חשד: קצין צה"ל סחר בציוד מחשבים של פעילי המשט לעזה

מבצע ההשתלטות על משטי המחאה כלל גם החרמת ציוד רב של הפעילים שהיו עליו במסגרת חקירתם ■ אך כעת מתברר כי חקירת מצ"ח שמתנהלת בימים אלה נגד קצין ו-3 חיילים בודקת חשד שהחיילים סחרו בציוד הפעילים ■ צה"ל בתגובה: הנושא בבדיקה

האם חיילי צה"ל סחרו בציוד הפעילים שהוחרם על גבי המשט לעזה? חקירה שמתנהלת בימים אלו במצ"ח בודקת חשד לפיו קצין צה"ל שהיה על אחת מספינות המחאה שהיו בדרכן לעזה בסוף חודש מאי, החרים מחשבים ניידים מפעילי המשט ומכר אותם לחיילים אחרים בצה"ל.

בעקבות החקירה נעצרו כל המעורבים בפרשה והדיון בעניינם מתנהל בבית הדין הצבאי בחיפה. למרות בקשת הפרקליטות הצבאית להאריך את מעצרם עד ליום שני, השופטת סא"ל טלי פריד קבעה בתום הדיון שאחד החיילים יישאר במעצר עד אתמול, ואילו מעצרם של השניים האחרים יוארך עד היום.

בהחלטתה, רמזה שלא מדובר בפרשה "רגילה" של ציוד גנוב, ואמרה כי ישנה "רגישות מיוחדת" לחקירה ולהשלכותיה. כן ציינה כי החקירה עשויה להסתעף ולארוך זמן רב. מלבד הקצין החשוד במכירה וחיילים שנעצרו בחשד לרכישה של המחשבים, נעצרו חיילים נוספים שככל הנראה מעורבים בפרשה באופן עקיף. מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "אין כל ביטחון שמדובר בציוד שהגיע מספינת המרמרה נכון לשלב זה. בעניין מתקיימת חקירת מצ"ח ולכן לא ניתן לפרט".

פעילי המשט: חיילים גנבו מאיתנו

לא מדובר בתלונה ראשונה נגד חיילים על גניבת ציוד מפעילי המשט שנעצרו, כך לפחות טענו פעילים שהיו על הספינה בראיון לעיתון הגרדיאן הבריטי שהתפרסם בחודש יוני. יותר משבועיים אחרי הפשיטה של חיילי צה"ל על המשט שהיה בדרכו לחופי עזה, נשמעות טענות לפיהן החיילים עשו שימוש ברכוש הפעילים.

מספר פעילים שהיו על הסיפון התלוננו כי פירוט החיוב בכרטיסי האשראי שהיו ברשותם בעת שנעצרו, מראה שנעשה בהם שימוש לאחר שהוחרמו על ידי צה"ל. בנוסף, הפעילים טוענים שיש תיעוד לשיחות שהתבצעו ממכשירי הטלפון הנייד שהיה ברשותם.

לדברי איברהים מוסאחי בן ה-23 שהיה על המשט, תיעוד חשבון הבנק מראה שהתבצעה רכישה במכונת משקאות ישראלית באמצעות כרטיס האשראי שלו, מספר ימים לאחר שהוחרם על ידי הצבא הישראלי. לדבריו, הוא ביטל את כרטיס האשראי רק כשהגיע לברטניה ב-7 ביוני. גם תיעוד חשבון הנייד מראה על שתי שיחות קצרות שבוצעו בישראל, שעות לאחר המבצע.

בתגובה לטענות, שגרירות ישראל בלונדון ייעצה למוסאחי להגיש תלונה רשמית בנושא. "אם טענותיו של מר מוסאחי יתבררו כנכונות, מדובר בהתנהגות בלתי הולמת שאינה מתקבלת על הדעת. עם זאת, אנו מעדיפים להמתין עד לבירור הפרטים. כפי שכבר קרה בעבר, חייל שנמצא אשם בשימוש לא חוקי בכרטיס אשראי, נידון לשבעה חודשי מאסר".