פרשת הולילנד: המשטרה ממליצה להעמיד לדין את אולמרט, דנקנר, לופוליאנסקי, זקן, רבין, צ'רני וקלנר

לגבי עו"ד אורי מסר נקבע כי לא התגבשה תשתית ראייתית ■ יועצו של רה"מ לשעבר: "אולמרט הצהיר בצורה ברורה כי מעולם לא לקח שוחד. למשטרה אין את האומץ הציבורי לסגור את התיק"

‎חקירת המשטרה בפרשת הולילנד, שנחשפה לציבור באפריל 2010 ומאז הסעירה את המדינה, מסתיימת היום (ב') בהמלצות דרמטיות לפרקליטות להעמיד לדין את רובם המוחלט של החשודים שנחקרו בנוגע אליה.

בראש המעורבים שהמשטרה ממליצה להעמידו לדין נמצא ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. לדברי המשטרה, היא מצאה לגבי אולמרט תשתית ראייתית לכאורה לכך שבין השנים 2001-2006, בעת שכיהן כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת ביצע עבירות של לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים.

בין המעורבים שהמשטרה ממליצה להגיש נגדם כתבי אישום נמצאים גם החשודים במתן שוחד, אנשי העסקים הלל צ'רני ואביגדור קלנר ואיש העסקים דני דנקנר, החשוד גם הוא במתן שוחד.

כמו כן ממליצה המשטרה להעמיד לדין בפרשה שהסעירה את המדינה את שולה זקן, מי שהיתה ראש לשכתו של אהוד אולמרט; ואת ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי.

לגבי מקורבו של אולמרט, עו"ד אורי מסר, נקבע כי לא התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע העבירות שיוחסו לו, ולכן אין המלצה להעמידו לדין. עו"ד שמעון דולן, פרקליטו של מסר, כינס מסיבת עיתונאים בעקבות הודעת המשטרה ואמר כי למרשו "נעשה עוול גדול, והיה נוח לקשור אותו לעניין", זאת למרות שלדבריו אין לו שום קשר לפרשה.

בהודעה שהוציאה מסרה המשטרה כי היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה סיימה היום את חקירת פרשת הולילנד - פרשת שחיתות ציבורית רחבת היקף בעניין פרויקט הבנייה הולילנד בירושלים ובעניין מספר פרויקטים נוספים בתחום הנדל"ן - תעשיות המלח, חברת הזרע, צוק מנרה ועמק הצבאים.

במסגרת החקירה נגבו קרוב ל-600 הודעות מכ-250 מעורבים. כ-50 מעורבים נחקרו באזהרה, ובוצע חיקור דין בארה"ב.

מעצרם של 13 חשודים הוארך בבית המשפט לתקופות שונות: מאיר רבין, הלל צ'רני, אורי מסר, אורי שטרית, אלי חסון, אביגדור קלנר, אורי לופוליאנסקי, יעקב אפרתי, דני דנקנר, שולה זקן, אליעזר שמחיוף, יהושע פולק ומתי חותה. כל העררים על החלטות המעצר - 14 שהוגשו לבית המשפט המחוזי ו-2 שהוגשו לבית המשפט העליון - נדחו.

מהמשטרה נמסר עוד כי עדותו של עד המדינה בפרשה קיבלה תמיכה בשורה ארוכה של ראיות עצמאיות, לרבות בעדויות ובמסמכים מתקופת האירועים, כשחלק מראיות עצמאיות אלה כשלעצמו מבסס את החשדות.

לדברי המשטרה, נמצאה תשתית ראייתית לכאורה למעורבותם של החשודים השונים בעבירות פליליות שונות, כדלקמן:

החשודים במתן השוחד

* הלל צ'רני - איש עסקים ומבעלי הקרקע של מתחם הולילנד ומתחם צוק מנרה: קיימת תשתית ראייתית לכאורה לביצוע עבירות של מתן שוחד, הלבנת הון ורישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות מס.

* מאיר רבין - עוזרו האישי של עד המדינה בין השנים 1997-2007: קיימת לגביו תשתית ראייתית לכאורה לביצוע עבירות של מתן שוחד, קשירת קשר לביצוע פשע, הלבנת הון ועבירות מס.

* אביגדור קלנר - בעל מניות ונושא משרה בכיר בחברת "הולילנד פארק" ובחברת "הזרע" בתקופה הרלוונטית לחקירה. במהלך שנת 2007 פרש מתפקידיו בחברות הנ"ל ופנה לעסקים פרטיים: קיימת תשתית ראייתית לכאורה לביצוע עבירות של מתן שוחד, עבירות מנהלים בתאגיד, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, שיבוש מהלכי חקירה, הלבנת הון, עבירות מס ורישום כוזב במסמכי תאגיד.

