מי מוכן לפייננשל פייר-פליי (ומי פחות)

בליגות הבכירות באירופה מסתכלים קדימה בדאגה אל עבר כניסתם המתוכננת לתוקף של חוקי "הפייננשל פייר-פליי", ומתחילים ליזום רפורמות שאמורות להקל על המועדונים כשיום הדין יגיע

מי שצפה במונדיאל האחרון במשחקיה של נבחרת גאנה, בוודאי זוכר את קווין פרינס בואטנג, הקשר ההתקפי הנמרץ. גם במילאן, מסתבר, ראו אותו, והתרשמו. סגן הנשיא אדריאנו גליאני החליט כי זה השחקן שיזרים דם חדש לנבחרת בית האבות ממילאנו. כדי לממש את העסקה, פנה גליאני לכתובת הקבועה: אנריקו פרציוזי, נשיא גנואה 1893. רק ביולי קיבל פרציוזי קנס בסך 90 אלף אירו ועונשי הרחקה מפעילות על-ידי ההתאחדות, בגלל העברות שחקנים בלי ייפוי כח.

‏פרציוזי הוא איש עסקים ויזם ממולח, שהקים את חברת הצעצועים השנייה בגודלה באירופה והרביעית בעולם. בתחום הכדורגל הוא נודע בעיקר בגלל החקירות והסקנדלים שעבר עם קבוצותיו השונות. זה בדיוק האיש המתאים לדבר איתו כשמנסים לרקום עסקה סיבובית.

‏פרציוזי שמח לקנות את בואטנג. פורטסמות' קיבלה עבורו כחמישה מיליון ליש"ט, ואת המגן הבלגי דה-בור. מילאן, מצידה, משלמת מיליון וחצי אירו עבור ההשאלה של השחקן לשנה. אבל למה כל הבלאגן? או, על הפייננשל פייר-פליי כבר שמעתם?

אז ככה, למרות ההקלות שהבטיח נשיא אופ"א, מישל פלאטיני, לסילביו ברלוסקוני עבור מועדוני הפאר האיטלקיים, הרי שהם בבעיה. גליאני עצמו הודה ש"המועדונים האיטלקיים מרוחקים מספר שנים מיכולת לקיים את תקנות הפייר-פליי". בדיוק בגלל זה כדאי להביא שחקן כמו בואטנג בסכום זול בהרבה מערכו האמיתי באמצעות עסקה סיבובית.

‏תקנת ה"ברייק איבן" של חוק הפייננשל פייר-פליי תקבל תוקף רק בעוד ארבע עונות, בתחילת עונת 2013/2014. יש בה אלמנט רטרואקטיבי, אבל רק לשתי עונות אחורה: בצירוף שלוש העונות, חייב המועדון להיות מאוזן ונקי מחובות, כאשר החריגה המקסימלית תעמוד על חמישה מיליון אירו, כשבשום שנה בודדת מהשלוש אסור לפתח גירעון גדול מזה. אז למה עסקת בואטנג נחוצה? כנראה שבמילאן כבר מסתמכים על ההקלות יוצאות הדופן של אופ"א ל"מקרים חריגים", המאפשרים חישוב חמש-שנתי. והחישוב הזה יכלול גם את העונה הנוכחית.

סילביו ברלוסקוני, איטליה / צלם רויטרס
 סילביו ברלוסקוני, איטליה / צלם רויטרס

ברלוסקוני. פלאטיני יעזור? (צילום: רויטרס)

יתרה מזו, במילאן מתכננים להבריא את המועדון לחלוטין. בסוף העונה הקרובה מסתיימים חוזי הענק של רונאלדיניו, פירלו, אינזאגי, סיידורף, קאלאדזה ויאנקולובסקי, ושמונים מיליון אירו, שכר הברוטו הכולל של השחקנים הנ"ל, משתחררים להשקעה מחושבת היטב. לברלוסקוני יהיה מותר, בנוסף, להשקיע בקבוצה עוד 45 מיליון אירו בשלוש השנים עד 2014.

‏באיטליה, מסתבר, כבר מתכוננים לעידן הבא. הסכמי חלוקת תמלוגי הטלוויזיה שונו והפכו לקולקטיביים (850 מיליון אירו בעונה לכל קבוצות הליגה), אחרי שנים שנמכרו פרטנית על-ידי הקבוצות. זה הפך את התמלוגים ליותר שוויוניים, ובאופן טבעי הוריד משמעותית את הנתח של הקבוצות הבכירות, כמו מילאן.‏

אנגליה: הרווחים יורדים (וטוב שכך)

‎בעוד באיטליה מסובבים עסקאות ועורכים רפורמות נרחבות, בליגה האנגלית הכל כשהיה. ההכנות לקראת הפייננשל פייר-פליי מתמצות בשיפור צד ההכנסות. אלן פליטקרופט, לשעבר שותף בארנסט‎ ‎& יאנג, אמר ל"ספורטס ביזנס אינטרנשיונל": "ההכנסות מתמלוגי הטלוויזיה יעלו בספטמבר הקרוב בכ-10%, כתוצאה מחוזים חדשים בחו"ל (שווים כ-1.4 מיליארד ליש"ט בשלוש שנים - א"ז). זה יכפר על ירידות אפשריות בהכנסות מימי משחק, או הירידה בהכנסות מסחריות עקב המשבר הכלכלי והמונדיאל המאכזב".

