מי שהפלתה בשל גיל תופלה בגלל מין

צעירים לנצח יש בשירים. במציאות, מתבגרים, צוברים שיער אפור, אך גם ניסיון וידע חשובים

היום אני מביא בפניכם סיפור אמיתי, שהוא מרגיז ומקומם ולמרבה הצער כנראה לא חריג. זהו סיפורו של שמואל רייך, בן 55, מהנדס אלקטרוניקה, בעל 30 שנות ניסיון בפיתוח וניהול פרויקטים מורכבים. הוא מומחה בתקשורת, פרוטוקולים וארכיטקטורות, שפות תכנות, הנדסת חומרה ספרתית ושיטות ניהול פיתוח מתקדמות.

רייך עבד במוטורולה ישראל כ-25 שנה ופוטר לפני מספר חודשים במסגרת צמצומים בחברה. על מאמציו הרבים והעקרים לחפש עבודה מאז שפוטר, הוא מספר:

"היציאה לדרך החדשה עוברת דרך חברות ההשמה וסוללת אנשי כוח-האדם שלהן. כאן מתחיל החלק הקשה והמתסכל במיוחד. בבת-אחת אתה מגלה, שכל הניסיון והידע שצברת במשך שנות עבודתך, לא נחשבים לטובתך.

"הגורם שקובע הוא גילך ואם עברת את גיל החמישים, אתה 'פסול-עבודה'. בשיחות עם אנשי כוח-אדם (שרובם ככולם בני שכבת גיל צעירה מאוד), הסתתרו אלה מאחורי הטיעון שאני 'over qualified' עבור התפקיד. אבל בשיחות פחות פורמאליות נימקו את הדחייה בסיבות היותר אמיתיות, כמו 'אתה מבוגר יותר מהממונה שמחפש עובדים', או 'אנחנו מחפשים מנהל צעיר יותר'".

לא מזמן, עבר רייך בהצלחה את כל סדרת הראיונות בחברה מסוימת ונותר המועמד האחרון והמתאים. אבל, בהמלצת מנהלת כוח-האדם הצעירה והנמרצת של החברה, החליטו המנהלים לדחות את הגיוס במספר שבועות עד שיימצא מועמד צעיר יותר, מישהו ש"מתאים יותר לרוח החברה". מועמד כזה אכן נמצא וגויס לתפקיד.

הסטארט-אפ של הוותיקים

המקרה הזה היה הקש האחרון. מתוך ההכרה שההיי-טק הישראלי אינו מאיר פנים לעובדיו המתבגרים, חבר רייך לקבוצת מהנדסים, גם הם יוצאי מוטורולה, וביחד הם הקימו את חברת VeeShell, שמתמחה בניהול פרויקטים של פיתוח חומרה ותוכנה עבור חברות היי-טק.

רייך ושותפיו לחברה משתמשים בניסיון משולב של עשרות שנים בתחום, על-מנת לספק פתרון שלם בשיטות פיתוח מתקדמות. הם מתמקדים במערכות תקשורת, הטמעת תהליכים וכלים לפיתוח תוכנה, והסמכות לתקנים שונים. בנוסף, הם גם מספקים שירותי בדיקת היתכנות עבור קרנות הון סיכון.

מייסדי VeeShell עשו את הדבר הנכון. במקום לקונן על מר גורלם ולהתלונן - בצדק - על האפליה הגילאית בהיי-טק, הם לקחו את עצמם בידיים ופנו לדרך חדשה. נשאלת השאלה, האם לא הגיע הזמן שגם המנהלים והיזמים בהיי-טק הישראלי יגלו אחריות ויטפלו ביסודיות בסוגי האפליה השונים שקיימים אצלנו.

ולמנהלת כוח-האדם, שדחתה את רייך בגלל גילו "המופלג", אומר: יקירתי, ראשית - את חצופה. שנית - את עבריינית ופעלת בניגוד לחוק. בעשותך כך, גררת גם את החברה בה את עובדת לדבר עבירה. שלישית, אפליה היא אפליה היא אפליה. היום הפלית מועמד לעבודה בגלל גילו, מחר תופלי את בגלל מינך, יום אחד יופלה קרוב משפחה שלך בשל דעותיו הפוליטיות או נטיותיו המיניות ובהזדמנות יתנכלו למישהו ממקורבייך בגלל מוצאו.

תתביישי לך, מנהלת נכבדה. ותזכרי גם, שצעירים לנצח יש רק בשירים. במציאות הם מתבגרים וצוברים שיער אפור, אבל גם ניסיון וידע לא מבוטלים. לתשומת-ליבך.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל.