לוסקין: "הדו"ח ההנדסי המלא? 250 עמ' שאיש לא יבין"

בכירי גבעות סיפקו הבהרות באסיפת המשקיעים וענו על שאלות הקהל ■ כאשר נשאל מהי כמות בת ההפקה ענה לוסקין: "לא יודע, צריך להמתין עד ספטמבר"

מאות משקיעים הגיעו היום (ב') לאסיפת המשקיעים של גבעות בירושלים. פתיחת האסיפה נדחתה בחצי שעה ל-17:00; כאן באתר "גלובס" שודרה האסיפה בשידור וידיאו חי. אגב, בקהל נצפו גם כמה נציגים של בתי השקעות גדולים.

שעתיים לפני תחילת האירוע הגיעו ראשוני האנשים ומחצית השעה לאחר מכן כבר התנהלו דיונים ערים בין המשקיעים שהקדימו להגיע בלובי השותפות. השותף הכללי חילק צנצנות דבש למשקיעים לכבוד ראש השנה, כאשר במקביל חולקו צנצנות עם נפט. "אל תשתו את הנפט", התבדח לאחר מכן שמואל בקר, דירקטור בגבעות.

על צנצנות הדבש נכתב: "איחולי שנה טובה, שנת בריאות, שנת ביטחון ושנה של הצלחה לגבעות עולם ולכל משקיעיה ולכלכלה עצמאית לעם ישראל בארצו". כמו כן, אחד המשקיעים מציע למוזמנים להניח תפילין בכניסה לאסיפה.

בינתיים, חלק מהמשקיעים הגיעו מוכנים לאסיפה, עם רשימת שאלות ספציפיות כגון מהי כמות הנפט בכל מקטע. "יש לנו כמה שאלות שאנחנו רוצים תשובה חדה וברורה של 'כן' או 'לא' - שום תשובה אחרת", אמרו חלק מהמשקיעים ל"גלובס".

באולם דולצ'ין בבנייני האומה, נערכו כיסאות לכ-650 משתתפים, ושמואל בקר, דירקטור בשותפות, אחראי על הצד הלוגיסטי של האירוע. בינתיים מטפטפים המשקיעים פנימה, כאשר טוביה לוסקין כבר נכנס לאולם ומדבר עם ראשוני המגיעים. גם צוות צילום נוסף הגיע, של צוות המכין סרט תיעודי על החברה ופועלה, וזאת בנוסף למשקיעים המקשים להצטלם עם לוסקין.

קבלת פנים חמה ללוסקין

את פתיחת האסיפה ליווה רעש של מחיאות כפיים נלהבות לצוות ההנהלה של גבעות, בראשות טוביה לוסקין.

"אני באמת לא יודע מה לומר", אמר לוסקין בתחילת דבריו, בתגובה לתשואות הרמות של המשקיעים. "הסיפור של גבעות עולם מזכיר לי את יציאת מצרים. הרבה שנים היינו בחשיכה, קודחים בארות נפט ללא הצלחה. אך 'מגד 5' זה התגלות, זה כמו מתן תורה. כמובן שנצטרך סבלנות, אי אפשר לגמור הכל בבת אחת, ייקח עוד שנים לפתח את כל השדה. בישיבה האחרונה בחודש מארס, שנראית כמו לפני המון זמן, הכל השתנה. אנחנו עכשיו באר שמפיקה נפט.

"למאגר יש שתי תכונות: נקבוביות וחדירות. הנקבוביות הם כמו מחסנים גדולים ששם נמצאת הסחורה; המוליכות משקפת את הדרכים שבהם מעבירים את הסחורה מהמסנים למקום שרוצים אותם. המטרה היא להוביל סחורות שנמצאות במחסנים אל העיר שנמצאת במחסנים. ההצלחה של כל הפעולה הזו תלויה בכמה סחורות אפשר להעביר מתוך המחסנים אל העיר באותם הדרכים. ברור שאם אין כלום במחסנים, אין מה להוביל. אם אין דרכים, אין איך להוביל את הסחורה.

"המחסנים הם הנפט שצבור במאגר. אנחנו מתחילים במצע סטטי - כשיש דרכים, אבל אין זרימה. יש 2 סיטואציות: הראשון הוא סטטי, לפני שהנפט מתחיל לזרום, האחר הוא דינמי אחרי שהוא מתחיל לזרום. הנקודה היא שמה שמייצג את הנפט במחסנים, ה-1.5 מיליארד חביות. במקטע מס' 6, בעומק של 150 ק"מ, ציפינו למצוא 660 מיליון חביות נפט במאגר; המספר במקטע זה עומד על 805 מיליון חביות. במקטעים 2-5 היו 195 מיליון חביות, ובמקטע של שכבה המקבילה לסהרונים 1 יש 75 מיליון חביות.