* רו"ח אלי חסון - חשב חברת הולילנד: קיימת לגביו תשתית ראייתית לכאורה לביצוע עבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד וסיוע למתן שוחד ועבירות מס.

* דני דנקנר - יו"ר דירקטוריון חברת תעשיות המלח וסגן יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים בתקופה הרלוונטית לחקירה: קיימת לגביו תשתית ראייתית לכאורה לביצוע עבירות של מתן שוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות מס.

החשודים בקבלת השוחד

* אורי שטרית - אדריכל, מהנדס עיריית ירושלים בין השנים 2001-2006: קיימת לגביו תשתית ראייתית לכאורה לביצוע עבירות של לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים, הלבנת הון, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות מס.

* אהוד אולמרט - ראש עיריית ירושלים בין השנים 1993-2003 ושר התמ"ת בין השנים 2003-2006. קיימת לגביו תשתית ראייתית לכאורה לביצוע עבירות של לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים.

* שולה זקן - ראש לשכתו של אהוד אולמרט בתפקידיו כראש עיריית ירושלים, כשר התמ"ת וכראש הממשלה: התגבשה כנגדה תשתית ראייתית לכאורה לביצוע עבירות של לקיחת שוחד, תיווך בשוחד, מירמה והפרת אמונים והלבנת הון.

* אלי שמחיוף - סגן ראש עיריית ירושלים בשכר בין השנים 2003-2008. קיימת לגביו תשתית ראייתית לכאורה לביצוע עבירות של לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס.

* יהושע פולק - סגן ראש עיריית ירושלים, יו"ר הוועדה המקומית והממונה על אגף ההנדסה בעירייה בין השנים 2003-2008. כיום משמש כגזבר המועצה המקומית בית"ר-עילית: קיימת לגביו תשתית ראייתית לכאורה לביצוע עבירות של לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס.

חשוד בעבירות מירמה

* יעקב אפרתי - מנהל מינהל מקרקעי ישראל בתקופה הרלוונטית לחקירה: קיימת לגביו תשתית ראייתית לכאורה לביצוע עבירות מירמה והפרת אמונים.

עו"ד ירון קוסטליץ, בא-כוחו של יעקב אפרתי, מסר כי הוא מברך על מסקנת המשטרה כי אפרתי לא קיבל כספי שוחד. "אני מאמין שהפרקליטות תגיע למסקנה כי אין להגיש נגד אפרתי כתב אישום כלל. כפי שקבע בית המשפט העליון באחרונה, לא אדע מה זכר להליך של 'המלצת' המשטרה בחוק ומאין צץ".

אין המלצה להעמיד לדין

* מתי חותה - יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ויו"ר וועדת המשנה להתנגדויות בין השנים 1996-2004. לא התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע העבירות שיוחסו לו.

* עו"ד אורי מסר - ושותפו בעבר של אהוד אולמרט: לא התגבשה לגביו תשתית ראייתית מספקת לביצוע העבירות שיוחסו לו.

* אורי לופוליאנסקי - סגן ראש עיריית ירושלים, יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה וממונה על אגף ההנדסה בעיר בין השנים 1993-2003. ראש עיריית ירושלים בין השנים 2003-2008. קיימת לגביו תשתית ראייתית לכאורה לביצוע עבירות של לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים.

ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה הנחה להעביר את תיק החקירה ואת הסיכום לפרקליט המדינה ולפרקליטות תל-אביב (מיסוי וכלכלה).

קשר לפרשות אולמרט האחרות

‏במרכז הפרשה, כאמור, נמצא אולמרט - החשוד כי בעת שכיהן כראש עיריית ירושלים לקח שוחד מיזמי פרויקט הולילנד, הלל צ'רני ואביגדור קלנר, בתיווכה של שולה זקן, תמורת סיוע בקידום פרויקט הבנייה העצום.

כזכור, נגד אולמרט מתנהל בימים אלה משפט בשתי פרשות נוספות - מרכז ההשקעות ו"מעטפות הכסף" של משה טלנסקי - בבית המשפט המחוזי בירושלים.

נזכיר כי במהלך דיון במשפטו של אולמרט בחודש שעבר עידכן התובע בתיק, עו"ד אורי קורב, כי נמצא קשר בין פרשת הולילנד לבין הפרשות מרכז ההשקעות וטלנסקי. לדבריו, "קיים ממשק בין חומר החקירה החדש לבין חומרי החקירה הנמצאים בתיק ובכתב האישום, בעיקר בהיבט הראייתי של מימון מערכות בחירות של אולמרט".

