שגריר ארה"ב באו"ם לשעבר: לישראל נותרו יומיים לתקוף באיראן

הכור האטומי הראשון באיראן יתודלק ויחנך ביום שבת הקרוב בהשקעה של מיליארד דולר ■ "ברגע שהכור יתודלק ויופעל - ארה"ב וישראל יימנעו מתקיפה" ■ איראן טוענת: הכור למטרות שלום בלבד

חלון הזמנים של ישראל לתקיפה באיראן קצר מאוד ועומד על 48 שעות, לפחות על פי שגריר ארה"ב באו"מ לשעבר ג'ון בולטון הנחשב למקורב לנושא ולתומך ברור של תקיפה ישראלית/אמריקנית כנגד המדינה ומתקני הגרעין שלה.

"ברגע שהכור בבושהאר יהפוך לכור פעיל הוא למעשה יהיה חסין בפני התקפה אווירית" העריך בולטון והוסיף: "תקיפה של כור פעיל תביא לפגיעה בהיקפים קיצוניים אפילו לתוך מי המפרץ הפרסי - ומדובר בתרחיש אף אחד לא מעוניין בו". בנוסף, לדבריו, מערכות המיגון של הכור יקשו מאוד על כל פעולה כנגד המתקנים.

"אם ישראל מתכוונת לעשות זאת - זהו חלון הזמנים שאיתו היא מתמודדת", טען בולטון.

הכור שייחנך בשבת בעיר בושהאר נבנה על ידי רוסיה בעלות של מיליארד דולר ועל פי הצהרות גורמים אירנים מדובר על כור למטרות שלום בלבד. למרות זאת, לדברי בולטון על אף הפיקוח של הסוכנות לאנרגיה אטומית - תוכל איראן לייצר פלוטוניום למטרות ייצור נשק גרעיני במהירות רבה באמצעות הכור במידה ותבחר לעשות זאת.

הכור נחנך באיחור של יותר מעשור לאור עיכובים שונים בהספקת הציוד הנדרש מצד הרוסים וכן על רקע סנקציות שונות של המערב. תהליך התדלוק של הכור שיחל בשבת צפוי להסתיים ב-5 בספטמבר כאשר לאחר שבועיים צפוי הכור להגיע ל-50% מרמת הפעילות שלו. בתוך 6-7 חודשים מקווים באירן להגיע לתפוקה מקסימלית בכור.

בתוך כך התבטא השבוע בנושא סגן נשיא איראן והממונה על תכנית הגרעין, אלי סאלהי, שהצהיר כי המתקן השני במדינה להעשרת אורניום ייבנה בשנת 2011 וכי בכוונת המשטר באירן להקים 10 אתרי העשרת אורניום בסך הכל.