הרשות השנייה קונסת את קשת בגלל שידור יתר של "כוכב נולד"

הרשות נוטלת מקשת 37 דקות פרסום בפריים-טיים בגין שידור כמות "גבוה מהמכסה" של תוכנית הבידור ■ מדובר בקנס שיכול להגיע למיליוני שקלים ■ קשת: "ההנחיה בנידון אינה סבירה"

הרשות השנייה הטילה על זכיינית ערוץ 2 קשת את הסנקציה החמורה שהטילה עד כה על זכיינית. הרשות נוטלת מקשת 37 דקות פרסום בזמן הפריים-טיים בגין שידור כמות "גבוהה מהמכסה" של תוכנית הבידור "כוכב נולד". מדובר בקנס שיכול להגיע למיליוני שקלים.

הסנקציה מגיעה על בסיס תקנה של מועצת הרשות השנייה הקודמת, לפיה אין לשדר יותר מ-6 שעות ריאליטי בערוץ בשבוע. עם זאת, בימים אלה מקיימת הרשות שימוע מחודש בנושא, והיא עשויה לשנות את התקנות בנושא.

הקנס הכבד מגיע לאחר שקשת שידרה מספר פעמים, מול המונדיאל, 3 פעמים בשבוע את התוכנית "כוכב נולד", המוגדרת כתוכנית בידור ולא ריאליטי.

"קשת שידרה במהלך חודשים יוני ויולי תוכניות בידור וריאליטי מעבר להיקף המותר בהנחיות הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו (השידורים חרגו מעבר למכסה השבועית)", נמסר מהנהלת הרשות השנייה. "לנוכח העובדה שההפרות חזרו על עצמן על אף ההתראות שניתנו לזכיינית, הוטלה על קשת נטילה בהיקף מצטבר של 37 דקות פרסום בשעות הפריים-טיים".

הרשות השנייה ציינה כי קשת עמדה בהיקף תוכניות הסוגה עילית (בפריסה שבועית) ואף בהיקף גדול יותר מהנדרש, "ברם עניין זה אינו מבטל את החריגה החמורה", נמסר.

עוד אמרו ברשות כי "מדיניות זו נבחנת מעת לעת על-ידי מועצת הרשות. כאשר תיבחן המדיניות ניתן להניח כי תהיה למידת העמידה של הזכיין במחויבויות השפעה על המלצות הנהלת הרשות".

בפני קשת עומדת זכות הערעור, במיוחד לנוכח העובדה כי שימוע מתנהל בעניין.

קשת: הנחיה לא סבירה

מקשת נמסר בתגובה: "קשת מלינה בפני הרשות על אי-סבירותה של ההנחיה שבנדון, מהיום הראשון בו התקבלה ההנחיה.

"בדצמבר 2008, כשהחליטה המועצה להתנות את שידור תוכניות הבידור והריאליטי בשידורן של תוכניות מסוגה עילית, היתה בכך כוונה לחייב את הזכיינים לשדר לוח מגוון ועשיר הכולל תוכניות סוגה עילית כמתחייב.

"בשנת 2009 הוכח מעל לכל ספק כי המטרה הושגה. הלוח של קשת היה מגוון וכלל את כל מחויבויות הסוגה שלנו לאותה שנה.

"הנחיה המחייבת את מנהל התוכניות לשבץ לוח שידורים ממוספר ונקודתי שנבדק באופן יומי, פוגעת באפשרות לתכנון ארוך-טווח, מושכל ומקצועי. מלאכת תכנון לוח השידורים סבוכה ממילא. תפקידו לשבץ לוח מעניין, מגוון, איכותי, המכיל תמהיל של תכנים ואף עומד במחויבויות השונות, קשה גם מבלי לעשות זאת תוך ספירה מדוקדקת של דקות שידור ומספור תכנים.

"כשהמועצה מכלילה את כל תוכניות הבידור והריאליטי תחת כפיפה אחת, ושמה מולן את כל תוכניות הסוגה, היא קובעת כי ז'אנרים מסוימים 'נחותים' יחסית לאחרים - ולמעשה מקצה מחמת מיאוס את כל תוכניות הבידור והריאליטי. זוהי הכללה פושעת - הן לז'אנרים השונים הנכללים בהגדרה זו והן ליוצרים שעוסקים במלאכת יצירת התוכניות הללו.

"קשת שידרה בשבועות האחרונים את התוכנית 'כוכב נולד' פעמיים בשבוע כתוכנית מרכזית. זוהי אחת מתוכניות הדגל שלנו, וצר לנו שהרשות והמועצה בוחרות להתעלם מיתרונותיה וממעלותיה הרבות - מהעובדה שהיא מצליחה להנגיש את הפריפריה למרכז, לתת הזדמנות לצעירים באשר הם, ועל כך שהיא החזירה את הזמר העברי והעיסוק בו לעם.

"לצד תוכנית זו, שהרשות מגדירה כבידור, שידרנו במהלך שבועות אלה כ-10 תוכניות סוגה עילית בשידור ראשון, מדי שבוע.

"בכל אחד מהשבועות בהם שודרה התוכנית, שידרה קשת כמות כפולה של תוכניות סוגה מזו הנדרשת בהנחיה. אנו מבקשים שהרשות תתייחס לשני צידי המשוואה ותבדוק לא רק את כמות הבידור, אלא את היחס שבין הבידור לריאליטי, כפי שעושה ההנחיה מיסודה.

"אגב, ההנחיה שניתנה לערוץ 10 בעניין זה מאפשרת את שידורן של שעות סוגה רבות לצד שידור שעות ריאליטי רבות יותר, ואנו מבקשים לאפשר גם לנו שידור בהתאם לאותו יחס.
ערוץ 10 יכול לשדר 6 שעות ריאליטי לצד 8 תוכניות סוגה בלבד, ואילו קשת - המשדרת הרבה פחות מ-6 שעות ריאליטי והרבה יותר מ-8 שעות סוגה - נאלצת להתמודד עם הפרה לכאורה".