במקביל, משלימים במועדונים הבכירים את ספרי החשבונות. החובות של צ'לסי ומנצ'סטר סיטי כוסו כבר בשנה שעברה. בצד השני של העיר, עברו רואי החשבון על הספרים, וגילו שמנצ'סטר יונייטד כבר היום עומדת בתקנות של אופ"א. זאת עקב ההכנסות הגבוהות, והעובדה שהריביות על אגרות החוב שהנפיק המועדון לא נחשבות כהוצאה, אלא מצטברות לחוב. ללא גירעון תפעולי, לא מתכוונים באופ"א להתעסק עם המועדונים.

מריו באלוטלי, מנצ'סטר סיטי, פרמיירליג / צילום: רויטרס
 מריו באלוטלי, מנצ'סטר סיטי, פרמיירליג / צילום: רויטרס

הרכש החדש של הסיטי, מריו באלוטלי. מחקו את החובות (צילום: רויטרס)

בשנים האחרונות ירדו הרווחים התפעוליים בפרמיירליג בכמעט 60%, בעיקר עקב עליית מדרגות שכר השחקנים, במקביל לשמירת רמת ההכנסות. הירידה ברווחיות, יחד עם הלחץ מצד הבנקים ורשויות המס, יסייעו לא פחות מאופ"א לשיפור השליטה בתקציבים ושמירה על האיזון. לדעתו של אלכס ביירס, יועץ בכיר בקבוצת עסקי הספורט של "דלויט", כל אלה ישפרו את המצב של הליגה: "אם רגולציה של אופ"א משמעותה שאתה יכול להוציא רק מה שאתה מכניס, הרי שהפרמיירליג, הליגה הכי מכניסה בעולם, תוכל להצליח יותר מכולם על המגרש".‏

ספרד: חובות, חובות, חובות

‎הבעיה המרכזית של הליגה הספרדית היא חלוקת כספי הטלוויזיה הבלתי שוויונית. "הליגה תהיה חרא אם נמשיך בחלוקת הכספים הנוכחית", אמר חוזה מריה דל-נידו, נשיא סביליה. כ-50% מהכנסות הטלוויזיה הכוללות מתחלקות בין ריאל מדריד וברצלונה. זה גורם למועדונים קטנים להשקיע הון שאיננו קיים בשחקנים, ולצבור חובות ענק. פרופסור חוזה מריה גאי חישב שסך החובות במועדוני ה"לה ליגה" הגיע בעונה החולפת לשיא של 3.526 מיליארד אירו. למרות הכנסות שיא של ברצלונה, שהגיעו ל-445 מיליון אירו, נאלץ הנשיא הנכנס סנדרו רוסל ללוות בקיץ מהבנקים 150 מיליון אירו כדי לשלם משכורות לשחקנים.

‏כדי להגדיל את הפופולאריות של הליגה בעולם, וכתוצאה מכך את היכולת של הקבוצות הקטנות לגייס יותר כספים מזכויות שידור, הציע פלורנטינו פרז, נשיא ריאל, להקדים את שעות המשחקים לצהריים. כך, גם במזרח הרחוק יווצר עניין בליגה. אבל את המזרח, כמו בשאר העולם, מעניינים רק המשחקים של ריאל וברצלונה.

ליונל מסי, ברצלונה / צלם רויטרס
 ליונל מסי, ברצלונה / צלם רויטרס

ליאו מסי, ברצלונה. החובות בספרד הגיעו לשיא (צילום: רויטרס)

מאריו אוליבטו, ראש מחלקת ספרד ואמריקה הלטינית בסוכנות המחקר "ספורט אנד מארקט", אומר: "יש יותר ערך למכירת זכויות בינלאומיות של ליגה בה מספר גדול של קבוצות טובות מתמודדות על התואר. חלוקה יותר שוויונית של משאבי התמלוגים מטלוויזיה מעלה את האטרקטיביות של הליגה ויוצרת יותר תחרות בין המועדונים, כפי שקורה באנגליה, צרפת וגרמניה" (ומהשנה הקרובה, כאמור, גם באיטליה).

גרמניה:‏ הכי בריאה

‎בגרמניה ממשיכים להיות מרוצים, עורכים קניות ובטוחים שהמודל של הבונדסליגה בסופו של דבר ינצח. למרות ש-11 מועדונים עברו לגירעון, הרווח הכללי בליגה בשנה האחרונה, על-פי "דלויט", הגיע ל-167 מיליון אירו, רווח הגבוה ב-80% מזה של הפרמיירליג המדורגת שנייה.

‏רק 51% מהתקציבים בגרמניה הולכים על משכורות שחקנים, המצב הבריא ביותר בין הליגות הבכירות. סך המשכורות באנגליה, יותר ממיליארד וחצי אירו, כפול בדיוק מהסכום המקביל בגרמניה.

‏תקנות הפייר-פליי רק יקרבו את מועדוני אירופה למצב השורר בגרמניה, והגרמנים מחככים ידיים במחשבה על פערי האיכות המצטמצמים.