"אני מבין את הרצון להוריד מחירי הדיור, אך לא רואה תוצאות"

(עדכון) - מנכ"ל אפריקה מגורים מסכם את המחצית הראשונה עם זינוק של 110% ברווח הנקי ■ החברה מכרה במחצית כ-300 יח"ד בכחצי מיליארד שקל

"אפריקה מגורים היא כלה שחומדים אותה. החברה במצב מצוין, היא מוכרת ומרוויחה טוב, ונשארת בקבוצה", כך אמר היום גילי דקל, מנכ"ל אפריקה מגורים , בהתייחס לתוכניתה של החברה האם אפריקה ישראל (75%) שבשליטת לב לבייב, למכור את מניות השליטה בחברה לחברה האחות דניה סיבוס. תוצאותיה של אפריקה מגורים תומכות בדבריו: החברה סיימה את המחצית הראשונה של 2010 עם זינוק של 110% ברווח הנקי, לרמה של 33 מיליון שקל.

מאבקם של משרד הבינוי והשיכון ושל הפיקוח על הבנקים במחירי הדיור הגואים בישראל, לא מניב פירות בינתיים, ודקל, שהחברה אותה הוא מוביל נהנית מהמצב הקיים, אומר כי "אני מבין את הרצון להוריד את מחירי הדיור, אך לא רואה תוצאות בשטח. צריך לגעת בשורש הבעיה - יש רק 30 אלף התחלות בנייה בשנה, ועד שלא יהיה שינוי מהותי במנהל מקרקעי ישראל, משרד השיכון ומנהל התכנון, אני לא רואה ירידת מחירים באופק".

אפריקה מגורים מכרה בינואר-יוני 299 יחידות דיור (חוזים חתומים, כולל חלק שותפים) בהיקף של כ-499 מיליון שקל (חלק החברה כ-320 מיליון שקל), לעומת 306 יח"ד בתקופה המקבילה אשתקד בהיקף של כ-418 מיליון שקל (חלק החברה אז כ-243 מיליון שקל). הכנסות החברה ממכירת מגרשים (ג' החדשה בתל אביב, לב הסביונים בפתח תקווה, שפיה בזיכרון יעקב והוד הכרמל בחיפה) הסתכמו במחצית ב-124 מיליון שקל.

"בשל ה-IFRS, כדאי להסתכל על הדו"חות בראייה ארוכת טווח", אומר דקל, "ואני מאמין שהתוצאות השנתיות לסיכום 2010 יהיו עוד יותר טובות. ברבעון השני היו פחות איכלוסים ויותר מכירת קרקעות". נתונים נוספים המצביעים על חוסן החברה בתום הרבעון, הם: מזומנים וניירות ערך סחירים בהיקף של כ-330 מיליון שקל, שיעור הון עצמי מהמאזן של כ-26% ותזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת של 153 מיליון שקל.

מענק של 250 אלף שקל לדקל

מניית אפריקה מגורים ירדה מתחילת השנה ב-12% למחיר המשקף לחברה שווי של כ-700 מיליון שקל, לעומת תג מחיר של כמיליארד שקל שהנהלת אפריקה ישראל הציבה לחברה. "תג המחיר של אפריקה מגורים לאו דווקא משתקף במחיר בבורסה. הוא כולל גם את המוניטין", מסביר דקל.

לאפריקה מגורים כ-4,400 יחידות דיור בשלבי תכנון וביצוע שונים. פעילותה של החברה מתמקדת באזורי ביקוש במרכז הארץ, בבנייתן ובשיווקן של 1,767 יחידות דיור, מתוכן נמכרו עד כה (חוזים חתומים) 1,206 יחידות דיור. בנוסף, מנהלת החברה עבור חברת האם שלושה פרויקטים בתמורה לדמי ניהול.

"המגמה החיובית שבה סיימנו את שנת 2009 נמשכת בכל מדדי היעילות, וביניהם הרווח הגולמי, הרווח התפעולי וגידול ברווח הנקי", אומר דקל. "במהלך השנה השכלנו לנצל את הסנטימנט החיובי בענף, ומימשנו מספר קרקעות שהיו ברשותנו, תוך השאת רווח מקסימלי לחברה ובעלי המניות שלה. במקביל, משתתפת החברה במכרזים לקרקעות, ומשקיעה באיתור הזדמנויות חדשות".

במסגרת סבב מענקים בחברות הבנות של אפריקה ישראל (ראו טבלה), גם דקל לא יקופח: הוא יקבל מענק של 250 אלף שקל בגין תוצאות החברה, כשבנוסף יחולקו מענקים בגובה של 270 אלף שקל לשלושה נושאי משרה נוספים.