המטמון של טוביה לוסקין

משקיעי גבעות מקבלים הודעות חוזרות המלבות את תאבונם ותקוותם, ונפט? אין

הפארסה המתמשכת סביב שותפות חיפושי הנפט גבעות עולם, נגעה השבוע בשיא חדש. דיווח מעורפל נוסף מבית מדרשה של גבעות, אודות תוצאות מבחני ההפקה בקידוח מגד 5, בלבל את המשקיעים עד כדי כך, שזינוק ב-69% ביחידות ההשתתפות שלה עם פתיחת המסחר התמתן בתוך מספר שעות לעלייה בפחות מ-20% בסיומו, וביומיים הבאים נמחק כלא היה.

גם בקידוחים קודמים שערכה גבעות בשדה מגד, הסמוך לראש העין, דאגה השותפות לשגר מפעם לפעם דיווחים שופעי אופטימיות אודות פוטנציאל הנפט הטמון תחת הקרקע הטרשית, או לגבי איכותו של הנוזל השחור. הללו הצליחו להלהיב את דמיון המשקיעים לזמן מה, אך תגלית מסחרית במקום, קרי נפט שיהיה משתלם להפיק, אין.

בקידוח הנוכחי, עוד יותר מקודמיו, דואגת השותפות ללבות את אש הציפיות של משקיעיה. כך גם בתחילת השבוע, ביום שבו ציפו המשקיעים בגבעות לשמוע סוף סוף בשורה אודות כדאיותו הכלכלית של מגד 5, הם נותרו (שוב) כשחצי תאוותם בידם. גבעות אמנם העריכה (שוב) קיומו של מאגר נפט עצום באיכות גבוהה במקום, אך (שוב) נמנעה מלהכריז עליו כבעל כדאיות הפקה, ודחתה (שוב) את המועד בו תעשה זאת, לחודש הבא.

מגד 5 הפך בשנה האחרונה ל"קידוח פולחן". מגובה בתגליות הגז הימיות של קידוחי תמר ודלית (הגם שאין קשר גיאולוגי ביניהם), רכש לעצמו הקידוח קהל קנאי של משקיעים-מאמינים, המשווים לחיפושים במקום אופי משיחי כמעט. חלום ההתעשרות של משקיעי גבעות כבר הרים את שווי השותפות למיליארד שקל, וקשה להאמין כי דבר, למעט דיווח חד משמעי על נטישת בור הקידוח, יוכל להזיז את הגרעין הקשה מהשקעתו.

אם יותר לנו להמר, דיווח כזה לא יתפרסם על ידי השותפות בשבועות הקרובים, גם אם ניסיון העבר לימד אותנו לפקפק בסיכויי ההצלחה של גבעות. בחודשים ספטמבר-דצמבר יגיעו לסוף חייהן אופציות שהנפיקה השותפות, ואשר מימושן יכניס לקופתה סכום דשן של כ-45 מיליון שקל. האופציות הללו נמצאות היום עמוק "בתוך הכסף", וסביר להניח כי בגבעות ירצו לראות את תמורת המימוש זורמת לקופת השותפות בטרם יקבלו החלטה על המשך צעדיה.

בורות יבשים וכיסים מלאים

הצצה לתשקיף האחרון שפרסמה השותפות, ה-18 במספר מאז נוסדה ב-1993, מעלה כי עד היום גייסה גבעות כרבע מיליארד שקל מהציבור. רוב הכסף נותר אמנם בתחתית בורות קידוח יבשים, אך חלק לא מבוטל ממנו זרם לכיסיהם של יזמי השותפות - טוביה לוסקין, נגה בן-דוד ושמואל בקר - המתפרנסים יפה באמצעות משיכת "דמי מפעיל", משכורות והוצאות נלוות (ב-2009 לבדה עמד סכום זה על כ-3.5 מיליון שקל).

כמה עשרות מיליוני שקלים שצפויה גבעות לקבל ממימוש האופציות, עשויים להתברר כסכום בטל בשישים לעומת שוויו הכלכלי של ים הנפט שזורם (אולי) תחת שדה מגד. עם זאת, במקרה של כישלון, יודעים לוסקין ושותפיו כי לא יהיה זה פשוט לחזור ולגייס כסף מהציבור לטובת המשך תוכנית החיפושים של השותפות, שמיטיבה עמם כבר כמעט 20 שנה.