"אין הסכמות על רכש גומלין של 35-F"

משרד הביטחון יצא בהודעה רשמית על "הסכמות שהושגו לשילוב התעשיות הביטחוניות בייצור מטוס הקרב אף-35 גם עבור לקוחות נוספים ורכש גומלין של לפחות 4 מיליארד דולר"; התעשיות הביטחוניות: "לא הסכמות ולא סיכומים"

מתיחות קשה בין משרד הביטחון לכמה מהתעשיות הביטחוניות בעניין שיתוף הפעולה התעשייתי הנוגע לרכישת מטוסי האף-35 מלוקהיד מרטין, שבעיקרה אי ודאות, אי בהירות, אי אמון, עימותים ומסרים סותרים. עם זאת, יש לציין כי מדובר בשלב הסופי של המשא ומתן, וכמה מהתעשיות הביטחוניות הישראליות מנסות להפעיל את משרד הביטחון כדי לזכות בתנאים מסחריים טובים יותר מלוקהיד מרטין, מהממשל האמריקני ומקונסורציום שמונה המדינות המשתתפות בפרויקט.

מתברר כי בעוד משרד הביטחון יצא בהודעה רשמית על "הסכמות שהושגו לשילוב התעשיות הביטחוניות בייצור המטוס גם עבור לקוחות נוספים ורכש גומלין של לפחות 4 מיליארד דולר", הרי שמהשיחות המתקיימות זה זמן בין כמה מהתעשיות הביטחוניות ובין לוקהיד מרטין, המפתחת ומייצרת את המטוס העתידי, עולה כי אין כל ודאות - לא הסכמות ולא סיכומים - בנוגע להשתתפות התעשיות הישראליות בייצור כלל המטוסים העתידיים של החברה, או לפחות כמה אלפים או מאות מטוסים שייוצרו בעתיד. זאת למרות שיש נכונות מלאה לרכש מישראל עבור 20 המטוסים שיירכשו על ידי חיל האוויר הישראלי בשנים הבאות.

נכונות להתחייבות בעתיד

בחברה האמריקנית יש נכונות להתחייבות כי בעתיד. אם וכאשר יתברר שהמוצרים הישראלים ראויים, מתאימים, איכותיים במיוחד ובמחיר סביר, אפשר שייחתמו חוזים שישלבו את התעשיות הישראליות בחלק או בכל 2,000 המטוסים המתוכננים לייצור בשנים הבאות. אנשי לוקהיד מרטין מקפידים להדגיש בפני אנשי התעשיות הביטחוניות כי מערכות היחסים בעבר היו טובות ומועילות לשני הצדדים, וכי כאשר רכשה ישראל 102 מטוסי סופה, אפ-16-אי, ב-4.5 מיליארד דולר, התחייבה לוקהיד מרטין לרכש גומלין של 1.45 מיליארד דולר בתוך 10 שנים, כשבפועל הגיעה לרכש כולל של 2 מיליארד דולר בפחות ממחצית הזמן. אלא שעבור כמה מהתעשיות הביטחוניות אין די בהצהרת כוונות כזו מצד לוקהיד מרטין וגם לא די בהצהרות הרשמיות של משרד הביטחון, המנכ"ל אודי שני והשר אהוד ברק, כי ההסכמים מתייחסים לכלל המטוסים ולא רק לאלה של ישראל. שכן, כמה מהתעשיות הישראליות אמורות לבצע השקעות כבדות במיוחד כדי להשתלב בייצור העתידי של "החמקן", ולא ברור אם ייצור עבור 20 מטוסים בלבד, אלו שיימכרו לישראל, יהיה החזר כספי סביר, אם בכלל. התעשייה האווירית, לדוגמה, שאמורה על פי מזכרי ההבנות לייצר כמות גדולה של חלקים, בין השאר לכנפי המטוס, אמורה להשקיע בתשתית חדשה שתתאים לקו הכנפיים החדש, לרכוש כלים, טכנולוגיות חדישות, להכשיר עובדים ולקבל הסמכות של רשויות התעופה האמריקניות. לראשי משרד הביטחון הובהר כי אם מדובר באספקה ל-20 מטוסים בלבד, ספק אם ישתלם לתעשייה האווירית לבצע את שיועד לה בעסקה. ככל הידוע ביקשה התעשייה האווירית לחתום על עסקה לאספקה עבור 200 מטוסים לפחות. עם זאת, הובהר לה כי בעצם החתימה על ייצור למטוסים הישראליים בלבד, היא תיכנס לעידן חדש של טכנולוגיה חדישה ביותר של חומרים חמקניים, שנמצאת אצל מספר מצומצם של חברות דומות, ותקבל הסמכות לתקנים מחמירים במיוחד שרק ישביחו את פעילותה וייתנו לה עתיד עסקי בטוח, אם אכן תעמוד בתנאי איכות ואספקה. מנגד, טוענים בכירים במערכת הביטחון, התעשייה האווירית כבר יודעת שהיא הולכת לקבל הזמנות עבור מאות מטוסי אפ-35 עתידיים, בסכום שכבר מתקרב למיליארד דולר למשך שנים. זאת בתנאי שתעמוד בכל התחייבות האיכות, מועדי אספקה והמחיר, אלא שהיא מעוניינת בהקלות.

