הסכם לארינטה עם GE; במגעים לגיוס 20-30 מ' דולר בסין

‎‎החברה נהנית מהמיקוד בארה"ב בתחום האבחון ‏‎‎‏■ עם החברה האמריקנית היא תפתח פתרונות הדמיה משופרים‏

‎‎חברת המכשור הרפואי הישראלית ‏Arineta‏ עלתה על הרדאר של ‏GE Healthcare‏ וגם של משקיעים מסין. החברה מקיסריה, שמפתחת מערכות הדמיה מתקדמות לתחום הלב, חתמה על עסקה אסטרטגית משמעותית עם ענקית ההדמיה ‏‏GE Healthcare‏, במטרה לפתח יחד פתרונות הדמיה משופרים, הן מבחינת עלות והן מבחינת הגישה לאבחון.

‏במקביל, ל"גלובס" נודע כי ארינטה נמצאת במגעים עם קונגלומרט סיני, לקראת השקעה פיננסית של 20-30 מיליון דולר בארינטה. עד כה, החברה גייסה כ-3 מיליון דולר בלבד ממשקיעים פרטיים. אחד מהמשקיעים הוא היו"ר והמייסד המשותף, יוסי מוריק.

מוריק כבר חתום על מספר אקזיטים נאים. הוא נמנה עם מייסדי חברת הסטנטים ‏AST‏, שנמכרה לבוסטון סיינטיפיק תמורת מאות מיליוני דולרים והיה גם בין המשקיעים בחברת מדקון, שנמכרה ל-‏‏Mckesson‏ ב-105 מיליון דולר.‏

‎‎זול, קטן ועם קרינה נמוכה

‎‎את ארינטה הקים מוריק ב-2006 ביחד עם ד"ר אהוד דפני, שגם משמש כמנכ"ל שלה. דפני הוא איש אלסינט לשעבר, שהיה שם מממציאי ה-‏‏CT‏ הרב-פרוסתי של החברה. שמה של ארינטה מורכב משמות בנות המייסדים, אריאלה ונטע. כנשיא החברה מכהן ד"ר ג'וזף פפר מארה"ב, שבעבר ניהל את חברת ‏OEC Medical‏, שנמכרה תמורת מאות מיליוני דולרים.

ארינטה ו-‏GE Healthcare‏ לא מפרטות את היקפה הכספי של העסקה האסטרטגית, אבל ההערכות הן שמדובר בהיקף משמעותי מאוד לארינטה. גם פרטי השותפות לא נמסרו, אולם נראה כי כמקובל בהסכמים מסוג זה, ארינטה תתמקד בפיתוח המוצר ו-‏‏‏GE Healthcare‏ תסייע בפיתוח ותביא את יכולות השיווק והמכירות במסגרת מערך המכירות שלה. הסכם כזה פותר את הבעיה המהותית של כל סטארט-אפ ישראלי, והיא השגת מערך מכירות והפצה, וכמובן עוד קודם לכן השלמת הפיתוח.

סטיב גריי, סגן נשיא ב-‏GE‏, ציין כי "בחרנו בארינטה כשותפה, כי אנחנו מאמינים שהטכנולוגיה שלה משלימה את המיצוב שלנו בשוק ההדמיה".

היקף השוק אליו פונה ארינטה הוא מיליארדי דולרים. "תוך מספר שנים נוכל להגיע למכירות מאוד-מאוד גבוהות, אפילו דמיוניות", טוען היום מוריק ל"גלובס".

לדבריו, כיום מבוצעים 7-8 מיליון צנתורים אבחוניים בשנה, והמכשיר של ארינטה, שהוא ה-‏CT‏ הייעודי הראשון להדמיית הלב, יסייע בהורדת עלויות. "המכשיר שלנו יהיה במחיר נמוך יותר, קטן יותר ובעל קרינה נמוכה יותר", הוא אומר וממשיך למנות את יתרונות המכשיר: צריכת חשמל פחותה ותמונות טובות יותר. הוא מקשר את פעילות החברה לדגש ששמה מערכת הבריאות האמריקנית, תחת ממשל אובמה, לחשיבות המידע על המחלה.

כחלק מכך, הגישה של רשות המזון והתרופות האמריקנית, ה-‏FDA‏, היא לכיוון של הרבה יותר דיוק באבחון המחלה ופחות בדיקות לא נחוצות. "גם חברות הביטוח לא טיפשות, והיום הן משלמות סכומים גדולים על הרבה פרוצדורות שאין בהן צורך, בייחוד בלב", הוא אומר.

‎‎הזמנה לסין

‎‎ההתעניינות הסינית בחברה הגיעה די במקרה. מדובר בקונגלומרט תעשייתי, שלדברי מוריק מכירותיו מגיעות למיליארדי דולרים.

נציגיו הגיעו למוריק, שעשה את הונו ממסחר בנגזרות של אג"ח, וביקשו ממנו סיוע בהקמת מערכת מסחר גלובלית. "אמרתי להם שזה לא מעניין אותי כרגע, אבל הבטחתי לעזור", הוא מספר. "הם באו אליי לשיקאגו והכרתי להם את גדולי העולם במסחר והם נפעמו".

על הדרך, הוא הכיר להם גם את ארינטה. "דפני ערך להם מצגת, הם ביקרו בישראל ובארה"ב ואהבו את השוק והטכנולוגיה", אומר מוריק. בכירי ארינטה הוזמנו לסין, לדון בהשקעה אפשרית בחברה. מוריק מדגיש שהמגעים אינם סותרים את העסקה עם ‏GE‏, משום שזו בהשקעה פיננסית ולא אסטרטגית.

במקביל, יש לחברה שיחות עם קבוצות משקיעים נוספות. "גם עם פרטנרים ומשקיעים נישאר חברה עצמאית. אפשר לבנות פה חברה שיכולה להגיע לממדים גדולים מאוד", אומר מוריק.

‎‎דרך קלה לאישור

‎‎מוריק מעריך שאישור מכשיר ההדמיה של ארינטה לא יהיה מסובך. "זה מוצר שבנוי על מוצרים שכבר קיימים, רק הרבה יותר מתקדם. הוא גם לא מוצר פולשני", הוא אומר.

בעתיד, בלי קשר להסכם הנוכחי, עשויה ארינטה לפתח את המכשיר גם לאינדיקציות נוספות ולאבחון בתחומים אחרים. "החלום שלי הוא שהמכשיר שלנו יהיה לא רק לדיאגנוסטיקה, אלא גם לטיפול רפואי, כמו עזרה בניתוחים, וגם ל-‏‏Screening‏ (בדיקות שגרתיות של האוכלוסייה - ש.ח.ו)", הוא אומר.

מוריק אמנם מתגורר בארה"ב, אך ארינטה הוקמה בישראל. לדבריו, "היא בין חברת סטארט-אפ לחברת תעשייה. אנחנו שואפים לבנות חברה עם בסיס בארה"ב ופעילות בישראל".

מוריק גם מספר שמשקיעים פוטנציאליים מחו"ל רצו להוציא את פעילות ארינטה מישראל, אך הוא ודפני סירבו. לדבריו, "אם הייתי רוצה להעביר אותה לחו"ל, מזמן כבר היה לי אפשרות לכך, אבל זו לא המטרה. פוטנציאל החברה לישראל הוא עצום, אפשר להקים מפעל עם עשרות ואולי מאות עובדים בעתיד. אנחנו מקווים שבמקרה כזה נקבל עידוד ממשלתי". ‏‎‎‏ ‏