אנליסט: "יש סימנים להתפתחות בועה שתגיע למניות הדשנים"

מחירי הסחורות והצעת הרכש לפוטאש מחזירות את מניות הדשנים לאופנה ■ האם מתנפחת עוד בועה כמו ב-2008?

"יש כאן סימנים להתפתחות בועה, שמתחילה במחירי הסחורות ועשויה להגיע גם למחירי מניות הדשנים". כך אומר אחד האנליסטים שרואה את הזינוק במחירי הסחורות ומניות הדשנים, וחושש מתרחיש חוזר של בועה, כפי שהיה בשנת 2008.

אחרי תקופה של דשדוש, נראה כי מניות הדשנים שוב חוזרות לאופנה. עליית מחירי הסחורות דחפה את מניות הדשנים וביניהן גם כי"ל כלפי מעלה. בשקט בשקט, השלימה כי"ל, בניהולו של עקיבא מוזס, זינוק של יותר מ-20% בשלושת החודשים האחרונים, לעומת עלייה של 3% במדד המעו"ף באותה התקופה.

הצעת הרכש של ענקית הכרייה BHP לפוטאש הקנדית, הובילה את המגמה הזו לשיא חדש. BHP הגישה להנהלת פוטאש הצעת רכש בפרמיה של 16% על מחיר השוק. העובדה כי הנהלת פוטאש מיהרה לדחות את ההצעה, ולא ראתה בה אפילו הצעת פתיחה למו"מ, הזניקה את מניות הדשנים, ופוטאש קפצה אתמול ב-27% לשווי של 42.5 מיליארד דולר.

בינתיים, BHP לא מתרגשת מהסירוב של הנהלת פוטאש והגישה הצעת רכש לבעלי המניות, אך מכיוון שמחיר המניה כבר גבוה מהצעת הרכש (143 דולר למניה לעומת 130 דולר בהצעה), סביר שההצעה תידחה, אלא אם תשופר משמעותית.

אמנם נראה כי הדרך של BHP להשתלטות על פוטאש עוד רחוקה, אך עולה השאלה איך היא תשפיע על השוק ועל כי"ל במידה ובכ-זאת היא תצא אל הפועל. "בצד החיובי, רכישת פוטאש תגרום ל-BHP לזנוח את הרעיון להקים מכרה אשלג, וכך יימנע המצב של עלייה בהיצע האשלג", אומר האנליסט גלעד אלפר ממיטב.

"אולם, בצד השלילי BHP לא תהיה חלק מקרטל האשלג ולכן עשויה להוריד מחירים ולפתוח את השוק לתחרות אמיתית", מוסיף אלפר. בכל אופן נראה כי מאבק השליטה המתפתח סביב פוטאש עושה בינתיים למנייתה ולשאר מניות הדשנים רק טוב. אתמול (ג') זינקה כי"ל בכ-6%. היום היא אמנם התממשה וירדה בכ-1%, אך ריכזה את מחזור המסחר הגבוה בשוק.

האם מתפתחת עוד בועה?

ענף הדשנים נחשב למחזורי. ב-2008 הגיעו הדשנים למחירי שיא של עד אלף דולר לטון אשלג (כיום נעים המחירים סביב 400 דולר לטון). אולם התרסקות מחירי הסחורות והמשבר הכלכלי הביאו לשינוי קיצוני במגמה, ו-2009 הייתה אחת השנים הקשות בענף. חברות רבות קיצצו את הייצור, המחירים נפלו והכמויות הנמכרות התרסקו.

לקראת סוף שנת 2009 החל שוב שינוי במגמה, בשל ההתאוששות הכלכלית והירידה החדה בייצור שהביא לירידה בהיצע הדשנים. בחודשים האחרונים נראה כי המגמה החיובית הולכת ומתחזקת.

מלאי האשלג ממשיך לרדת, כאשר בחודש יולי נרשמה ירידה של 174 אלף טון. יחד עם זאת, רמת המלאי עדיין נחשבת לגבוהה בכ-10% לעומת הממוצע בשנים האחרונות.

לכך יש להוסיף את העלייה החדה במחירי הסחורות. מחירי התירס זינקו מתחילת יולי בכ-20%, ובמחירי החיטה נרשם אף זינוק גבוה יותר של עשרות אחוזים. הדשנים, שמהווים נגזרת שנייה של הסחורות, נהנים גם כן מהמגמה החיובית ומעלייה בביקושים.

"מחירי האשלג עדיין יציבים ולא רושמים עליות חדות, אבל יש בהחלט גידול בכמויות הנמכרות, שנתמך בעלייה במחירי הסחורות", אומר האנליסט ירון פרידמן מבנק הפועלים.

העליות במחירי הסחורות מתרחשות על רקע אירועי מזג אוויר קיצוניים שהתרחשו לאחרונה, ובראשם שריפות הענק ברוסיה. גל החום הקיצוני גרם לעצירה ביבולים ובהיקפי התוצרת החקלאית. החשש מירידה בהיצע החקלאות מביא לעליית מחירי הסחורות ובהמשך גם בדשנים. אולם חשוב להדגיש כי העלייה במחירי הסחורות מתודלקת גם בפעילות של ספקולנטים.

"ייתכן שלקראת סוף השנה נראה עלייה קלה במחירי הדשנים, אך ספק אם היא תהיה חזקה מספיק כדי להצדיק את מחיר מניית כי"ל", אומר אלפר. "לכן, אם נתנתק מהזרמים הספקולטיביים הקשורים לעסקת פוטאש, מחיר מניית כי"ל עדיין נראה יקר".

22
 22