השוק עלה ומנהלי התיקים הציגו את החודש הטוב ב-2010

המסלולים הפופולאריים בהם החשיפה למניות היא 20% ו-30% השיגו ביולי תשואה של 1.6%-1.9% ■ המסלול המשתלם מתחילת השנה: 0% חשיפה למניות

תשואות תיקי ההשקעות המנוהלים לחודש יולי היו מהטובות ביותר ב-12 החודשים האחרונים, ולבטח מתחילת 2010. כך עולה ממדד מנהלי התיקים החודשי של קלי שוקי הון ו"גלובס".

על פי נתוני המדד, נהנו המשקיעים בתיקי ההשקעות במסלולים השונים מעליות של 1%-3.9% במהלך החודש החולף, ולמעט המסלול שמאפשר חשיפה של עד 100% למניות, מרביתם מציגים כעת תשואה חיובית מתחילת השנה.

מדד מנהלי התיקים של קלי שוקי הון, אותה מנהל אבי מנדה, מבוסס על נתונים של תשעה מבתי ההשקעות המובילים בישראל המנהלים כ-65 מיליארד שקל - כ-80% מהענף.

לתשואות הנאות שרשמו מנהלי התיקים בחודש יולי סייעו העליות במדדים השונים. מדד ת"א 100 עלה במהלך החודש ב-3.9%, בעוד מדד האג"ח הכללי הוסיף לערכו כ-0.9%. העליות בארץ תאמו את המגמה החיובית בשווקים הגלובליים, כשמדד ה-S&P 500, למשל, עלה בחודש שעבר בשיעור של 6.9%.

בשני המסלולים בעלי רמת הסיכון הגבוהה ביותר - אלו המאפשרים חשיפה של עד 50% ועד 100% מניות בתיקים - השיגו מנהלי התיקים בחודש החולף תשואה הדומה לזו של מדדי השוק, 2.4% ו-3.9% בהתאמה (מדד הייחוס מורכב בחציו ממדד האג"ח הכללי, ובחציו ממדד ת"א 100).

היציאה לחו"ל השתלמה

במסלולים הסולידיים יותר, הצליחו מנהלי התיקים להכות את מדדי הייחוס. במסלול ללא מניות כלל רשמו המנהלים תשואה של 1% בחודש יולי והשלימו תשואה של 5.9% מתחילת השנה. המסלול הזה, הסולידי ביותר, הוא גם הרווחי ביותר מתחילת 2010. במסלולים הפופולאריים ביותר, אלו המאפשרים חשיפה של עד 20% ועד 30% למניות, הושגה ביולי תשואה של 1.6% ו-1.9% בהתאמה, והתשואה המצטברת בהם מתחילת השנה עומדת על 4.5% ו-3.9%.

אחד האלמנטים אותם בוחנים בקלי שוקי הון הוא שיעור החשיפה לנכסים השונים מתוך הפוזיציה המקסימלית המותרת. בהקשר זה מציין מנדה, כי בחודש שעבר הגדילו מנהלי התיקים את החשיפה המנייתית שלהם, ככל הנראה, בהשראת העליות בשווקים.

בתיק של עד 30% מניות עומדת הפוזיציה המנייתית על 90% מהיקף החשיפה המקסימלי, כלומר, 27% במניות, כשבתי השקעות שמרניים, שהעדיפו לרכז את הרכיב המנייתי במניות ת"א 25, השיגו תשואה עודפת על פני אלו שנחשפו למניות ת"א 100.

רכיב ההשקעה בחו"ל עלה אף הוא בחודש שעבר, ולדברי מנדה, החשיפה הזו סיפקה את הסחורה, כאשר תיקים שנחשפו לחו"ל בשיעור גבוה יותר הניבו תשואה עודפת של כ-0.5% על פני תיקים דומים.

בזירת איגרות החוב, הגדילו מנהלי התיקים את הפוזיציה הצמודה למדד המחירים על חשבון הפוזיציה השקלית, וכעת שני האפיקים הללו כמעט שווים במשקלם בתיקים. ניתן להניח כי המעבר הזה בוצע מתוך הערכה שמדד יולי יהיה גבוה במיוחד, אך בסופו של דבר, המדד, שפורסם מוקדם יותר השבוע, עלה ב-0.5% בלבד, והיה נמוך מההערכות בענף. כך שהתנועה שנוצרה בעקבותיו הייתה הפוכה מזו שצפו מנהלי התיקים.

המח"מ הממוצע בתיקים עלה בחודש שעבר ל-4.5%.

22
 22