יש לציין כי טענות דומות, ושקטות, נשמעות גם מכמה מהתעשיות האחרות שכבר סומנו וגיבשו מזכרי הבנה עם לוקהיד מרטין. אם כי גם לגביהן מדובר בשיאו של המשא ומתן, ואפשר שכך יש להתייחס למחלוקות. במשרד הביטחון מדגישים כי לוקהיד מרטין לא יכולה לחתום על הסכמים סופיים שכן רכישת המטוסים טרם אושרה בקבינט הביטחוני. יותר מזה, נטען כי על פי נתונים המצויים במשרד הביטחון, כבר נחתמו הסכמי מסגרת של תעשיות ביטחוניות ישראליות עם לוקהיד מרטין בסכום של יותר מ-3 מיליארד דולר מתוך סך ה-4 מיליארד המתוכננים, אשר יהפכו לחוזים מחייבים מיד לאחר שהקבינט יאשר את העסקה. רק אז יחתום משרד הביטחון על ההסכם הסופי מול הממשל האמריקני, שמצדו יחתום במקביל על הסכם סופי עם לוקהיד מרטין, המשמש קבלן ראשי של המטוס, ועם ראשי קונסורציום שמונה המדינות.

גורמים ביטחוניים דחו על הסף את מכלול הטענות של התעשיות הביטחוניות, ואמרו שהן נובעות "מבורות במקרה הטוב והטעיה במקרה הרע". משרד הביטחון אומר כי הוא חתם, וכך הודיע לתעשיות הישראליות, על הסכמי מסגרת לשיתוף פעולה תעשייתי והתחייבות, במסגרת העסקה, לשלב את התעשיות הישראליות ב-4 מיליארד דולר, לפחות, לא רק עבור 20 המטוסים המיועדים לחיל האוויר הישראלי אלא עבור כלל הייצור של המטוס.

בתגובה רשמית ממשרד הביטחון נמסר כי "המשרד גאה על ההישג חסר התקדים שלפיו במסגרת העסקה לרכישת מטוסי האף-35 ישולבו תעשיות ביטחוניות ישראליות, בהיקף של לפחות 4 מיליארד דולר, בייצור המטוס. הישג מסוג זה לא הושג באף אחת מעסקאות רכש המטוסים הקודמות. ההישג יאפשר לתעשיות הישראליות להשתלב ולהיכנס לתחומים שלא עסקו בהם עד כה".

"התעשייה מברכת"

בהתייחס לטענה לאי הוודאות בקרב התעשיות הביטחוניות, ולספק אם מדובר בהשתלבות רק לגבי 20 המטוסים הישראליים או לכל מטוסי החמקן העתידיים, אמרו היום בכירים במערכת הביטחון ל"גלובס" כי רוב ראשי התעשיות בישראל עסוקים בימים האחרונים ב"להתקשר ולברך את משרד הביטחון על ההישג שלא היה כמותו בשום עסקה בעבר". עוד נמסר מהמשרד: "אנחנו לא מתכוונים להתמודד עם תעשיה זו או אחרת שנוהגת לנסות להשיג הישגים נוספים באמצעות בכיינות ויחסי ציבור במקום התייעלות, עבודת מחקר ופיתוח וצמיחה עסקית. תפקידו של משרד הביטחון אינו לדאוג לתעשייה ספציפית זו או אחרת, אלא לראות את המכלול ברמה המאקרו-לאומית. אין חולק שההתפלגות בין התעשיות פחות רלוונטית לכלכלה הישראלית. חשובה יותר העובדה כי 4 מיליארד דולר יירכשו וייוצרו ע"י התעשיות הישראליות".

כמה מהתעשיות הביטחוניות הישראליות עדיין פועלות להיכנס לתחום החברות שייצרו עבור לוקהיד מרטין. התעש, לדוגמה, מבקשת להשתלב בנושא החימוש ואמצעי הלחימה למטוס; עשות אשקלון לייצור המכלולים, אולם טרם גובשו הסכמות עקרוניות. לעומת זאת, לאלביט מערכות כבר ברור כי קסדת הטייס שלה תשולב בכל המטוסים העתידיים; התעשייה האווירית תשולב בחלקים בכלל ובחלקי הכנף בפרט; חברת כבירן, מקיבוץ כברי, הידועה בעולם ביציקות בשיטת השעווה הנעלמת, תהיה בית היציקה הראשי; תדיראן תקשורת תיתן ספקי כוח למשדרים; חברת ALD תשולב בתוכנה הקשורה למערכת האחזקה של המטוס; סימיגון תספק את תוכנות ההדמיה, הסימולטורים. כן ישתתפו בפרויקט חברות נוספות. אפשר שחברות ישראליות ישולבו, בעתיד, גם ברכש גומלין הנוגע למנועי המטוסים.

לוקהיד מרטין בתגובה: "החברה מודעת לעובדה שממשלת ישראל בוחנת את מטוס האף-35. החברה מאמינה כי הגמישות המבצעית והיכולות המתקדמות של המטוס עומדים בקנה אחד עם צורכי הביטחון הלאומיים של ישראל. עם זאת, איננו מוצאים לנכון להתייחס לדרך בחינת המטוסים ולתהליך הבחירה".