"לפני שקדחנו את קידוח 'מגד 5' לא ציפינו ברמות סיכוי גבוהות ובינוניות למצוא משהו במוהילה A, אלא ברמת סבירות נמוכה. במקטעים 7 ו-8 אנו צופים שיהיה נפט וגז; אם זה נפט, הכמות שתהיה היא 450 מיליון חביות. אם מחברים הכול יחד נקבל את מספר הקסם - 1.5 מיליארד חביות נפט".

מהו קצב ההפקה?

לוסקין הציג נתונים על קצב ההפקה ואמר כי "בסהרונים הופקו 593 חביות בממוצע של 145 חביות ליום. בשכבה 4 הופקו 288 חביות ביום; בשכבה 5 הופקו 372 חביות ביום; שכבה 6 הופקו 151 חביות ביום. ואז פתחנו את כל המקטעים ונתנו להם לזרום. ניתן לצפות שמה שזרם מכל מקטע ומקטע בנפרד יהיו 956 חביות ביממה. אבל בפועל, כשעברנו להפקה שוטפת של כל המקטעים במשך שבועיים, הופקו 3,015 חביות ב-189 שעות, וזה משקף רק 383 חביות ליממה.

"עכשיו השאלה היא כמובן מה גורם להבדל בין 956 ל-383 חביות? בזמן שעשו את ההפקה המקטעים צפו כל הזמן מאיפה מגיעה הזרימה, ויודעים כמה נפט יצא מכל מקטע. גילינו שרוב התרומה ל-383 חביות הגיעה ממקטע 1, ויתר חמשת המקטעים תרמו מעט, עד שירד וירד ולא היה כלום. במקטע 1 עשינו החדרת חול למאגר בשביל למנוע את סגירת השברים. ניסו לעשות פראק (FRAC) בהיקף יותר גדול ואת שאר החול לא הצליחו להחדיר פנימה. ניסינו לעשות פראק במקטעים 5 ו-6 ולא הצלחנו לעשות את זה. עכשיו אפשר לראות שאפילו פראק קטן שהצלחנו לעשות הגדיל את המספר ביותר מפי 2, כך שהמספר של 145 הגיעו למספר של קרוב ל-350 חביות ליום ואזורים אחרים תרמו מעט מאוד.

"ההערכה שלנו היא שבשביל להפיק ממקטעים אחרים ב'מגד 5' אנחנו צריכים להשתמש בפראק, אחרת השברים עלולים להיסגר. היועצים הציעו לנו טכניקה שונה בביצוע הפראק. בשבוע שעבר אחרי הפסקה קצרה עשינו שם ניסיון הזרקה; הפעולה הזו דומה לפראק, הזרמנו מים לתוך השכבה, ואם זה יצליח אפשר להניח שנוכל להצליח גם בפראק. אנחנו לשמחתנו הצלחנו לעשות זאת והדבר מצביע על כך שאם נביא חזרה את ציוד הפראק, אנחנו נוכל להצליח.

"ההזרקה יכולה להצליח. הכיוון שלנו מאוד ברור - הסדקים הטבעיים מאוד רגישים ולא רק שהם נוטים להקטין את כמות הזרימה, הם גם יכולים להיסגר לגמרי. אנחנו מצפים שפראק לא רק יגדיל את היציבות, אלא גם יגדיל את הזרימה, כמו התוצאות הטובות שהראינו במקטע 1, שם הייתה יציבות והייתה יותר מהכפלה של כמות ההפקה. כמו שאמרנו בהודעה שלנו, אנחנו מביאים את ציוד הפראק בחזרה בסוף אוקטובר, המטרה היא ללכת למקטעים 4 ו-6; אנחנו לא יודעים לאן החול יילך. מקווים שיגיע גם למקטע 6.

"כשנביא את ציוד הפראק נבדוק את מקטעים 7 ו-8 שיש להם פוטנציאל גבוה; בבדיקת הלוגים הם נראו טוב מאוד. אנחנו לא יודעים כרגע אם זה נפט או גז. אם זה נפט נעמיד להפקה יחד עם שאר המקטעים, כמובן אחרי שיבוצע שם פראק. אם זה גז, אז נבודד את השכבות ונפיק רק נפט".

