ורניה: "הנהלת קומברס - כמו סרטן; צריך להחליף אותה"

כרמל ורניה, לשעבר מס' 2 בקומברס: "מי שנכשל כך, צריך להחליף אותו; כשיש סרטן צריך להוציא אותו" ■ "מחיקת 2 מיליארד דולר ב-4 שנים זה כישרון מיוחד" ■ "עזבתי לפני 10 שנים חברה שהעובדים היו גאים בה; המנהלים צנועים ואף אחד לא טס במחלקת עסקים; כואב לי לראות אותה מתרסקת" ■ נדודים במדבר קומברס / פרשנות - אליאב אללוף

"הדבר הראשון והמיידי שצריך לעשות בקומברס זה להחליף את ההנהלה והדירקטוריון. מישהו שנכשל כך פשוט צריך להחליף אותו. כשיש לך סרטן קודם כל צריך להוציא אותו, ורק אחר כך חושבים על ההחלמה". את הדברים הקשים האלו אומר היום בשיחה עם "גלובס" כרמל ורניה, לשעבר ממנהליה הבכירים של החברה.

ורניה כבר לא נמצא קומברס מאז שנת 2000, ולכן את הדברים שלו צריך לקחת בפרספקטיבה הראויה. הוא הועסק בחברה במשך כ-15 שנה, משנת 1985 ועד לתחילת שנת 2000 , כאמור, אז התמנה למשרת המדען הראשי בתמ"ת.

ורניה נמנה על ראשוני קומברס ועבד לצידו של המייסד ומי שהיה בעבר הרוח החיה בה, קובי אלכסנדר. הוא שימש בחברה במספר תפקידי מפתח, ובהם הקמת תחום מערכות הקלטה, מנכ"ל אפרת (מי שהפכה להיות קומברס CNS), מנהל פיתוח ראשי, מנכ"ל החברה הבת אינפוסיס (שהפכה לורינט) ולבסוף מנהל תחום הסטארט-אפ בחברה.

ורניה אינו טיפוס שנוטה להתלהם והוא לא ממהר לרוץ לתקשורת. הוא מדגיש שהדברים הנאמרים כאן מגיעים על רקע בחינה של הנעשה בחברה מבחוץ, ולא מתוך ידיעה על המתרחש בה מעבר לכך. "עזבתי לפני 10 שנים חברה שהעובדים היו גאים לעבוד בה", הוא משחזר, "המנהלים היו סופר מסורים וצנועים, ואף אחד לא טס במחלקת עסקים, גם אני וקובי. היינו חברה מאוד שמרנית מבחינה כספית. היינו כל הזמן ב'מוד' של לגייס ולהנפיק, מתי שרק אפשר, והעיקר שהחברה תהיה בריאה מבחינה פיננסית".

"המשקיעים עוד יתגעגעו לקובי"

לורניה יש גם התייחסות נרחבת למצבה הכספי של החברה, שהודיעה ביום שישי על כוונות לממש נכסים ולבצע קיצוץ עלויות בשל הקופה המתרוקנת. מבחינת המספרים בקופת החברה היו קרוב ל-2 מיליארד דולר בתחילת 2007 שהפכו ל-327 מיליון דולר בלבד בסוף הרבעון השני של 2010.

"אני לא שמעתי על מחיקת ערך כזו, שההנהלה הצליחה למחוק בתוך ארבע שנים", הוא אומר. "זה פשוט דבר שלא נשמע כמוהו. אני אומר את הדברים מתוך כאב. כואב לי לראות אותה מתרסקת כך. ההנהלה הנוכחית - הם פשוט לא מסוגלים למלא את תפקידם. למחוק כמעט 2 מיליארד דולר בתוך 4 שנים זה דורש כישרון מיוחד".

"איפה נשמע שפרויקט שחזור דו"חות לקח ארבע שנים בעלות של חצי מיליארד דולר? זה לא פרויקט של בניית חללית או מטוס קרב, בסך הכל דו"חות. נכון שלעורכי הדין ולרואי החשבון הכי נוח להמשיך את זה לנצח, וכנראה שהם גם יצליחו בכך. ההנהלה הנוכחית אמורה לעצור את זה, אבל איפה ההנהלה? הם צריכים לשים לזה גבול. בחצי מיליארד הדולר האלו אפשר היה להעסיק 1,000 מהנדסים. איפה החברה יכולה הייתה להיות היום אם הכסף היה מושקע בזה ולא בכיסוי תחת. הדירקטורים משתכרים מאות אלפי דולרים בשנה, איפה הדוגמא האישית? זו לא החברה שאני עזבתי. פשוט כואב הלב".

ורניה היה מקורב מאוד לקובי אלכסנדר, שלימים נמלט מאימת החוק האמריקני לנמיביה, ובהתאם הוא מגיב על ההשוואה בין הנזק שגרם אלכסנדר לקומברס, בעקבות פרשת ה"בקדייטינג" (תארוך לאחור של מועד הענקת אופציות) שבגינה נמלט, לבין הזנק שגרמה ההנהלה הנוכחית.

"אפשר לבוא לקובי בכל מיני טענות על הנזק שעשה למשקיעים, אבל מה הנזק שההנהלה הנוכחית עשתה?", הוא שואל ועונה. " המשקיעים עוד יתגעגעו לקובי. גם אם עשה את מה שמייחסים לו, הם עשו על הגב שלו הרבה מאוד כסף ואיפה החברה עכשיו?".

גם בנושא מכירת נכסי החברה, מה שעמד על הפרק כבר לפני ארבע שנים, מצביע ורניה על ההנהלה הנוכחית כאשמה. "ההסבר היחיד שלי לכך שהחברה עדיין לא ביצעה את מכירת הנכסים הוא פשוט שההנהלה והדירקטוריון לא ראויים לכהן בתפקידם. הם היו אמורים לגמור את הדבר הזה הרבה יותר מהר. זה פשוט חוסר יכולת שלהם, זה כל כך מנוגד לאיך שהחברה התנהלה בתקופתי. ולאן היא הגיעה שהיא צריכה למכור את הנכסים בפרוטות?".

מקומברס נמסר כי "הדברים אינם ראויים לתגובה".