הרפורמה ברשות השידור: פחות טכנאים, מרכזיות לחדשות

"גלובס" חושף את המבנה החדש של רשות השידור אחרי הרפורמה ■ ברשות יועסקו 1,271 עובדים, במקום 1,700-1,800 עובדים המועסקים בה כיום ■ וגם: מי מתנגד לרפורמה?

ברשות השידור החדשה יועסקו ב"קול ישראל" 339 עובדים, ובערוץ 1 יועסקו 545 עובדים, במקום קרוב ל-600 כיום - כך עולה ממבנה רשות השידור החדש שניסוחו הגיע לידי "גלובס".

מדובר במתווה שסוכם כבר בין הנהלת הרשות - ובראשה המנכ"ל מוטי שקלאר והממונה על הובלת הרפורמה אריה שקד - לבין אגודת העיתונאים. עם זאת, בקרב ועדי העיתונאים עולה התנגדות למבנה כפי שסוכם עליו.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", ברשות השידור יועסקו 1,271 עובדים, במקום כ-1700-1800 המועסקים בה כיום. מדובר במספר נמוך יותר מזה שהוצע על-ידי חברת תאסק, שדיברה על 1,350 עובדים.

ברשות של אחרי הרפורמה יהיו 8 בכירים ובכללם המנכ"ל, סגניו ומנהלי מדיה. במחלקה הערבית - אשר במבנה החדש תקיף את עובדי הטלוויזיה, הרדיו, האינטרנט והסלולר בשפה הערבית - יעבדו 121 עובדים. בחטיבת המדיה החדשה יועסקו 22 עובדים.

רשת ד', הערבית, תמשיך להיות מופרדת מהעורך הראשי של "קול ישראל". תחתיו יהיו 7 מנהלים - מנהלי תחנות הרדיו, מנהל שירותי הנדסה - האחראי על מערך הטכנאים בכל תחנות הרדיו ועורך ראשי של החדשות, הלא הוא מנהל רשת ב'.

במערך טכנאי הרדיו, תחת מנהל שירותי ההנדסה, יהיו 85 עובדים שיתחלקו בין 3 מרכזים בלבד - אחד בירושלים (במקום 6 כיום), אחד בחיפה ואחד בתל-אביב. מדובר בדילול משמעותי של טכנאים, וככל הנראה מספרם עוד יפחת.

תחת מנהל הרדיו יהיו שני מנהלי מחלקה - האחד הוא רכז המערכת, והשני מפיק ראשי שיהיה אמון גם על הפרומו של הרדיו. רכז הכתבים יהיה מנהלם של כלל הכתבים, העורכים והמגישים ברשת ב'.

עוד ברדיו - מחלקת השפות תחולק לשתיים - מחלקה רוסית ומחלקה שתכלול את יתר השפות.

בחטיבת החדשות של ערוץ 1 יעבדו 184 עובדים. מנהל חטיבת החדשות של הערוץ יהיה כפוף למנהלו, ותחתיו יהיו 10 מנהלי תחום, ובהם לראשונה גם מנהל החדשות המקומיות. כמו כן יהיו כפופים לו עורך הספורט, עורכי "מבט", "יומן" ו"רואים עולם", עורך חדשות אנגלית, מפיק ראשי ורכז מערכת.

מחלקת ההנדסה של ערוץ 1, מחלקתם של הטכנאים, תמנה 104 עובדים ובהם גם נהגים, אנשי קול ווידיאו.

במחלקת התוכניות של הערוץ יעבדו 58 עובדים ובהם 6 מנהלי מחלקה. מדובר בכמחצית מהמספר היום. במחלקת רכש התוכן יהיו 10 עובדים, בעוד שבמחלקת הילדים והנוער יהיו 6 עובדים. במחלקת הבידור והתרבות יהיו 12 עובדים. מספר זהה של עובדים יהיו במחלקת התעודה, בעוד שבמחלקת הדרמה ובמחלקת הדת יהיו 5 עובדים בכל מחלקה.

מערכות הגבייה של רשות השידור יהיו תחת סמנכ"ל הפיתוח והטכנולוגיה. ארכיון הרדיו והטלוויזיה של רשות השידור צפויים לעבור תחת אחריותו של מנהל חטיבת הניו-מדיה, אולם נושא זה לא נקבע באופן סופי. תחת מנהל מחלקה חדשה זו יהיה עורך חדשות ראשי, שיהיה אמון על חדשות האתר ועל חדשות המועברות בסלולר ועורך תוכן ראשי.

מחלוקות עם הוועדים

בתוך כך שבים ועולים קולות בקרב עובדי רשות השידור המתנגדים להסכמות שאליהן מגיעים ראשי האיגודים שלהם. לידי "גלובס" הגיע מכתב של ועד עיתונות והפקה של הטלוויזיה לדני זקן, יו"ר אגודת העיתונאים. במכתב אומרים ראשי הוועד כי המבנה כפי שהוסכם עליו לא הגיע לידיהם, וכי הוא "אינו מקובל". הם דורשים לקחת חלק פעיל בדיונים.

הדרישה של הוועד מצטרפת לחיכוכים שעלו גם בתוך הוועד המשולב של רשות השידור, שפוצל באחרונה, ובוועד טכנאי הרדיו, שאינו רואה עין בעין עם ההסתדרות המייצגת אותו.

דני זקן אמר בתגובה כי "המידע שמגיע לוועד העיתונות וההפקה בטלוויזיה מוטעה במקרה הטוב וככל הנראה מסולף. בימים אלה יושב צוות המשא-ומתן של האגודה עם הגורמים הרלוונטיים בהנהלה על המבנה הפרטני שלאחר הרפורמה והדיונים לא הושלמו".

על-פי זקן, מדובר על מבנה כללי, וטרם הוכרעו כל הפרטים בו.

מרשות השידור נמסר בתגובה כי "מדובר בטיוטה לא סופית שהיא פרי של עבודה מקצועית של צוות הניהול ברשות השידור, בליווי מכון פילת וחברת תאסק. המבנה המתגבש משקף הבנות שגובשו עם ארגוני העובדים במהלך המשא-מתן הממושך".

22
 22