זאב נהרי, מס' 2 בבנק לאומי, מועמד להחליף את חזקיהו

הנגיד פישר מעוניין לקבוע את זהות המפקח על הבנקים עד מחצית אוקטובר ■ פישר רוצה "לשכפל את רוני חזקיהו" ולהביא מועמד חיצוני מהמערכת הבנקאית ■ נהרי אמור לסיים את כהונתו בלאומי בשנה הבאה ■ מי הם המועמדים הנוספים לתפקיד ומי כבר סירב לפניית בנק ישראל?

ועדת האיתור למפקח על הבנקים החלה את עבודתה. הוועדה תדון במועמדים שיציגו את מועמדותם לתפקיד, תפנה למועמדים מיוזמתה ותדון בשמות שיפנה אליה נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר.

הבחירה פתוחה לחלוטין, ולפישר אין מועמד מועדף. ההערכה היא כי פישר רוצה "לשכפל את רוני חזקיהו", ולהביא מועמד חיצוני מתוך המערכת הבנקאית - ולא למנות לתפקיד את אחד מאנשי הפיקוח על הבנקים. עם זאת ישקיע פישר מאמץ בהשארת בכירי הפיקוח על הבנקים, שמרביתם קודמו בתקופתו של חזקיהו.

בבנק ישראל מעוניינים לסיים את בחירת המחליף לחזקיהו עד מחצית אוקטובר, על מנת לאפשר למי שייבחר זמן מספיק לעזוב את תפקידו, ולעבור חפיפה ראויה.

במערכת הבנקאית עולים כמה שמות של מועמדים לתפקיד; הבכיר שבהם הוא זאב נהרי, משנה בכיר למנכ"ל בנק לאומי וממלא מקומה. נהרי (66) הוא אחד מבכירי המערכת הבנקאית ונחשב "סניוריטי". הוא ותיק מאוד בבנק לאומי, בקי מאוד בהיבטים פיננסיים, חשבונאיים ורגולטוריים, מכיר מצוין את המערכת על גווניה השונים, בעל יכולת ניהולית מוכחת ומתמחה בניהול סיכונים. נהרי אמור לסיים את כהונתו בלאומי בשנה הבאה, ומינויו למפקח על הבנקים יכול להיות נקודת ציון מרשימה בקריירה הבנקאית שלו. בתגובה נמסר מבנק לאומי: "נהרי כלל לא קיבל פנייה".

מועמדים נוספים

שמות נוספים שעולים הם:

דוד ברוך (51), מנכ"ל אקסלנס - לשעבר בכיר במשרד האוצר ומנכ"ל בנק ירושלים. לברוך יכולת ניהולית, ניסיון רב בשוק הבנקאי והחוץ-בנקאי ומזג רגולטורי.

יעקב אורבך (54), מבקר הפנים של בנק הפועלים - בנקאי ותיק, 30 שנה בבנק הפועלים ואיש אשראי מנוסה ומקצועי. לשעבר מספר שתיים בחטיבה העסקית של הפועלים, זה שנה מבקר הפנים של הבנק.

שוקי בורשטיין (50), מנכ"ל בנק לאומי למשכנתאות - בנקאי מנוסה עם ותק של 19 שנה בבנק לאומי בחטיבה העסקית, בחטיבה לשוקי הון ובפיתוח עסקי בינלאומי. מ-2008 הוא מנכ"ל בלמ"ש.

אלדד פרשר (47), ראש החטיבה הפיננסית של מזרחי טפחות - אחראי על הפעילות הבינלאומית והפרטית של הבנק וחבר ועדת האשראי העליונה. פרשר מקורב לאלי יונס, ובעבר היה המשנה לחשב הכללי באוצר.

דודו זקן (46), אחד מארבעת סגניו של חזקיהו והמועמד הפנימי העיקרי לתפקיד המפקח הבא.

הסרבנים

נוסף על אלה עולים במערכת הבנקאית עוד חמישה שמות, ואולם על פי הערכות הם יסרבו לקבל את התפקיד על עצמם מסיבות שונות.

פרופ' דני צידון, ראש חטיבת שוקי הון בבנק לאומי - היה המועמד המועדף על פישר בסיבוב הקודם, ב-2006.

שי טלמון, מנכ"ל כלל ביטוח - לשעבר המשנה למנכ"ל בנק הפועלים והחשב הכללי באוצר. על התאמתו של טלמון לתפקיד אין חולק, אבל למרות שבבנק ישראל היו מאוד רוצים כי טלמון יציג מועמדות - אין לו עניין בתפקיד.

קובי הבר, ראש החטיבה לכספים וכלכלה בלאומי - לפני כן היה ראש אגף התקציבים באוצר. נראה כי הבר לא יהיה מעוניין לחזור לשירות הציבורי, שממנו פרש לא מכבר, מה גם שהוא בתחילת דרכו הבנקאית.

אורית אלסטר, סגן ראש החטיבה העסקית בבנק דיסקונט - בת הזוג של גיל אגמון, מנכ"ל דלק רכב מקבוצת תשובה. אלסטר היא בנקאית מוערכת מאוד שעתידה לפניה. סביר כי תעדיף להמשיך במגזר הפרטי, ולא תחפוץ להגיע לבנק ישראל.

שוקי אורן, החשב הכללי - אורן היה 7 שנים במשרד האוצר, ועוד 13 שנים במערכת הבנקאית, שבמהלכן היה מנכ"ל לאומי שוויץ ובכיר בבנק אינווסטק. על פי הערכות, הוא לא ירצה בתפקיד המפקח גם אם זה יוצע לו.

תנאי סף

אתמול (ד') פרסם בנק ישראל את תנאי הסף הנדרשים לתפקיד. העיקריים שבהם הם ניסיון ניהולי של שבע שנים לפחות בתפקיד בכיר בתחומי הבנקאות או בתחום דומה, והיכרות טובה של המגזר הציבורי והסקטור הפיננסי. העברת המועמדויות תסתיים ב-15 ספטמבר. בראש ועדת האיתור עומד המשנה לנגיד, פרופ' צבי אקשטיין.

חברים נוספים בוועדה הם פרופ' מנואל טרכטנברג, ראש הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה; סם ברונפלד, יו"ר הבורסה לניירות ערך; אסתר דומיניסיני, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי; ועו"ד טידה שמיר, היועצת המשפטית של בנק ישראל.