"שוקי המניות מתפוררים; התקשורת והאנליסטים לא מבינים"

"גורו ההשקעות" ריצ'רד ראסל שוב מזגזג ■ רק בחודש שעבר הוא טען כי הראלי בוול סטריט צפוי להימשך, אך כעת הוא טוען: "השווקים אומרים לי אחרת" ■ "התקשורת והאנליסטים נופלים בפח ומאמינים שהכל ורוד; הם ממש שטופי מוח" ■ וגם: כמה גובה ראסל עבור שירות המלצותיו?

לאחר ששינה את דעתו בחודש שעבר באשר לשוקי וול סטריט, וטען כי הראלי צפוי להימשך, גורו ההשקעות ריצ'ארד ראסל שוב מזגזג וטוען כי שוקי המניות מתפוררים לנגד עינינו. ראסל מציין בניוזלטר שהוציא בסוף השבוע, כי חצי מהעניין בדאו ג'ונס, NYSE ה-S&P 500 והנאסד"ק הוא שהם נפלו מתחת לקו הממוצע הנע ל-200 יום והדבר נכון גם ביחס לממוצע של המניות הגדולות.

"מה שמדהים הוא, כי למרות הירידות החדות בוול סטריט, גם התקשורת וגם האנליסטים נופלים בפח שמציבה הממשלה בדמות נתוני המאקרו שמפורסמים מדי יום, והם מאמינים כי הכל ורוד - כאילו הם לא מסוגלים או לא רוצים להבין איך השווקים באמת מתנהגים", אמר ראסל. "לא ראיתי דבר כזה מוזר מעולם - הם ממש שטופי מוח", לדבריו.

לדידו של ראסל, מי שמציג את התמונה האמיתית הם השווקים, ואך ורק השווקים - לא האנליסטים ולא דו"חות הממשלה. "אם התנהגות השוק תמשיך ותהיה קריסה של המניות, זה יבעית את כל הצרכנים האמריקנים, ואם הצריכה הפרטית (שאחראית על 70% מהתמ"ג האמריקני. י.נ) תקפא, אנחנו נעמוד בפני מצב לא נעים של דפלציה ותו לא", אומר ראסל.

מי שולט בארה"ב? "לא אובמה, לא גייתנר ואפילו לא ה'פד'"

ראסל טוען, כי האנליסטים והממשלה מסנוורים את עיני המשקיעים באשר לעתיד לקרות בשוק. "זה לא טבעי בעליל להאמין שהמניות ייפלו אם נתוני המאקרו וסקירות האנליסטים טוענים (ושוגים) כי 'הדברים נראים טוב יותר'. אני רוצה להזכיר - מי ששולט באומה האמריקנית זה לא הנשיא אובמה, לא שר האוצר גייתנר, ואפילו לא ה'פד' - השווקים שולטים בארה"ב", לדבריו.

"המלצתי לקוראים שלי (שמנויים על הניוזלטר המפורסם שמוציא ראסל, "Dow Theory Letters". י.נ), לנקות אורוות ולמכור מכל הבא ליד בכדי להשיג נזילות, ואני מקווה ומאמין כי רובם יקשיבו לךי וייצאו משוקי המניות", הוא אומר.

ראסל נשאל באשר לשינוי דעתו לפני כחודש, ואמר כי "השווקים פשוט אמרו לי אחרת". הוא חוזר וממליץ למנוייו לצאת משוקי המניות ולהשקיע בזהב ומוצריו. "זהו לא מיתון, זוהי תקופת שפל. מיתון נוטה לשבור אנשים, ותקופת שפל נוטה יותר לרוקן או לכלות אותם", לדבריו.

כאמור, ראסל מזגזג בהמלצות שלו לאחרונה. במשך חודשים רבים הוא טען בדרמטיות שהשווקים יקרסו, יתמוטטו ועוד שאר סופרלטיבים, כאשר הוא אף ציין מפורשות שמדד הדאו ג'ונס יירד מתחת ל-7,000 נקודות. לפני כחודש הוא שינה את דעתו בטענה כי התנהגות השווקים אומרת אחרת. נותר רק לתהות כיצד להתייחס להמלצות שלו ולמה בדיוק המנויים של הניוזלטר שלו (שמשלמים 175-300 דולר לחצי שנה/שנה) אמורים להאמין.