נכבוש את העולם? משרד החוץ מקצה 100 מ' ש' למיתוג המדינה

מדובר בסכום גבוה פי 10 מתקציב ההסברה הנוכחי של ישראל ■ עיקר ההשקעה: ברשתות חברתיות ■ בתכנון: מכרז בקרב חברות שיווק ופרסום מוטות אינטרנט

משרד החוץ מגדיל את תקציב השיווק המיועד למיתוג של מדינת ישראל בעולם, ומקצה לפעילות סכום חסר תקדים של 100 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס".

עד כה נאמד תקציב ההסברה והשיווק של משרד החוץ ב-40 מיליון שקל, מתוכם 30 מיליון שקל שימשו להוצאות קבועות, כך שבפועל רק 10 מיליון שקל יועדו לשיווק ולהסברה. עתה יוקצו כל 100 מיליון השקלים לפעילות.

האישור על קבלת התקציב התקבל אתמול (ב'), לאחר ששר החוץ, אביגדור ליברמן, אישרר את העניין עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועם שר האוצר, יובל שטייניץ.

ל"גלובס" נודע עוד כי הפעילות תתמקד באינטרנט, בעיקר ברשתות חברתיות. זאת, בעקבות מחקרים שערך משרד החוץ, ובהם נמצא כי גולשים יגלו אהדה והזדהות עם תכנים המעניינים אותם, ללא קשר לזהות מפרסם התכנים או שיוכו הפוליטי.

במשרד החוץ זיהו 6 נישות שונות שבהן יש לישראל יתרון יחסי, והן אלה שיקודמו באופן ממוקד באינטרנט. 6 הנישות שדרכן מתכננים לקדם את ישראל בעולם הן סביבה (בדגש על חקלאות מדברית); מדע וטכנולוגיה (רפואה, אינטרנט והיי-טק); תרבות ואמנות; מגוון אנושי ומסורת; סגנון חיים ותרבות פנאי; ותיקון עולם (תמיכה באוכלוסיות בעלת צרכים מיוחדים).

כמו חברה פרטית

במשרד החוץ מתכננים לצאת בקרוב במכרז על התקציב, ומי שיוזמנו להשתתף בו הן חברות שיווק ופרסום מוטות אינטרנט.

לדברי עידו אהרוני, מי שהגה והקים את פרויקט המיתוג, חברת השיווק הנבחרת תהיה אחראית לקדם את ישראל דרך תתי-מותגים שפועלים בה, כמו אתרי תיירות בעלי זיקה בינלאומית (ים המלח, ירושלים); דמויות מובילות (אמנים, מדענים) או מוצרים (שמן זית, יין).

הפעילות האינטרנטית תתמקד בפנייה לקהלים שמתעניינים בנישות הללו, דרך הרשתות החברתיות שבהן הם גולשים, ובהם פורומים ואתרים של חוביי יין ותרבות. לדברי אהרוני, מדובר בקפיצת מדרגה בעבור משרד החוץ שעד כה עסק בעיקר בהסברה קלאסית וניהול משברים.

ממשרד החוץ נמסר כי המטרה היא להתאים את פעילות המגזר הציבורי בנושאי הסברה ושיווק לזו של המגזר הפרטי מבחינת מודלים ושיטות פעולה, בדומה לאופן שבו חברות פרטיות מנהלות את תקציב המיתוג שלהן.

שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר בעניין כי "בעולם של היום נדרשות דרכים ותוכניות שונות לחלוטין מאלה שהורגלנו אליהן בעבר, ועל המגזר הממשלתי להתקדם יחד עם העולם התקשורתי והעסקי ולהביא למקסום של היתרונות היחסיים שיש לישראל באמצעים מודרניים".