ההסתדרות גברה על "כוח לעובדים": הסכם קיבוצי באקרשטיין

עובדי החברה יזכו לתוספת שכר של 10%, אולם ההסכם לא קובע שום הגנה מהותית למניעת פיטורים ■ עובדים חדשים ייקלטו לתקופת ניסיון של 3.4 שנים

התחרות בין ההסתדרות הכללית לארגון המתחרה "כוח לעובדים" סביב ייצוגם של עובדי חברת אקרשטיין, הגיעה היום (ג') אל אקורד הסיום, לאחר שההסתדרות חתמה על הסכם קיבוצי שנוגע לכל שלושת המפעלים של החברה: בירוחם, באשדוד ובראש פינה.

ההסכם מבטיח לעובדים, למעט אלה המועסקים בתפקידי ניהול בכירים ולמעט כל עובדי המטה בהרצליה, תוספת שכר של 10% בצד הטבות נוספות. יחד עם זאת, ל"גלובס" נודע כי, בניגוד להסכמים אחרים שנוהגת ההסתדרות לחתום, אין בו סעיף שקובע כי פיטורי עובדים יעשו בכפוף להיוועצות עם הוועד - כלומר להנהלה חופש מוחלט לפטר עובדים, בכפוף לחובת שימוע כקבוע בפסיקות בתי הדין.

להסתדרות היה חשוב להציג הישגים לעובדי אקרשטיין, לאחר שספגה לא מעט ביקורת על התנהלותה בפרשה. כזכור, עובדי אקרשטיין בירוחם הצטרפו אל ארגון "כוח לעובדים", לאחר שהתאכזבו קשות מההסתדרות הכללית, שזנחה אותם לטענתם לפני שנים רבות והסכימה לוותר על ההסכם הקיבוצי שהיה נהוג שם. בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע הכיר בארגון כוח לעובדים כארגון היציג של עובדי המפעל, וקבע כי המפעל מהווה "יחידת מיקוח נפרדת" שמאפשרת חתימה על הסכם קיבוצי במפעל ללא צורך בהתארגנות של יתר עובדי המפעלים.

ואולם, כוח לעובדים נתקל במכשול לא צפוי בדרך להסכם: ההסתדרות החלה לצרף אליה את עובדי המפעלים האחרים, עד שהצהירה כי היא מייצגת את מרבית עובדי החברה. בהנהלת החברה מיהרו לדרוש מבית הדין הארצי לעבודה להכיר בשינוי הנסיבות שהביאו להחלטת ביה"ד האזורי בבאר שבע, ואכן ביה"ד הארצי הכיר בשינוי הנסיבות וקבע כי ההסתדרות היא הארגון שעימו יש לנהל מו"מ - וזאת הן לטובת ההנהלה והן לטובת העובדים. בכוח לעובדים טענו כי ההסתדרות צירפה אליה את העובדים תוך שיתוף פעולה מצד ההנהלה, אולם ביה"ד קבע שלא הוגשו לו כל הוכחות לטענה.

ההסכם הקיבוצי שנחתם לא יחול על עובדי המטה בהרצליה ועל מספר עובדים בכירים במפעלי החברה, שימשיכו לעבוד תחת חוזים אישיים. כמו כן, ההסכם קובע כי כל עובד שייקלט אל מפעלי החברה יהיה במעמד של "עובד בתקופת ניסיון", וזאת למשך זמן רב יחסית של 3 שנים וארבעה חודשים. לאחר תקופה זו, אם יוחלט להמשיך את העסקתו, יזכה העובד לקרן השתלמות, למענק אי העדרות מעבודה ולתשלום פרמיית ייצור. עובדים שכבר צברו את הוותק הזה, שהם רוב העובדים במפעלי החברה כיום, ייהנו מהטבות אלה מיד. עובדים ותיקים עם ותק של 14 שנים ומעלה, יזכו למענק הסתגלות של עד 3 חודשים במקרה של פיטורים. תוספת השכר תינתן במספר פעימות עד 2013, ועד אז יתקיים שקט תעשייתי מצד העובדים.

בארגון כוח לעובדים מסרו היום, כי "אנו מברכים ומחזקים את ידיהם של מנהגי המהלך בירוחם, שהובילו להסכם הזה. העובדים בירוחם עדיין חברים בכוח לעובדים למרות שהם מיוצגים כעת על ידי ההסתדרות לפי פסיקת בית הדין, ואנחנו נדע להתערב אם נשמע על כוונה לפטר עובדים שחברים אצלנו בארגון".