מספנות ישראל: חיפה מנסה להפשיט אותנו מנכסינו הכלכליים

‎‎חברת מספנות ישראל טוענת שעיריית חיפה הטילה עליה דרישת תשלום "שערורייתית" להיטלי ביוב בהיקף של 17 מיליון שקל

‎‎חברת מספנות ישראל, שבשליטת שלומי פוגל, סמי קצב ושלמה שמלצר, טוענת שעיריית חיפה הטילה עליה דרישת תשלום "שערורייתית" להיטלי ביוב בהיקף של 17 מיליון שקל, ללא כל הסמכה בדין ובצורה שעלולה להכניסה לקשיים כלכליים, כך עולה מערר שהוגש לבית משפט השלום בחיפה.

לדברי החברה, הפועלת כמספנה היחידה בישראל, שממוקמת סמוך לשפך נחל הקישון בשטח של כ-335 דונם ובה רציפים באורך 900 מטר, דרישת התשלום של העירייה במהלך 2010 הוטלה "כרעם ביום בהיר" ועלולה להעמיד את החברה בפני בעיה תקציבית קשה.

בערר, שהוגש באמצעות עו"הד אלכס כץ ומוטי איצקוביץ ממשרד עורכי הדין כץ, גבע, איצקוביץ (‏KGI‏), דרישת התשלום נשלחה לחברה מיד לאחר שנחתם עם העירייה הסכם פשרה בעניין ארנונה כללית. "לכל אורך המשא ומתן שהתנהל בין הצדדים בנוגע לארנונה הכללית", נטען, "לא פצתה העירייה פה ולא הציגה בפני העוררת שיש באמתחתה דרישה נוספת לתשלום היטל ביוב. לעוררת נראה שהעירייה פועלת בצורה שיטתית להפשיט אותה מנכסיה הכלכליים. דרישת התשלום הוטלה על העוררת ללא כל הסמכה בדין ובמטרה לעשות עושר שלא במשפט על חשבון העוררת רק בשל היותה 'כיס עמוק'".

מהערר עולה שחברת מספנות ישראל חכרה את המתחם מאז 1960 לשתי תקופות חכירה בנות 49 שנה. יצוין שבימים אלה מתנהלת בוררות בין מספנות ישראל למינהל מקרקעי ישראל על הארכת הסכם החכירה של המספנות, שתוקפו פג לאחרונה. עד שנות ה-70 היה המתחם אקסטריטוריאלי באחריות רשות הנמלים, אולם לאחר שסופח המתחם לתחומי השטח המוניציפלי של עיריית חיפה קיימו הצדדים כמה ישיבות במטרה להסדיר את הרישוי של כלל המבנים במתחם ולטענת החברה אף הגיעו להבנות.

עיריית חיפה מסרה בתגובה ש"העירייה פועלת על-פי החוק ומחייבת את כל הנכסים בחיפה לפי חוקי העזר העירוניים. במקרה הספציפי של מספנות ישראל עיריית חיפה דורשת את הסכום על-פי חוק העזר ובמידה שהנהלת מספנות ישראל חושבת שעיריית חיפה מפלה אותה היא רשאית ואף חייבת להעלות את טיעוניה בערר". ‏‎‎‏