גברה על כולם: מנורה רכשה את קרן ההשתלמות להבה

היקף העסקה לא ידוע ■ יצרנים פנסיוניים-פיננסיים אחרים - בהם פסגות, מיטב ואינפיניטי - הציעו בעבר הצעות לרכישת הקרן

קבוצת הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים חתמה על הסכם עם לה"ב (ארגון העצמאים) לרכישת קרן ההשתלמות להבה. בקרן להבה מנוהלים כיום נכסים בכ-406 מיליון שקל. היקף העסקה לא ידוע, ואולם ידוע כי התשלום מחולק לשניים - תשלום מיידי במזומן של כמה מיליוני שקלים בודדים, ותשלום עתידי נוסף, שיהיה תלוי בדמי הניהול האבסולוטיים שייגבו מעמיתי הקרן.

להבה הינה קרן השתלמות לעצמאים שהוקמה ב-1996 על ידי להב - לשכת ארגוני העצמאים בראשות עו"ד יהודה טלמון, ומיועדת לעצמאים ולעובדיהם. נכון להיום, כספי הקרן מנוהלים בשני מסלולי השקעה: מסלול כללי ומסלול שקלי. לקרן אישור להפעיל עוד שלושה מסלולים: מדדי, מניות ומט"ח, אך מסלולים אלו עדיין לא החלו לפעול.

להבה הינה קרן קטנה, הסובלת מהתחרות העזה בתחום ומיציאה של כספים ממנה לקרנות אחרות. כך, במחצית הראשונה של 2010 רשמה הקרן צבירה נטו שלילית של כ-24 מיליון שקל, בדומה לצבירה נטו השלילית שרשמה הקרן ב-2009. נציין שבסוף 2009 היו בקרן כ-13,754 עמיתים. כמו כן, עד ספטמבר 2008 גבתה הקרן דמי ניהול של 0.72%, ובתחילת 2009 העלתה את דמי הניהול ל-0.95%. בכל אופן, דמי הניהול הממוצעים שנגבו בקרן ב-2009 עמדו על 0.9%, המהווים הכנסה של כ-3.6 מיליון שקל לקרן.

מנורה מבטחים גמל, בניהול איתי יעקב, מנהלת כיום נכסי גמל בכ-11.4 מיליארד שקל. מתוך סכום זה מנורה מנהלת נכסי השתלמות בכ-3.1 מיליארד שקל. לדברי מקורות בשוק, מבחינת מנורה החשיבות בעסקה אינה הגודל של הקרן אלא בעיקר מאגר הנתונים של הקרן על כל עמיתיה. ככל הידוע, יצרנים פנסיוניים-פיננסיים אחרים - בהם פסגות, מיטב ואינפיניטי - הציעו בעבר הצעות לרכישת הקרן.