מאבק גגות-קרקע בין החברות הסולאריות מגיע לביהמ"ש העליון

Solar by Yourself, המתמחה בהתקנת מערכות סולאריות על גגות, ערערה לעליון לאחר שהמחוזי דחה עתירה שהגישה נגד תוכניות לבניית מתקנים קרקעיים לייצור חשמל

חברת Solar by Yourself, המתמחה בהתקנת מערכות סולאריות לייצור חשמל על גגות מבנים, ערערה היום (ד') לבית המשפט העליון על החלטת המחוזי בבאר-שבע לדחות עתירה שהגישה נגד הפקדת 21 תוכניות מתאר להקמת מתקנים סולאריים קרקעיים.

מדובר בתוכניות שהגישו חברות סולאריות לוועדה המחוזית בדרום, בשעה שבמקביל נדונה תוכנית מתאר ארצית להקמת מתקנים סולאריים.

בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר-שבע דחה בחודש שעבר את עתירתה של Solar By Yourself וחייב אותה בתשלום הוצאות משפט בגובה חריג של 50 אלף שקל. בערעור טוענת החברה כי בית המשפט המחוזי "שיתף פעולה בעקיפין" עם התנהלות בלתי תקינה של מוסדות התכנון, בכך שדחה עת עתירתה.

העתירה הוגשה בעקבות החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז דרום לדון בבקשותיהם של 19 קיבוצים ומושבים בדרום הארץ להקמת מתקנים סולאריים קרקעיים. SBY ביקשה לקבוע כי להחלטת הוועדה המחוזית אין תוקף חוקי כל עוד לא אושרה תוכנית המתאר הארצית לתחנות כוח ומתקנים פוטו-וולטאיים (תמ"א 10). תמ"א 10 נמצאת כיום בדיונים במועצה הארצית בהליך של שמיעת התנגדויות הציבור.

בית המשפט המחוזי דחה את הטענה בנימוק שהתוכניות האמורות לא הופקדו, וקבע כי לא מצא יסוד לטענתה של SBY כי ההליכים בוועדה המחוזית מציבים מכשול מחסום או עובדה מוגמרת בפני המועצה הארצית.

בערעורה לעליון טוענת SBY כי בית המשפט הוטעה על-ידי הפרקליטות לחשוב כי בהליכים שנעשו בוועדה המחוזית "לא נעשה דבר", בעוד שבפועל לטענתם הוחלט על הפקדת התוכניות. "מי שפעל על מנת לחשוף טעויות נענש, ואילו מי שפעל באופן הסותר את הדין הקיים - זוכה מן ההפקר" טוענת SBY.