מודו יוצאת להנפקה ב-2010 - אך בת"א ובשווי נמוך מהמתוכנן

תנסה לגייס כבר בחודשים הקרובים כ-25 מיליון דולר לפי שווי של 100-150 מיליון דולר ■ המטרה: לייצר כמות גדולה של מכשירים לקראת גל המכירות של החגים בארה"ב

לפני שנה, בלב אחת התקופות הקשות של שוק ההון, ניסה דב מורן לגייס 50 מיליון דולר לחברת מודו, שהוא הקים ומנהל. הדרך לשם עברה קודם דרך בתי ההשקעות הזרים, קרי המוסדיים האמריקנים, היכן שכסף גדול לא מהווה בעיה גם בתקופה קשה והעבר של מורן באם-סיסטמס מהווה יתרון מוחלט. אולם, אלו ויתרו בנימוס ומורן נאלץ להסתפק בסיבוב צנוע יחסית מקרב בעלי המניות הקיימים של החברה, בגובה כ-10 מיליון דולר.

הימים עברו, והחיים בשוק הסלולר - בו מתמודדת מודו עם הטלפון הנייד שהיא מפתחת - לא הפכו לקלים יותר. החברה בחרה בפתרון אפשרי אחר, והוא גיוס הכספים בבורסה בתל אביב. אולם, בסירוב שקיבלה מודו לפני שנה, היא נתקלת גם השנה, אם כי בגרסה יותר ישראלית. החברה ניסתה לגשת לאחרונה למספר חתמים מבתי ההשקעות הישראלים, אבל אלו ויתרו על ההזדמנות להפוך את החברה לציבורית, מחשש שההנפקה לא תצליח להתרומם.

מי שכן מנסה לבצע את המהלך, זו כלל חיתום, שכבר יצאה עם אנשי מודו ל"רוד-שואו" בקרב המשקיעים המוסדיים בשוק ההון הישראלי בניסיון לגייס לחברה 20-30 מיליון דולר לפי שווי של כ-100-150 מיליון דולר.

זהו שווי שרחוק מהחזון המקורי של מורן ויהווה דילול משמעותי עבור בעלי המניות. החברה גייסה עד כה כ-110 מיליון דולר במספר סבבי גיוס. בין המשקיעים בחברה נכללות הקרנות ג'מיני, ג'נסיס, גריילוק, חברת סנדיסק, רודיום, קרן עופר היי-טק, חברת הסלולר היפנית סופטבנק וגם מורן עצמו.

מכונת יח"צ

הרעיון בבסיסה של מודו הוא שליבת הטלפון תהיה רכיב קל וזעיר שיוכל להתחבר למגוון התקנים דיגיטליים על-ידי "חליפות" תואמות. החברה יצאה לדרך רשמית בתחילת 2008 עם מכונת יחסי ציבור משומנת.

מורן הצהיר אז כי מטרתו היא להקים חברת ענק, שתגיע בתוך חמש שנים למכירות של כמיליארד דולר, ותהיה מיועדת, כמובן, להפוך לציבורית כבר ב-2010, ובניו יורק. בינתיים, לחברה יש מספרים שרחוקים מאלו שדרושים בוול סטריט, עם כמה מיליוני דולרים הכנסות בחצי הראשון של השנה והפסדים ניכרים.

אולם, המציאות התבררה כמורכבת מעט יותר. מורן הודה לפני כשנה כי ייצור הטלפון הוא "מורכב ממה שחשבתי כשהקמתי את החברה". הצרכים הפיננסיים של מודו שונים מסטארט-אפ ישראלי סטנדרטי. לרוב החברות דרוש כסף לשם מאמצי הפיתוח ורק לאחר-מכן לשיווק וללוגיסטיקה.

ניסוי מעניין

מודו מנסה לחדור לשוק צפוף ונזקקת לשם כך להון חוזר רב, שיתאים להחדרה אגרסיבית של מוצר שכולל מחירים נמוכים, אחזקה ואספקה של מלאי גדול, וייצור מהיר וזול.

מודו מתכננת כעת להסתער על השווקים בארה"ב ומערב אירופה עם המכשיר השני שהיא מספקת, שמבוסס על דור 3.5 של התקשורת הסלולרית. התאריך האופטימלי לצאת עם כמות גדולה של מוצרים לשווקים, הוא הוא לקראת עונת החגים, כלומר נובמבר-דצמבר, מה שיחייב את החברה להשיג מימון ניכר קודם לכן.

לכן, במודו ינסו לבצע את ההנפקה כבר בחודשים הקרובים. במידה שהגיוס לא יעלה יפה, לפי הערכות החברה תמשיך לעמוד על הרגליים, אבל תתקשה לבצע חדירה אגרסיבית לשוק כפי שהיא מעוניינת. מורן סירב היום להגיב לדברים.

הנפקת מודו תהיה ניסוי מעניין בשוק ההון הישראלי בכלל ובבורסה בפרט. כפי שפורסם ב"גלובס", לאחרונה יצאה הבורסה בניסיון נוסף להפוך למקור מימון אטרקטיבי עבור חברות סטארט-אפ מקומיות בתחומים המסורתיים של ההיי-טק (כלומר, לא ביוטק).

כמו בעבר, הניסיון יכלול הטבות שונות לחברות המנפיקות, כולל הקלת תנאי הרישום, הטבות מס ואף מחקר.

הצלחה בגיוס סכום ניכר למודו, ושמירה על ערך החברה בחודשים שלאחר ההנפקה, יהוו מבחן לא פשוט לבורסה בתל אביב, והזדמנות להוכיח את יכולותיה.