיתום בו דרשה שיפרטו את כל ההנפקות בהן השתתפו, ובאילו מהן רכשו הגופים הקשורים להן את ני"ע שהונפקו. מדובר אך ורק על חברות חיתום הקשורות או שהיו קשורות לגוף המנהל כספי לקוחות, שזה כולל למעשה כמעט את כל חברות החיתום.

עוד דרשה הרשות לדעת, עבור כל הנפקה את סוג הנייר שהונפק, האם כלל חיתום, ואם כן - מה היה שיעור ההתחייבות החיתומית (כמה מההנפקה רכש החתם לנוסטרו שלו). הנתונים נדרשו עבור התקופה שמאוגוסט 2008 ועד היום, ועבור כל הגופים הקשורים לחתם, כולל חברות קרנות נאמנות וניהול תיקים.

כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כשבועיים, הרשות בראשות פרופ' זוהר גושן בוחנת מחדש את הסדר החיתום הקיים בשוק. במסגרת הבחינה, נבחן גם נושא ניגוד העניינים של חתמים הקשורים לגופים מוסדיים - נושא שהוסדר בתקנות שנכנסו לתוקפן בתחילת 2009. לפי התקנות, גופים מוסדיים המנהלים נכסים של מעל 10 מיליארד שקל יוכלו לרכוש רק עד 15% מהיקפה הכספי של הנפקה אותה הוביל ותמחר גוף הקשור אליהם. גופים המנהלים מתחת ל-10 מיליארד שקל, הוגבלו לרכישת עד 7.5% מהנפקה. עוד נקבע, כי הנושא ייבחן לאחר כשנתיים, על מנת לבדוק האם המגבלות שנקבעו חריפות מספיק.

ואכן, בשנה וחצי האחרונות גופי החיתום הקשורים עקפו את המגבלות על ידי כך שלא שימשו חתם מתמחר ולא לקחו התחייבות חיתומית, אלא ביצעו את כל הפונקציות הנוספות של חתם כגון הפצה, שיווק (road show) וכן הלאה.

עשויה להדק המגבלות הקיימות

רשות ני"ע אינה סבורה שיש להפריד לגמרי את גופי החיתום מבתי ההשקעות. אחד הפתרונות המוצעים הוא לחייב חיתום בכל הנפקה, כך שגוף מוסדי הקשור לחתם, שירצה שהוא ישתתף בהנפקה, יצטרך לדאוג שחתם אחר, שאינו קשור, יחתום על התשקיף. הרשות סבורה כי החשיפה שחתמים לא קשורים יקחו על עצמם, "תרפא" את ניגוד העניינים.