קן אישרה את הסכם מכירת המניות של דיסקונט בבינלאומי

ההסכם כלל 3 שלבים: הבינלאומי יחלק דיבידנד של 800 מיליון שקל, יבוצע איחוד מניות 1 ו-5 של הבינלאומי ובנק דיסקונט ימכור את מניותיו בבינלאומי תוך כמה שנים

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, אישרה את ההסכם בין בנק דיסקונט לבנק הבינלאומי שהושג לפני מספר חודשים בתיווכו של רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים. ההסכם כלל שלושה שלבים: הבינלאומי יחלק דיבידנד של 800 מיליון שקל, יבוצע איחוד מניות 1 ו-5 של הבינלאומי ובנק דיסקונט ימכור את מניותיו בבינלאומי תוך כמה שנים. כדי לממש את ההסכם נדרש אישור רשות ההגבלים העסקיים.

היום (ג') הודיעה הממונה כי היא מאשרת את ההסכם בשלושה תנאים: הראשון, כל גידול באחזקות דיסקונט בבינלאומי יהיה הן ארעי בלבד, הן חלק ממתווה אשר מביא לכלל סיום את החזקתו המהותית של דיסקונט בבינלאומי.

השני, המניות הנוספות שאיחוד ההון מקנה לבנק דיסקונט יועברו לידי נאמן, ובנק דיסקונט לא יוכל להורות לנאמן כיצד להפעיל את הזכויות. השלישי, דיסקונט חויב לרדת בהחזקותיו בבינלאומי, בהתאם לאחד משני מתווים חלופיים: מתווה א' (חד-שלבי): ירידה אל מתחת ל-5% תוך 6 שנים. מתווה ב' (דו-שלבי): בשלב הראשון ירידה אל מתחת ל-10% תוך 5 שנים; בשלב השני ירידה אל מתחת ל-5% תוך שנתיים נוספות.

"כשלי תחרות"

קן אמרה כי בחינת המהלך המוצע לאיחוד ההון העלתה כי כשלי התחרות שקיימים במערכת הבנקאית בישראל אינם מאפשרים הידוק של הזיקות בין בנק דיסקונט לבנק הבינלאומי. "בשים לב לכשלי התחרות שכבר קיימים במערכת הבנקאית בישראל, לא ניתן היה לאשר מהלך שבו דיסקונט מוסיף על החזקתו בבינלאומי ומהדק אותה", אמרה קן. "משכך, הבהרתי לצדדים למיזוג כי הדרך היחידה שבה ניתן לאשר את איחוד ההון, הוא שכל גידול בהחזקות דיסקונט בבינלאומי יהיה הן ארעי בלבד, הן חלק ממתווה אשר מביא לכלל סיום את החזקתו המהותית של דיסקונט בבינלאומי".

הממונה ציינה כי ההנאה של דיסקונט מרווחי הבינלאומי פוגעת בתחרות ביניהם: "החזקה בין בנקים, דוגמת זו הקיימת בין דיסקונט לבינלאומי, מצננת את התחרות בין הבנקים, מאחר שרווחיות הבנק האחד תלויה גם ברווחיות הבנק המתחרה", אמרה קן.