דובר אולמרט: "להמלצת המשטרה אין שום משמעות"

"במקום להמליץ המלצות חסרות שחר, ראוי היה שהמשטרה תפסיק להסתיר מידע מהציבור ותסיר סוף-סוף את צו איסור הפרסום השערורייתי בעניינו של עד המדינה שקיים כבר חצי שנה", מסר בתגובה יועצו של אולמרט, אמיר דן. "חשוב שהציבור יידע את הפרטים האמיתיים והבעייתיים הנוגעים לדמות זאת, עליה מסתמכת כל-כך המשטרה".

דן הוסיף כי "אולמרט הצהיר בצורה הברורה ביותר כי מעולם לא לקח שוחד, לא במישרין ולא בעקיפין. אין זה מפתיע כי לאחר חודשים שהמשטרה יוצרת כותרות מגמתיות, אין לה את האומץ הציבורי לסגור את התיק. להמלצה של המשטרה אין שום משמעות אמיתית, שכן למשטרה אין שום אחריות בעניין זה מלבד הכותרות שהיא יוצרת לעצמה".

לדברי גורמים מצוות ההגנה של אולמרט, "בכל פעם שהפרקליטות סופגת ביקורת קשה, הם, או המשטרה, ממהרים להוציא הודעות בעניין אולמרט כדי להסיט את האש מהם". (הכוונה לביקורת על הפרקליטות בפרשת הדסק הרוסי בבנק הפועלים מאתמול. ח.מ.).

רקע: יד אחת משחדת ואחרת לוקחת

פרשת הולילנד - שהוגדרה על-ידי סגן נשיא בית משפט השלום בראשון-לציון, אברהם הימן, "אחת מפרשות השחיתות החמורות ביותר שידעה המדינה" - החלה בעקבות טיוטת תביעה שהכין שמואל דכנר, איש עסקים בתחום הנדל"ן שעסק בתיווך למכירת המגרשים במתחם הולילנד בירושלים.

דכנר, שלטענתו לא שולם לו מלוא שכרו, פירט רשימת תשלומי שוחד לכאורה ששולמו לכמה גורמים בכירים כדי לקדם את הפרויקט ולאשר חריגות בנייה.

הפרשה עצמה נחשפה לראשונה בציבור באפריל 2010 - אז הותר לפרסום כי עו"ד אורי מסר, שנחשב אחד האנשים הקרובים לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, נעצר בחשד לתיווך בשוחד.

מיד לאחר מעצרו של מסר החלה המשטרה בגל מעצרים של חשודים נוספים בפרשה: הלל צ'רני, יזם פרויקט הולילנד; אביגדור קלנר, יזם נדל"ן; אורי שטרית, מהנדס העיר ירושלים לשעבר; אורי לופוליאנסקי, ראש עיריית ירושלים לשעבר; אליהו חסון, חשב החברה האחראית על הפרויקט; אלי שמחיוף, חבר מועצת עיריית ירושלים; יהושע פולק, סגן ראש עיריית ירושלים לשעבר; שולה זקן, ראש לשכתו של אולמרט; ומתי חותה, שהיה ממונה על מחוז ירושלים במשרד הפנים, יו"ר הוועדה המחוזית שאישרה את חריגות הבנייה ומנכ"ל עיריית בית-שמש.

עיקר החשדות נגד העצורים היה מתן ולקיחת שוחד, תיווך בשוחד, מירמה והפרת אמונים.

מאותה פרשה הסתעפו פרשיות נוספות, ובין השאר התגלו חשדות לפרשת שוחד הקשורה לחברת תעשיית מלח לישראל שבראשה עמד איש העסקים דני דנקנר. במשטרה טענו כי דנקנר חשוד כי העביר סכומי שוחד גדולים ליעקב אפרתי, שעמד בראשות מינהל מקרקעי ישראל, בתמורה לעזרה בהפשרת קרקעות.

הפרשה גם הובילה להחלטת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבקש ממשרד המשפטים לבצע בדיקה חוזרת של מנגנוני הבקרה שנכללו ברפורמה החדשה בנושא אישורי הליכי בנייה.

במסגרת חקירת המשטרה ובשיתוף חוקרי רשות המסים, נבדקו חשדות שלפיהם המעורבים שנעצרו לקחו שוחד מיזמי פרויקט הולילנד בתמורה לקידום הפרויקטים לטובת היזמים. ההטבות המרכזיות, כך לפי החשד, כללו שינוי ייעוד קרקעות, הגדלה משמעותית של זכויות בנייה, הפחתה משמעותית של היטלי השבחה שנדרשו מבעלי הקרקע, סיוע בדחיית התנגדויות הציבור וזירוז הליכים בוועדות תכנון ובנייה.

בזמן החקירה הקפיאה המשטרה נכסי חשודים, שכללו חשבונות בנק, כספים בבתי השקעות, נכסי נדל"ן, כלי רכב ומניות של חברות.