האנשים שמאחורי המספרים

דן שמיר ודייויד בלאט יבקשו כל נתון סטטיסטי; שחקנים זרים ישלמו כדי שהסטטיסטיקה תתיישר להם כלפי מעלה; ואיך מסדר עופר שלח את המספרים; הצצה לפעילות של "שגב ספורט"

האימג' הבא בוודאי יהיה מוכר לכל אחד ואחד מחובבי הספורט. במקביל לקליעות השלוש ולשערים שנכבשים, מרצדים על המסך אינספור נתונים סטטיסטיים. ואז מיד עולה השאלה, "איך לעזאזל הם עושים את זה? מאיפה כל המידע?".

‏מי שאחראית בדרך כלל על מאסת האינפורמציה הזאת היא חברת "שגב ספורט", שעובדת כמעט עם כל הערוצים שמשדרים משחקים. "ברמה של הטלוויזיה, אנחנו עובדים עם ערוץ הספורט, ערוץ 10 ו-90% ממשחקי הכדורגל בערוץ 1 וצ'רלטון", אומר ל"גלובס" ניר ויידמן, סמנכ"ל התפעול והאחראי על תחום הכדורסל בחברה. ברמה הבסיסית של הסטטיסטיקה, הלקוחות של שגב הם מינהלת הליגה בכדורסל, איגוד הכדורסל וכל הקבוצות שמשחקות בגביעי אירופה.

‏‏"אנחנו יודעים להפיק כמעט כל נתון סטטיסטי בכל ענף ספורט וכמובן גם להראות אותו לצופים על המסך און-ליין תוך כדי משחק", מסביר ויידמן. "מלבד הנתונים הסטטיסטים הבסיסיים, החוכמה היא לתת מה שנקרא 'ריל טיים גרפיקה' תוך כדי משחק, כשרואים שקורים דברים מעניינים. לפעמים יש לך כמה שניות לקלוט נתון מעניין, לדבר על זה באוזניה עם הפרשן ולהעלות את זה לאוויר בתזמון הנכון".

***

‏סטטיסטיקת ספורט היא אמנם הלחם והחמאה של "שגב", אבל היום החברה כבר נותנת לערוצי טלוויזיה קיט גרפי שלם, כך שמלבד שידורי הספורט עובדים גם עם חדשות ערוץ 2, מבט של הערוץ הראשון, ועד פרסומות וטיזרים שרואים ב'כוכב נולד' ו'רוקדים עם כוכבים'.

‏‏העבודה של הסטטיסטיקאים הרבה יותר חופשית מאשר נדמה בפועל. "האיש שלנו בניידת השידור הוא תמיד איש מקצוע בתחום הכדורסל", אומר ויידמן. "יש לנו יד חופשית להעלות גרפיקה בזמן אמת וכמעט בכל התקפה עולה למסך נתון. זה יכול להיות משהו בסיסי כמו מספר הנקודות של השחקן באותו רגע, אבל גם דברים מתקדמים יותר כמו כמה זמן עבר מאז סל השדה האחרון והממוצע של השחקן במשחק הזה מול הממוצע העונתי שלו. אין סוף לכמות הנתונים, וזה גם תלוי הרבה בשדר ובפרשן שמלווים את המשחק".

‏אגב, שדרים ופרשנים, בהקשר הזה מציין ויידמן את עופר שלח, ואת היכולת שלו להשתמש בסטטיסטיקות: "חלוקת הקשב שלו מדהימה והוא למעשה העורך בפועל של השידור. סוגרים איתו המון דברים מראש, והוא באמת מבין את החומר ברמה הכי גבוהה. משיתוף פעולה איתו למשל בדקנו מה באמת התרומה הסטטיסטית של דאור פישר למכבי ת"א ביורוליג. מהבדיקה מצאנו שלמרות שהוא מוערך מאוד, בדקות שהוא משחק מכבי בסך הכל בפלוס 2 - כלומר אין לו השפעה ממשית. זה נתון שיכול להאיר את עיני הפרשנים והמאמנים. שלח יכול תוך כדי שידור לסגור את המיקרופון, לבקש מאיתנו נתון סטטיסטי מעניין ולחזור לשידור עם הפרשנות לגבי הנתון באופן שבו הצופה בכלל לא הרגיש שהוא ירד משידור. הוא באמת ממקסם את היכולות שלנו באספקת מידע".

מאמנים וקבוצות כדורסל מתעניינים בנתונים שלכם?

‏‎‎‏"כולם לוקחים את הנתונים הבסיסיים - קלעים, אחוזי קליעה, ריבאונד ואסיסטים, אבל יש שני מאמנים, דן שמיר ודייויד בלאט, שלוקחים את כל הנתונים. אם מנתחים את הכל, אפשר למשל לראות איזו חמישייה היתה הכי טובה מבחינה התקפית, מה התרומה של כל שחקן - דקה אחרי דקה וכדומה".

