מי רוצה לקנות? זינוק בהלוואות הרעות וחדלות הפירעון של סיטי

פנדיט מנסה למכור את סיטי-פייננשל מינואר 2009 ■ בחודש שעבר היה שיעור חדלות הפירעון על הלוואות שהעניק סיטי-פייננשל גבוה ב-0.25% מתחזיות המנהלים

המאמצים של סיטיגרופ לייעל את יחידת האשראי הצרכני שלו בצפון-אמריקה גרמו לזינוק חד מהמצופה בהלוואות הרעות, וזאת לאחר שהבנק העביר 750 אלף חשבונות צרכניים לאתרים חדשים. בחודש שעבר היה שיעור חדלות הפירעון על הלוואות שהעניק סיטי-פייננשל גבוה ב-0.25% מתחזיות המנהלים. הבנק צפה שהשיבושים בפעילות היחידה יגדילו את שיעור ההשתמטות מפירעון ההלוואות שהיא העניקה, מכיוון ש-300 סניפים נסגרו וכ-180 סניפים הפכו ל"מרכזי שירות" שמטפלים בהלוואות בעייתיות.

כל הפסד כזה יגדיל את עלות מאמציו של המנכ"ל, ויקרם פנדיט, לארגן מחדש ולמתג מחדש את סיטי-פייננשל כדי להגביר את האטרקטיביות שלו לרוכשים פוטנציאליים. פנדיט מנסה למכור את סיטי-פייננשל מינואר 2009, לאחר שסיטיגרופ קיבל סיוע חירום בסך 45 מיליארד דולר מכספי משלם המסים האמריקני. אלא שהחטיבה אינה מושכת רוכשים פוטנציאליים בגלל האבטלה בקרב הצרכנים והאמרה של עלויות מימון ההלוואות.

"אם הכלכלה תרשום האטה חריפה יכול להיות שויקרם פנדיט מזרים כסף למקום הלא נכון", אמר ריצ'רד סטייט, אנליסט באטלנטיק אקוויטיס. כמה מבעלי המניות של סיטיגרופ "היו רוצים שסיטיגרופ ייצא מסיטי-פייננשל, גם אם לא יצליח להשיג תמורתה את המחיר הטוב ביותר".

העלייה בחדלות הפירעון נחשפה בתדרוך שערכה בשבוע שעבר מרי מקדוול, מנכ"לית סיטי-פייננשל.

"ויקרם שומר את כל האופציות שלו פתוחות", אמר דיוויד הנדלר, אנליסט בקרדיט-סייטס. "אף אחד לא יודע מה בעצם חקורה בתחום האשראי הצרכני עכשיו".

"לא ממהר למכור"

בתשובה לשאלה על סיטי-פייננשל בשיחת ועידה עם אנליסטים ומשקיעים שנערכה ב-16 ביולי, תיאר פנדיט את היחידה כ"פעילות רבת ערך עד מאוד" מכיוון שהיא משרתת לקוחות שמהם נוהגים בנקים להתעלם. לסיטיגרופ יש "המון מימון, המון הון" לתמיכה בסיטי-פייננשל ו"אנחנו בכלל לא ממהרים למכור שום דבר", אמר פנדיט.