מרוויח בגדול: מנכ"ל פוטאש צפוי לקבל מהמכירה עד 500 מ' ד'

צפי להתפתחות קרב על השליטה ביצרנית הדשנים הקנדית בין BHP ביליטון לקונסורציום סיני ■ לביל דויל 2.9 מיליון אופציות הניתנות למימוש לפי שער מניה של 10-60 דולר ו- 470 אלף מניות

אם תצא לפועל עסקת הרכישה של ענקית הדשנים הקנדית, פוטאש , המרוויח הגדול צפוי להיות מנכ"ל החברה מאז 1999, ביל דויל. אם הצעתה של BHP ביליטון לרכוש את החברה לפי שער של 130 דולר, הצעה לא סופית שעשויה עוד לטפס עם התעניינותם הגוברת של גורמים נוספים שיתאגדו לקונסורציום בסין, יהיו שוות המניות והאופציות שבידיו של דויל לפחות 372 מיליון דולר, כך עולה מחישובים שנערכו ב"פיננשל טיימס".

לדויל 2.9 מיליון אופציות הניתנות למימוש לפי שער מניה של 10-60 דולר. ובנוסף דויל גם מחזיק 470 אלף מניות רגילות של החברה, כך עולה מהדיווחים האחרונים של החברה לרשות ני"ע שפורסמו בפברואר.

מדיניות החברה הינה כי עם שינוי בשליטה על החברה "הופכות כל האופציות שאינן ניתנות למימוש שניתנו למנהלי החברה לברות מימוש", כך שדויל יוכל לקבל את הסכום האדיר באופן מיידי.

בנוסף צפוי לקבל דויל משכורת בעבור 3 שנים ואת הבונוס השנתי הממוצע שקיבל בשלוש השנים האחרונות. ללא שינוי בבעלות יוכל דויל לממש את האופציות שבידיו בתקופות שונות החל מנובמבר הקרוב ועד למאי 2017. על פי אנשים הקרובים לדוייל, עד כה הוא נטה לממש את האופציות שבידיו מאוחר ככל הניתן.

דויל אמר בתחילת השבוע כי אינו מתנגד למכירתה של פוטאש, אך הוא מתרכז "ביציבותה של החברה". בנוסף אמר כי "החברה שווה הרבה יותר ממה שהציעה BHP ביליטון". אנליסטים העריכו כי המחיר יצטרך לעלות אל מעל ל-160 דולר למניה לפני שבעלי המניות יענו להצעת חברת הכרייה האנגלו-אוסטרלית, מה שיעלה את שווין של ני"ע שבידי דויל אל מעל לחצי מיליארד דולר. נציין כי מניית פוטאש נסחרת כיום בוול סטריט ברמה של כ-148 דולר, גבוה בהרבה מההצעה שהציעה BHP.

אנליסטים שונים מעריכים כי פוטאש עשויה להחליט להעמיס על מאזניה חובות נוספים על מנת להפוך את העסקה בעבור BHP יקרה יותר. פוטאש עשויה ללוות מזומן (למשל בהנפקת אג"ח) ולהחזירו לבעלי המניות, או לעשות שימוש בכספי הגיוס להגדלת נתחיה בחברות כגון כי"ל הישראלית או SQM הצ'יליאנית.