BHP תגיש הצעת רכש עוינת לפוטאש; מיטב: "מניית כי"ל יקרה"

ב-UBS הורידו את המלצתם למניית החברה ל"נייטראלי" מ"קנייה" ■ גורם בשוק: "פוטאש עלולה לדלל החזקתה בכי"ל על מנת שלא תהיה יותר מדי אטרקטיבית" ■ מיטב: BHP לא צפויה לפעול כחלק מקרטל האשלג ובכך תוריד ממשמעת המחירים ותהפוך אגב כך את השוק לתחרותי יותר

יום לאחר הזינוק במנייתה, מצננים הבוקר (ד') האנליסטים את ההתלהבות סביב כי"ל . ב-UBS הורידו את המלצתם למניית החברה ל"נייטראלי" מ"קנייה" אך העלו את מחיר היעד שלה ל-55 שקל למניה לעומת 50 שקל יעד מחיר בהמלצה קודמת. במיטב מציינים בהתייחסות נרחבת כי "מחיר מניית כי"ל נראה יקר".

נזכיר כי אתמול קיבלה פוטאש, מתחרתה הקנדית של כי"ל, הצעת רכש של BHP ביליטון, ענקית הכרייה האוסטרלית, שהציעה לרכוש אותה ב-39 מיליארד דולר או 130 דולר למניה, פרמיה של 16% על מחיר הנעילה של מניית פוטאש שלשום. דירקטוריון פוטאש דחה את ההצעה בטענה שהיא "מאוד מעריכה בחסר את החברה" אך מנייתה זינקה אמש בניו יורק ב-27%.

היום דווח כי BHP צפויה להפוך את הצעת הרכש לפוטאש לעוינת ולפנות היישר לבעלי המניות כשהיא אינה צפויה לשפר את הצעתה לחברה. גורם בשוק איתו שוחחנו היום מסר כי "קיימת אפשרות שהשוק טרם הפנים והיא שאם BHP תשתלט על פוטאש, היא עלולה למכור את החזקותיה בכי"ל (מחזיקה ב-13.9% בכי"ל, ה.ק.). אפשרות אחרת היא כי פוטאש עצמה תבחר לדלל את החזקתה בכי"ל על מנת שלא להיראות אטרקטיבית מדי בעיניי רוכשים פוטנציאליים".

ובחזרה להמלצות מהבוקר: UBS מודים אומנם כי החדשות האחרונות בסקטור הדשנים טובות אך מאידך, במודל ההערכה שלהם, ההתפתחויות האחרונות והאספקטים הייחודיים בחברת כי"ל כבר מתומחרים היטב במחיר מנייתה. נציין כי כי"ל זינקה מתחילת אוגוסט בכ-12%. עוד מוסיפים ב-UBS כי מניית כי"ל תושפע רבות בתקופה הקרובה מהקונסולידציות בסקטור, אך הן פחות ופחות רלוונטיות בנוגע לענקית הדשנים הישראלית.

במיטב מאירים זווית שלילית, לפיה BHP לא צפויה לפעול כחלק מקרטל האשלג ובכך תוריד ממשמעת המחירים ותהפוך אגב כך את השוק לתחרותי יותר.

עוד מציינים במיטב כי מחירי התבואות אומנם מתאוששים אך מידת ההשפעה על מחיר האשלג טרם ברורה. יתרה מזאת, על פי K+S ומוזאיק הכיוון בשוק האשלג הוא עדיין לירידות במחיר. לסיכום, מעריכים במיטב כי מחיר מניית כי"ל נראה יקר.