להיות נוחי דנקנר

רעיון השקעה למי שרוצים להרגיש כמו הטייקון, אבל בלי החברים מקטאר וערב הסעודית

התקשורת המקומית שמחה בסוף השבוע לבשר על שיתוף פעולה ראשון של איש עסקים ישראלי ומשקיעים מהעולם הערבי. למי שהיה בחופש אזכיר כי נוחי דנקנר ישקיע באמצעות כור וזרוע ההשקעות של כלל ביטוח בקרן חדשה לניהול חוב של שווקים מתעוררים.

קרדיט סוויס שהציע את ההזדמנות הזו יזכה לדמי ניהול בגובה 1.5% לשנה, וכמובן שיהנה מהברוקראז ושאר הכנסות שנובעות מההשקעה. נחמד שבעלי מניות סוגרים עסקה על כספי עמיתים שתניב רווחים לבנק בו הם משקיעים.

אני מוכן להמר שאילו טמפלטון, סורוס, ואנגרד ושאר מנהלי החוב בעולם היו מגיעים לועדת ההשקעה עם רעיון השקעה לקרן ללא היסטוריה, הם לא היו מקבלים אפילו 0.1% מהתיק של כלל, שלא לדבר עם ה-1% שאושר.

לאלו שמעוניינים בהשקעה דומה לזו אך אין להם חברים בקרדיט סוויס, מיועד הטור הבא.

גם שוק תעודות הסל גילה את החוב של השווקים המתעוררים, ובשבועיים האחרונים ישנה תכונה באפיק: שתי חברות תעודות סל השיקו תעודות סל המשקיעות בחוב שכזה. החידוש של התעודות האלו הינו העובדה שהן יחזיקו חוב במטבע מקומי. כך לדוגמא, לא עוד תעודת סל המשקיעות בחוב טורקי נקוב בדולר (המניב תשואה שנגזרת מהעקום הדולרי הנמוך) אלא חוב טורקי הנקוב במטבע טורקי.

בכך שונות התעודות האלו מהתעודות של הענקים PowerShares ו-iShares להם תעודות סל המשקיעות בחוב נקוב דולר של שווקים מתעוררים.

התעודות החדשות, EMLC של Market Vectors, ו- ELD של WisdomTree מתחייבות להשקיע בחוב של שווקים מתעוררים הנקוב במטבע מקומי. בעבר כתבנו בעבר על האטרקטיביות של השקעה בחוב שנקוב במטבעות בריבית גבוהה, בטח במונחי עקום התשואות הדולרי אליו הגענו בשבוע האחרון. כנראה שב- WisdomTree ידעו לשווק זאת, והקרן גייסה עוד לפני הקמתה כ-125 מיליון דולר.

שתי התעודות דומות, EMLC מחזיקה 10% בחוב של כל אחת מהמדינות הבאות: ברזיל, מלזיה, דרום אפריקה, פולין, מקסיקו ותאילנד. עוד בתעודה: מצרים, טורקיה, פרו, הונגריה אינדונזיה ועוד. המח"מ של התעודות דומה, והינו כ-5 שנים. יש לציין שהתעודה הזו אינה מפוזרת - לא ברמת המדינה ולא ברמת האחזקה. ELD הינה תעודה מנוהלת יותר, אך במאפיינים דומים. שתי התעודות זולות ודמי הניהול בהן הוא בסביבות ה- 0.6%.

חשוב להבין שבהשקעה במטבע אקזוטי של שווקים מתעוררים טמון סיכון רב. המטבעות תנודתיים מאוד, בעיקר בתקופות פחד בשווקים, ופוטנציאל ההפסד בהם הוא גבוה. לשם הדוגמא, הריאל הברזילאי נחלש בכ-50% בשיא המשבר. הסיכון המטבעי מתווסף גם הוא לסיכון האשראי של המדינות המתעוררות שכולל מיסוי, חוסר יציבות פוליטית, הורדות דירוג וכו''.

פרופיל הסיכון של השקעה בחוב של שווקים מתעוררים אינו מתאים לכל אחד, והוא מתאים בעיקר למשקיעים עם אופק השקעה רחוק. אלו בינכם שמסוגלים לראות רחוק, כמו דנקנר, יכולים לנסות את המכשירים החדשים.

הכותב הינו ראש צוות השקעות חול במנורה מבטחים פיננסים

האמור לעיל אינו מהווה המלצה לפעילות פיננסית מכל סוג והנוקט בה עושה זאת על דעתו שלו בלבד