כאשר נשאל לוסקין על ידי אחד המשקיעים לגבי כמות הנפט בת ההפקה במאגר, הוא ענה כי "יש להמתין עד ספטמבר", כאשר ככל הנראה התכוון עד לקבלת הדו"ח ההנדסי הסופי.

שאלות נוקבות

בשלב השאלות והתשובות הקשו המשקיעים על לוסקין. אחד מהם שאל אותו מהו הסיכוי להפקת נפט מהמאגר ואמר: "אנחנו רוצים לדעת מה הסיכוי, כמו בחברות אחרות שמדווחת לבורסה, כמו למשל בדיווח על 'לוויתן'". לוסקין אמר בתגובה: "כשיגיע הדו"ח יהיה לנו מושג על הפקת הנפט, אך ב'מגד 5' יש לנו כבר הפקה בפועל".

משקיע אחר ביקש מלוסקין לפרט על הכמות בת ההפקה של החביות במאגר, אך לוסקין חזר ואמר: "חכו לדו"ח ההנדסי הסופי. לחכות 3 שבועות זה לא הרבה".

לוסקין נשאל מה עשה השותף הכללי עם הנפט שהופק עד כה ואמר: "הפקנו 6,000 חביות נפט ומכרו את הכל לבתי הזיקוק בחיפה. הנפט באיכות גבוהה מאוד".

משקיע אחר שאל את לוסקין כמה שנים בדיוק ייקח לפתח את השדה; לוסקין ענה לו, כי ישנה תוכנית לפיתוח 'מגד 5' אך היא לא גמורה ולכן לא ניתן להשיב על שאלה זו כרגע.

לאחר מכן אמר לוסקין לקהל: "אני מאחל לכל יהודי שמשקיע בגבעות שיהיה מיליונר". לוסקין אף חזר על ההצהרה מחודש שעבר ואמר כי הבאר ב"מגד 5" הינה באר מסחרית, למרות שבמשרד התשתיות מסרו כי הבאר עדיין לא מסחרית באופן רשמי. בשותף הכללי אמרו כי מדובר בסוגיה משפטית גרידא.

בתשובה לשאלת "גלובס" מדוע גבעות לא מפרסמת את טיוטת הדו"ח ההנדסי במלואה, אמר לוסקין: "אף אחד לא יבין את הדו"ח, זה 250 עמודים. בנוסף, לא יהיה ערך בדו"ח הזה לאף אחד". בתשובה לשאלה מתי גבעות תוכל לדווח על ההיקף המלא של רזרבות הנפט באתר, ענה לוסקין: "זה ייקח שנים וכמה קידוחים אך תהיה לנו הערכה ראשונה ותמונה ברורה יותר ב-15 בספטמבר".

בסיום הישיבה הבטיחו אמר אחד מחברי השותף הכללי דבר תורה ודיבר על מעשר לצדקה, כאשר הוא הצהיר לבסוף: "אנחנו בגבעות עולם החלטנו שניתן 25% מהכנסות הנפט של השותף הכללי לצדקה".

 גבעות / צילום: רון שטיינבליט
  גבעות / צילום: רון שטיינבליט

אסיפת הבהרה

לפי הדיווח של גבעות מיום ה' לבורסה, שותפות חיפושי הנפט לא תציג פרטים חדשים באסיפה, אלא הבהרות נוכח מבול הדיווחים וההתרחשויות האחרונות, בייחוד מתחילת ביצוע מבחני ההפקה באתר הקידוח "מגד 5" בחודש מאי.

העדכון האחרון של גבעות באשר לקידוח "מגד 5" הגיע ביום ה', אחרי סגירת המסחר בבורסה, אז היא הודיעה כי תבצע מבחני הפקה גם במקטעים 7 ו-8, כאשר הציוד לביצוע המבחנים יגיע רק בסוף אוקטובר. השותפות ציינה בהודעתה, כי "מקטעים 7 ו-8 הינם בעלי פוטנציאל גבוה אך לא ידוע בשלב זה האם הם מכילים נפט או גז חופשי".

ב-15 בספטמבר אמור להגיע לידי השותף הכללי בגבעות הדו"ח ההנדסי הסופי שיספק הערכה מלאה על גודל מאגר הנפט ב"מגד 5" וכמות החביות שניתן להפיק ממנו בפועל. ייתכן שהדו"ח יכלול פרטים נוספים, כגון פרטים על קצב ההפקה ועלות מוערכת של הפקת הנפט.