שנות המדבר של קומברס

אנדריי דהן בוודאי אינו אידיוט, אך ברזומה שלו לא היה שום רמז ליכולת ניהול בסדר גודל כזה

המשקיע האגדי פיטר לינץ' אמר פעם משפט שגורו אחר, וורן באפט, נוהג לצטט: "השקיעו בחברות שגם אידיוט יכול לנהל, משום שביום מן הימים זה יקרה".

קומברס היא בהחלט חברה מורכבת לניהול, שפעילה ב-140 מדינות ויותר, עם אלפי עובדים ושלל מוצרים, היא אתגר ניהולי אדיר.

אנדריי דהן בוודאי איננו אידיוט, אבל לא הייתה ברזומה שלו אינדיקציה ליכולת לנהל היטב אופרציה בסדר גודל שכזה. קומברס, פעם ספינת דגל של ההיי-טק הישראלי וחברה עתירת מזומנים, איבדה את דרכה ועלתה על שרטון.

חדשנות היא נשמת אפה של חברת היי-טק. אבל מה קרה מאז נכנס דהן? לא הרבה.

בסוף 2009 פגשתי בכיר בקומברס לשיחה "שלא לציטוט". אחד המוצרים שהוצגו לי היה תא קולי ויזואלי, שמאפשר לבחור לאיזה הודעה רוצים להקשיב או למחוק, בלי צורך להאזין לרצף של הודעות אחת אחרי השנייה. מוצר מעניין ומרתק, אבל לא חדש. המוצר היה זכור לי עוד מימי עבודתי בחברה שבע שנים קודם לכן, וסביר להניח שאתם לא משתמשים בו.

זה מבטא את מצבה של קומברס: החברה שהייתה עתירת חדשנות, הפכה להיות נטולת חדשנות. בארבע השנים החולפות הפכה קומברס למדבר צחיח, ללא רמז לאותה חדשנות שהייתה פעם נשמת אפה.

תחושת אי הנוחות שיוצר המצב בחברה איננה רק מנת חלקם של המשקיעים במניות קומברס, שספגו הפסד כבד, או של עובדי החברה שנושאים עיניים לדלת, אלא גם של הלקוחות. למשל, פעילות הבילינג של קומברס, עם מוצר מצוין, מתקשה למקסם את יכולותיה. אם הייתם לקוח פוטנציאלי, האם הייתם מרגישים בנוח לרכוש מוצר קריטי לחברת התקשורת שלכם מספק שזוכה למבול של כותרות שליליות?

בחלק השני של העולם

איך הגיעה קומברס למצב כזה? גם כתוצאה מניסיונו של דהן להפוך חברה עם DNA ישראלי לאמריקנית. זאת, בין היתר, באמצעות מנהלים אמריקנים שמסבירים ל"מקומיים" איך צריך לעבוד, והעברתה של קומברס ממבנה חטיבתי למבנה פונקציונלי. כאשר כל מהלך דורש אישור של עד 10 מנהלים, שחלקם ממוקמים בחלק השני של העולם, החדשנות נופחת את נשמתה.

אבל דהן לא היה שם לבד. אי אפשר לנהל חברה מבלי להשקיע בביזנס העיקרי שלה - ואם המנכ"ל לא עושה זאת, הדירקטוריון יכול וצריך להחליף אותו. אבל, במשך ארבע השנים האחרונות הגוף המפקח של החברה, הדירקטוריון, עשה מעט מאוד לטובתה, אם בכלל. זאת, הגם שזהו אחד הדירקטוריונים היותר מתוגמלים, עם חבילות תגמול של מאות אלפי דולרים בשנה במזומן ומניות.

קומברס אמנם נתונה כיום במצב סבוך, אבל כזה שמצריך מנהל ולא בנקאי השקעות. אין פתרונות קסם למצב הזה. שום פעלול פיננסי כגון הנפקה, מכירה או ספין-אוף לא יחזירו את קומברס למסלול הצמיחה, רק עבודה נכונה של מנהיג עסקי. ומכיוון שדהן כשל, והדירקטוריון כשל יחד איתו - הם צריכים לפנות את מקומם לצוות חדש, כזה שיידע לעשות את העבודה.

קומברס צריכה מנהיג.