עופר שלח / צלם: תמר מצפי
 עופר שלח / צלם: תמר מצפי

עופר שלח. "הוא העורך בפועל של השידורים" (צילום: יח"צ)

‏מתברר שיש גם כמה שחקנים שמוכנים לעשות לא מעט כדי שהסטטיסטיקה שלהם תתיישר כלפי מעלה. "לפני שנתיים", נזכר ויידמן, "במשחק הראשון של העונה, ניגש אל הסטטיסטיקאי שלנו במגרש אחד השחקנים הזרים. הוא התחיל לדבר איתו על כמה זה חשוב למדוד סטטיסטיקה ושאפשר ללמוד המון מהנתונים. הוא גם הסביר על הממוצעים שלו בעונות הקודמות ועל כך שהמספרים שלו עוזרים לו להשיג חוזים טובים יותר. בסוף השיחה הם לחצו ידיים, והשחקן העביר לו ביד 200 דולר - סוג של שוחד. נשארנו המומים".

***

‏‏"כולנו התחלנו בתור אנשי כדורסל. המנכ"ל של החברה, אבשי שגב, היה שחקן ואחר כך איש הסטטיסטיקה של הפועל ירושלים, ואני הייתי מאמן וסקאוט של אריק שיבק בהפועל ת"א", מספר ויידמן על הרקע של החברה. "עכשיו אנחנו לוקחים את הידע המקצועי שלנו בענף ומיישמים אותו, יחד עם היכולות הטכנולוגיות שלנו".

השוק הישראלי לא קטן מדי כדי לגלגל כזאת אופרציה?

‏"השוק הוא באמת קטן, ואף אחד בחברה לא יתעשר מהפעילות, אבל אנחנו מרוויחים. בוא נגיד שאם ערוץ הספורט יקרוס פתאום אז תהיה לנו בעיה גדולה. במקביל, אנחנו גם עובדים עם לקוחות בחו"ל, כמו ערוץ טלוויזיה בהונג קונג שמשדר 8 ליגות בכדורגל, עם קאנאל פלוס בצרפת על המשחק המרכזי בליגה הצרפתית, תחנת טלוויזיה סרבית, המשחק המרכזי בליגה הבלקנית בכדורסל ואפילו עם הבעלים של מכבי חיפה בכדורסל, ג'ף רוזן, שמשדר באתר אינטרנט ייעודי את המשחקים של הקבוצה לחו"ל".

‏ברוב המקרים, החברה מגלה שהפוטנציאל הישראלי קיים רק בטלוויזיה אבל לא מחלחל לקבוצות - מה שבחו"ל כבר הפך מזמן לכלי עבודה של מנג'רים בכדורגל או מאמני כדורסל. "ניסינו לעניין את ההתאחדות לכדורגל וגם את הקבוצות. אבל אף אחד לא רצה לשים כסף ולקבל את הנתונים. אם יום אחד ירצו להקים בהתאחדות אתר עם סטטיסטיקה רצינית, נוכל לתת להם את כל המידע לגבי השנים האחרונות בליגת העל. הכל יושב אצלנו".

אולפן המונדיאל של ערוץ 1, בוני גינצבורג, אבי רצון, רשות השידור / צילום: יח
 אולפן המונדיאל של ערוץ 1, בוני גינצבורג, אבי רצון, רשות השידור / צילום: יח

אולפן המונדיאל של ערוץ 1. "עשינו את כל הגרפיקה שלו" (צילום: יח"צ)

שגב סטטיסטיקה גם הצליחה להשתלב בשידורי המונדיאל. "עשינו את כל הגרפיקה של אולפן המונדיאל בערוץ 1, כולל החלק שבו בוני גינצבורג הסביר לגבי ההרכבים והמערכים של הנבחרות. גם העט האלקטרוני שבו הוא הראה תנועות וטעויות של שחקנים הוא פיתוח שלנו".

‏העבודה לא מסתיימת במה שרואים על המסך, אלא גם בסיוע לשדרים להתכונן למשחק. כך למשל הפיקה "שגב" מעין 'תיק שדר', שבו היו מרוכזים כל השחקנים בכל הנבחרות - תיק שליווה את השדרים והפרשנים במהלך המונדיאל. כשאתם מתלהבים מהידע הנרחב של השדר ומעבודת ההכנה שלו, צריך רק לזכור שהוא מקבל לידיים ממש לפני המשחק תיק שכולל אפילו סעיף "פיקנטריה". מה זה בעצם? דברים דוגמת "אומן הבעיטות החופשיות", "כיכב בקמפיין לנייקי", "שיחק חצי שנה בליגה הלבנונית".