אני לא הייתי פותח שמפניה

רבעון שני 2010 הוא סוף ירח הדבש של כלכלת העולם, מכאן ואילך יתחילו הצרות

ביומיים האחרונים התפרסמו שני נתונים מאקרו-כלכליים : המשק צמח ברבעון 2010 השני ב-4.7% לעומת תחזית ל-2.9% ומדד יולי, שהוא באופן מסורתי גבוה מאוד ומעל 1%, עלה בחצי אחוז בלבד.

הנתונים המעודדים נותנים רוח גבית לאופטימיים, ואני סבור שכדאי להמתין קצת עם הכרזת החגיגות ופתיחת השמפניות.

ככלל, כדאי לא להסתמך על נתון של חודש אחד, אם מדובר באינפלציה, או רבעון אחד, אם מדובר בצמיחה. בפרט, לא על פי הנתונים שהתפרסמו השבוע.

מדד יולי אכן היה נמוך מהצפוי אך מה שחשוב כדי לקבוע אם המשק הישראלי יכנס לעידן אינפלציוני הן הציפיות שנה קדימה - ואלו לא ממש מעודדות. רוב הכלכלנים הבכירים במוסדות הפיננסים החשובים בישראל סבורים כי האינפלציה 12 החודשים קדימה תהיה מחוץ לטווח יציבות המחירים שקבעה הממשלה (מעל 3%) האופטימיים מדברים על 3.2% ואילו הפסימיים על שיעור 3.7% ויותר. מי שהצטרף להערכות הוא לא אחר מי מופקד על יציבות המחירים במשק: בנק ישראל.

הבנק פרסם היום את שיעורי האינפלציה הצפויים במשק ומנתונים אלו עולה כי ממוצע תחזיות לאינפלציה 12 חודשים קדימה זינקו מ-2.1 פברואר האחרון ל-3.2% ביולי מחוץ לטווח היעד.

ולגבי מדד יולי עצמו: כדאי לזכור כי ליבת האינפלציה בחצי השנה האחרונה היא סעיף הדיור אשר תרם מחצית מהאינפלציה במשק. סעיף זה, גם ביולי, עלה בקצב מהיר מאוד.

נכון שהצמיחה במשק הפתיעה במחצית הראשונה של 2010 וגם הצמיחה במחצית האחרונה של 2009 היתה גבוהה. אלא שאם שואלים מה אלה? אז התשובה הרבה פחות אופטימית. רוב הכלכלנים סבורים כי הרבעון השני ב-2010 מהווה סוף "ירח הדבש" שהתחיל באמצע 2009 ומהרבעון השלישי של 2010 התמונה תהיה פחות טובה ויותר דומה לזו של סוף 2008.

נזכיר כי הבנק המרכזי האמריקני הודיע בשבוע שעבר שכל הנתונים שנמצאים בידם מצביעים על האטה ברורה בקצב התרחבות הכלכלה האמריקאנית, אליה מיועד כשליש מהיצוא הישראלי. נזכיר גם שתוכנית התמריצים גם שם וגם באירופה בדרך לסיום וזה עלול לפגוע במשקים הללו.

ולגבי אירופה כדאי גם להנמיך ציפיות. משבר החוב לא חלף ולא קרוב מזה. כלכלת גרמניה, החשובה מבין כולן בגוש היורו, הראה ביצועים יפים במחצית הראשונה אך כדאי לזכור כי מדובר בכלכלה אחת ולשאר המשקים האירופיים, הסוחבים חובות עתק ועדיין מתנהלים עם גירעונות עצומים, יהיה מאוד קשה לצמוח. אז כדאי לאגור את השתייה החריפה - לעומת נתוני המאקרו הצפויים, היא רק משתבחת עם הזמן