האו"ם תוקף את ישראל: לא משתפת פעולה עם חקירת המשט

צוות של 3 שופטים מטעם האו"ם - מבריטניה, מטרינידד וממלזיה - החל לחקור את פרשת המשט הטורקי לעזה ■ בישראל, בינתיים, מסרבים לשתף פעולה עם החקירה

החקירה הבינלאומית החלה - אבל ישראל מחרימה: בכיר בוועדת האו"ם לחקירת פרשת המשט הטורקי לעזה מאשים היום את ישראל בחוסר שיתוף פעולה. לדבריו, למרות שהטורקים כבר הסכימו לשתף פעולה עם הצוות, בישראל מתעקשים להתנגד.

חוקרים מטעם המועצה לזכויות האדם באו"ם החלו בשבוע שעבר באיסוף ממצאים ועדויות במסגרת הוועדה לבדיקת אירועי המשט הטורקי לרצועת עזה, בו נהרגו תשעה בני אדם על סיפון המרמרה.

האירוע, כזכור, אירע ב-31 במאי והיווה נקודת משבר חמורה ביחסי ישראל וטורקיה. לפי חואן קרלוס מונגה, המזכיר של וועדת החקירה של האו"ם, בישראל מסרבים לתת לחוקרים להיכנס למדינה ומסתפקים בוועדה האזרחית בראשות השופט טירקל ובדוח שחיבר גיורא איילנד לבדיקת התנהלות הצבא.

בהצהרה רשמית מטעם הוועדה, נכתב כי הצוות של שלושת החוקרים נמצא כעת בטורקיה וגובה עדויות לאחר שהספיק לראיין עדים גם בלונדון ובז'נבה. החוקרים צפויים לשהות בטורקיה בשבועיים הקרובים, אז יעברו לעמן שבירדן.

צוות החקירה מורכב משופטים שמגיעים מבריטניה, טרינידד ומלזיה - כולם פעילים ידועים למען זכויות אדם. שלושת השופטים צפויים להציג את הדוח בפני האו"ם ב-27 בספטמבר. אחת הסיבות שישראל מתנגדת לשתף פעולה עם החקירה היא כי המועצה שצפויה לדון בממצאי הדו"ח מורכבת בעיקר ממדינות מוסלמיות, מרוסיה, מקובה ומסין - להם השפעה רבה על ההחלטה.