בן-דב אינטרנשיונל: פרטנר הגישה בקשה למפעיל שיחות בינל'

משרד התקשורת התנה את כניסת חברות הסלולר לתחום זה בכניסה של ספקיות האינטרנט לשוק הסלולר ■ הערכות: 012 סמייל תנסה לטרפד את המהלך

חברת פרטנר , בניהולו של דוד אבנר, הגישה בסוף השבוע שעבר בקשה לקבלת רישיון לשיחות בינלאומיות, כך נודע ל"גלובס". החברה החליטה להגיש את הבקשה למרות האיסור המתנה קבלת רישיון כזה לחברות הסלולר בהגשת בקשת כניסה מצד מספקיות האינטרנט לתחום הסלולר. ההתניה הזו תקפה עד 27 באוגוסט. כלומר, אם עד מועד זה אף אחת מספקיות האינטרנט לא תגיש בקשה למשרד התקשורת לקבל רישיון MVNO (מפעיל סלולרי וירטואלי), יבוטל האיסור שמונע מחברות הסלולר להיכנס לתחום השיחות הבינלאומיות. נזכיר שפרטנר הגישה בג"ץ נגד משרד התקשורת בעניין זה.

ההתניה נוצרה במקורה על ידי שר התקשורת הקודם, אריאל אטיאס, שרצה למנוע מחברות הסלולר "לנגוס" בפעילותן של חברות ה-ISP (ספקיות אינטרנט). אטיאס סבר כי חייבים להכניס תחרות לשוק הסלולר לפני שמתירים לחברות הסלולר להיכנס לעוד תחום. מלבד זאת, אטיאס הציב עוד תנאי - שינוי בצורת ההתחשבנות. הכוונה היא שלקוח המבצע שיחה בינלאומית מטלפון סלולרי יחויב על פי הנהוג בשוק הנייח, ולא כפי שהיה נהוג עד לאחרונה - המפעיל הסלולרי היה מקבל את התשלום מהלקוח, ומעביר את התעריף שנקבע לשיחה לחו"ל למפעיל הבינלאומי.

מיזוג סלקום ונטוויז'ן

תאריך היעד באוגוסט נקבע משום שמשרד התקשורת לא רצה להנציח את המצב שבו חברות הסלולר לא יוכלו לקבל רישיון לשיחות בינלאומיות, ומאידך חברות ה-ISP, ובעיקר 012 סמייל, ינצלו זאת על מנת למנוע מהחברות פרטנר וסלקום להיכנס לתחום השיחות הבינלאומיות, שהוא מקור רווח לא קטן עבורן.

אך, כאמור, פרטנר החליטה לא להמתין עד המועד הקובע ולהגיש בקשה כבר עכשיו. להערכת החברה, סמייל תנסה לטרפד זאת על ידי הגשת בקשה לרישיון MVNO. אם סמייל תעשה כן, הרי שכניסתן של פרטנר וסלקום לתחום השיחות הבינלאומיות יידחה לפחות בשנה, או עד שמפעילי ה-MVNO יתחילו לפעול.

ברקע ייתכן תרחיש לפיו אי. די. בי, בעלת השליטה בסלקום ו-013 בנטוויז'ן, תרצה למזג את החברות אם משרד התקשורת יתיר לה ולפרטנר לספק שירותי שיחות בינלאומיות בצורה ישירה.

בשוק מעריכים כי סמייל תרצה להיכנס לשוק הסלולר, בעיקר בשל האיום ההולך וגובר על רווחיותן מצד חברות הסלולר, שנכנסות לתחום האינטרנט. מלבד זאת, גם הוט רוצה להיכנס לתחום האינטרנט, כך שלאורך זמן קיימים איומים לא מבוטלים על הספקיות.